Odată cu declanșarea situației epidemiologice în Republica Moldova, domeniul economic, agricol, dar și domeniul educațional au suportat schimbări și provocări majore. Societatea noastră s-a adaptat situației și a acceptat să folosească căi și instrumente noi pentru a putea merge înainte. Astfel, învățământul din Republica Moldova a ajuns astăzi să se desfășoare în spațiul online, iar elevii, profesorii și părinții au învățat să folosească noi tehnologii și metode de predare și învățare.

Ministrul educației, culturii și cercetării al Republicii Moldova, Igor Șarov, a explicat prin ce schimbări trece sistemul educațional din țară.

Cum v-ați adaptat în această perioadă de criză, ca și conducere a sistemului educațional?

Învățământul la distanță a devenit o necesitate pentru orice stat și orice sistem educațional public. În criza prin care trecem, putem să înțelegem adevărata valoare a unor resurse inovative și moderne, care pot duce la continuitatea procesului de învățământ pentru fiecare elev și profesor din țară. Ne-am conformat situației date și încă continuăm să o facem; deoarece nu am fost pregătiți pentru o astfel de încercare, avem de învățat și de îmbunătățit multe lucruri.

Procesul de adaptare a fost diferit pentru actorii implicați în procesul educațional la distanță. Elevii au fost cei care au răspuns acestei provocări cu mult entuziasm și foarte rapid, implicându-se în acest tip de învățare. E generația IT… Mai dificil a fost pentru părinții acestor elevi, dar și pentru o parte dintre învățători. Unii au fost îngrijorați de faptul că au de folosit tehnologiile digitale drept instrumente pentru învățare și că vor părea cumva neîndemânatici, că vor deveni asemeni unei cărți deschise. Alți profesori sunt prieteni buni cu tehnologiile. Drept concluzie, era de așteptat ca adaptarea să fie diferită, rapidă, dar și lentă, cu entuziasm, dar și stresantă, provocatoare, dar și curioasă.

Care este acum situația procesului de învățământ?

Odată cu pornirea stării de urgență în țară, noi, în calitate de reprezentanți ai Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, am emis ordinul nr. 351/2020, în vederea asigurării procesului educațional la distanță în perioada de carantină și implementarea de „Metodologii privind continuarea la distanță a procesului educațional în condiții de carantină”. Tot aici, ne-am propus spre examinare conceptul de creare a unei infrastructuri locale (mun. Chișinău) de instrumente educaționale ce facilitează educația la distanță.

Grija noastră era cum să asigurăm dreptul elevilor la învățare în condiții de izolare în case. Totodată, să aducem încrederea profesorilor cu o vârstă onorabilă, care până acum două luni credeau că învățarea asistată de tehnologii este doar atuul profesorilor tineri.

În același timp, avem familii pentru care implicarea plenară în învățarea online sincron este determinată de câțiva factori externi: viteza internetului, numărul mai mare de membri comparativ cu numărul dispozitivelor digitale din familie, incapacitatea părinților de a rezolva anumite probleme sau dificultăți tehnice pentru implicarea în ore asistate de tehnologii. Aceste probleme ne-au solidarizat întru identificarea soluțiilor, indiferent de costuri, pentru a nu încălca drepturile copiilor la învățare. Aceste premise au determinat apariția bibliotecii digitale – educatieonline.md.

Acum, învățământul la distanță continuă să fie aplicat de către elevi, profesori și părinți, prin intermediul acelor resurse care au fost elaborate în regim alert, cu ajutorul municipalității, donatorilor și instituțiilor neguvernamentale.

Povestiți-ne despre proiectul Educație Online implementat împreună cu Primăria municipiului Chișinău.

Ministerului Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova împreună cu Primăria municipiului Chișinău, Direcția Generală Educație, Tineret și Sport și cu suportul mai multor donatori, dar și instituții neguvernamentale de expertiză în educație, au implementat platforma de învățare la distanță – educatieonline.md.

Aceasta este o resursă educațională care oferă elevilor și cadrelor didactice oportunitatea de a accesa o multitudine de lecții, prezentări, exerciții, sarcini interactive și motivante de la fiecare disciplină școlară.

Biblioteca educatieonline.md este un prim pas, un pas ferm, de uniformizare a procesului de învățământ la distanță.

Cum a fost elaborată platforma educatieonline.md?

Educatieonline.md s-a anunțat din start a fi, dar și rămâne în continuare, un proiect ambițios, de amploare și cu un impact valoros.

Proiectul Educație Online are în spate o echipă foarte mare, dintre care: peste 300 de profesori din 69 de instituții de învățământ, care au pregătit lecțiile, au scris scenarii, au făcut prezentări și s-au filmat zilnic, câteva ore pe zi; actori și jurnaliști care, de asemenea s-au filmat în lecțiile video pentru platformă; 35 de echipe de filmare, montare și editare, care au lucrat non-stop, timp de trei săptămâni; cinci coordonatori care verificau și aprobau scenarii, prezentări și conținuturi, precum și mulți voluntari care încarcă lecțiile video pe platformă și pe canalele de YouTube.

Împreună cu Direcția Generală Educație, Tineret și Sport a Consiliului municipal am reușit să punem pe roate acest mecanism atât de important și necesar în această perioadă.

Care sunt rezultatele acestui proiect?

Pentru prima fază a proiectului au fost preconizate aproximativ 2 500 de lecții video, care au fost deja filmate. Acum, educatieonline.md are deja stocate peste 1 000 de lecții video accesibile tuturor elevilor, iar restul urmează să fie încărcate pe platformă. Materialele educaționale elaborate sunt pentru elevii claselor I-XII, la toate disciplinele școlare, în limba română și în limba rusă, precum și lecții pentru pregătire a examenelor, lecții despre educația parentală și sfaturi ale psihologului. Acest volum de lucru s-a reușit în trei săptămâni și pentru aceasta mulțumesc tuturor pentru muncă, efort și solidarizare.

Totodată, alături de Primăria municipiului Chișinău am negociat cu mai mulți operatori de televiziune IPTV din țară pentru e ne permite difuzarea lecțiilor video la canalele TV, din motiv că peste 17 000 de elevi (circa 20 %) nu dispun de computere, utilizând alte mijloace tehnice decât computerul.

Astfel, am obținut câte 24 de canale TV de la trei operatori: Moldtelecom, StarNet și Arax, iar recent operatorul TV Sat a început difuzarea materialelor educaționale la canalele din regiuni: Dondușeni, Drochia, Orhei.

Aceste resurse vor putea fi folosite ulterior, chiar și atunci când ne vom întoarce în sălile de clasă, fiind un bun ajutor pentru cadrele didactice în planificarea și desfășurarea orelor. Suporturile elaborate vor fi utilizate în formarea inițială, dar și continuă a cadrelor didactice, utile și pentru învățarea copiilor cu dizabilități.

Impactul și valoarea morală a acestei biblioteci digitale este mult mai mare decât costurile suportate acum.

Care va fi faza a doua a proiectului Educație Online?

Faza a doua a proiectului presupune suplinirea platformei până la circa 4 500 de lecții video. Aceasta se preconizează să se desfășoare în toamna anului 2020.

De asemenea, biblioteca digitală educatieonline.md va fi îmbunătățită, așa cum o facem și acum. Avem scopul de a minimiza pașii de accesare a platformei, astfel încât să fie accesibil elevilor de toate vârstele, precum și părinților.

Aproximativ 27 400 de profesori din cadrul învățământului general beneficiază de o infrastructură mai bună a învățământului de la distanță, creată pe baza platformei educatieonline.md. Estimativ, un număr de 331 000 de elevi din instituțiile de învățământ, precum și 9 874 de copii cu dificultăți de învățare și dizabilități vor avea acces la programul școlar prin intermediul noului instrument.

Echipa noastră primește multe mesaje de încurajare și mulțumire pentru ceea ce am reușit să creăm și asta ne bucură mult. Așa vom avea o dorință și mai mare de a merge înainte. Acest instrument dorim să-l păstrăm, să-l îmbunătățim și să-l folosim și după trecerea pandemiei. Astfel, sistemul nostru educațional va ajunge la un nou nivel de dezvoltare, deoarece combinarea învățământului la distanță cu cel clasic va spori reușitele elevilor și ale profesorilor, totodată ne va schimba modul de gândire și de comportament.

Un mesaj pentru toți elevii, părinții și profesorii.

Mulțumesc tuturor profesorilor care se implică în acest proiect, care împărtășesc din experiența lor și contribuie la elaborarea acestor lecții video. Le mulțumesc și experților care asigură calitatea acestor produse, dar și partenerilor, cameramanilor și întregii echipe care a gândit acest proiect.

Implementarea acestuia mă face mai liniștit și mai încrezător. Acum știu că zilnic, unul sau mai mulți dascăli vor intra în „clasa” din casa fiecărui elev din Republica Moldova, fie el din mediul rural sau urban, fie pentru că are calculator și poate accesa această bibliotecă sau poate privi lecțiile la televizor, fie că învață lecția de astăzi sau cea de acum două săptămâni, fie că o vede prima dată sau o revede pentru că i-a plăcut sau pentru că nu a înțeles-o din prima. Este important să nu ne oprim din învățat.

Elevilor și profesorilor le doresc mult succes și o calitate cât mai bună a folosirii acestui produs online. Împreună vom trece cu bine de această situație și vom reuși să facem lucruri bune pentru viitorul nostru.

Multă sănătate, grijă față de voi și de cei dragi!

Proiectul Educație Online este implementat de către Primăria municipiului Chișinău și Ministerul Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova, cu sprijinul Fundației Soros-Moldova, Universității Tehnice a Moldovei, Emisiunii Edu Tolk, Crunchyroll, Asociației Naționale a companiilor din domeniul TIC și Academiei de Inovare și Schimbare prin Educație.