Europa pentru Moldova: Noi metode de comunicare între copii și polițiști – Reforma înseamnă să ne cunoaștem drepturile

_DSC9793
Foto: PC: Biroul Siguranță Copii

Odată cu reformarea sistemului Ministerului de Interne, o atenție deosebită s-a acordat îmbunătățirii metodelor de comunicare dintre polițiști și copii. Despre cum aceste metode funcționează în realitate și cât de bine își cunosc copiii drepturile, ne-a explicat Valeriu Vladiuc, inspector superior în cadrul Biroului Siguranță Copii.

„Polițistul are dreptul să mă interogheze sau să mă percheziționeze în plină stradă?” „Oare camerele de supravegheat filmează cu adevărat?” sau „Pot eu să fiu reținut de către un polițist?” – sunt cele mai frecvente întrebări ale copiilor, în viziunea cărora, polițistul este, mai degrabă, o autoritate care provoacă teamă, decât un prieten cu care poate comunica liber.

În contextul reformării sistemului Ministerului de Interne, a fost instituit un nou serviciu, care susține și facilitează comunicarea dintre polițiști și copii. Biroul Siguranță Copii încurajează minorii să-și cunoască și să-și apere drepturile în orice circumstanță, informându-i despre cum ar trebui aceștia să se comporte atunci când discută cu un reprezentant al legii și cine poate fi lângă ei pentru a-i susține, în cadrul unei campanii lansate recent: „Cunoaște-ți drepturile împreună cu noi”.

Cum susține campania „Cunoaște-ți drepturile împreună cu noi” reformarea sistemului de poliție?

Anume în timpul lecțiilor petrecute în cadrul campaniei am văzut cum funcționează, de fapt, mecanismul nou implementat și cum ofițerul de sector a preluat sarcina comunicării cu elevii. Deși o astfel de campanie a avut loc și în 2014, ceea ce este diferit anul acesta este că acum lecțiile se petrec și cu participarea membrilor noului serviciu instituit – Biroul Siguranță Copii.

Polițiștii care comunică cu copiii au parte de o instruire specială?

Pentru cei care sunt implicați în cadrul noului serviciu, a avut loc un șir de instruiri, începând cu 2013. Apoi, aceste instruiri au fost efectuate și în sectoarele de poliție, în cadrul cărora polițiștii au aflat despre cum să comunice mai eficient cu copiii. Acum însă avem o problemă, din cauza faptului că această instruire lipsește cadrelor noi. Adevărul este că mulți dintre tinerii angajați nu dispun de calitățile necesare comunicării cu un copil. Cu toate acestea, în cadrul orelor de pregătire profesională, ofițerilor li se comunică metodele pe care ar trebui să le aplice într-o discuție cu un copil pentru a evita eventualele traume psihologice. De asemenea, polițiștilor le este recomandat să apeleze la ajutorul psihologilor școlari atunci când este vorba de incidente care au loc pe teritoriul școlii.

 

Pliant informativ
Pliant informativ

În ce măsură este asigurată asistența psihologului în cazul intervievării unui copil?

Noi recomandăm tuturor polițiștilor responsabili să se asigure, înainte de a porni o cercetare pe baza unei plângeri ce vizează minorii, că acei copii, care sunt intervievați, au discutat cu psihologul. Psihologul urmează să ne sfătuiască dacă ar fi bine sau nu să preluăm noi inițiativa. Dacă decidem să intervenim, contactăm mai întâi părinții, în prezența cărora au loc procedurile ulterioare, iar în dependență de caz, intervievăm și copiii.

Ce drepturi sunt încurajați să cunoască și să apere copiii atunci când comunică cu polițiștii?

# Un copil are dreptul să fie informat despre motivul discuției cu polițistul;
# Un copil poate relata rudelor sau altor persoane apropiate despre ce i s-a întâmplat;
# Copilul își poate exprima liber opinia, dar poate să și refuze să vorbească;
# Copilului i se va traduce, dacă nu înțelege limba în care i se comunică;
# Un avocat îi poate apăra interesele copilului în caz de necesitate;
# Copilul poate depune o plângere dacă este agresat fizic sau moral.

Care sunt cele mai frecvente cazuri în care copiii au neapărată nevoie de consilierea unui psiholog?

Cazurile care au nevoie de consiliere psihologică sunt cele mai simple în aparență: certuri mici între colegi de școală, dar care îi afectează pe copii și în cazul cărora este neapărată nevoie de un psiholog ca să medieze conflictul.

Care este reacția copiilor în cadrul seminarelor de informare? Ei își cunosc drepturile?

Reacțiile diferă de la o instituție la alta. În cazul școlilor-internat am observat o participare mai pasivă la discuții. În majoritatea cazurilor însă copiii nu cunosc toate persoanele din sistemul justiției cu care e posibil să interacționeze, nemaivorbind de modalitatea în care ar trebui să comunice cu aceștia, iar instituirea camerelor speciale de intervievare din cadrul inspectoratelor sunt o noutate pentru ei.

Cum își dovedesc utilitatea aceste seminare?

Atrag atenția copiilor atât asupra drepturilor, cât și asupra responsabilităților. Îi fac să fie mai atenți și mai conștienți de acțiunile lor. Sperăm că informațiile pe care le prezentăm sub forma unor filmulețe și broșuri vor ajuta copiii să înțeleagă cum să-și apere drepturile, dar și ce obligațiuni au față de lege și cum pot să evite situațiile în care ar risca să fie reținuți sau trași la răspundere.

Care sunt cele mai frecvente întrebări ale copiilor?

Despre camerele de supraveghere din spațiile publice, dacă polițiștii au dreptul să îi rețină, să îi percheziționeze sau să-i interogheze în plină stradă.

Campania „Cunoaște-ți drepturile împreună cu noi” are loc la nivel național, cu scopul principal de ridicare a gradului de conștientizare, urmând să fie implicat un număr cât mai mare de copii și părinți/îngrijitori. Aceasta este realizată de Delegația Fundației Elvețiene Terre des hommes-Lausanne în Republica Moldova și Inspectoratul General de Poliție al Republicii Moldova, cu susținerea financiară a Uniunii Europene.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Alina Gîrneț
Comentarii
Mai citește
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente