Alexandr Melnic a ales să studieze Informatics la Kalrsruhe, Germania. „Un vis din copilărie, un examen de germană, emoții unice și în sfârșit biletul de avion într-o direcție cu destinația Karlsruhe, Germania”, ne povestea tânărul într-un articol anterior.

Programul meu pentru primul semestru la Facultatea de Informatică constă din patru materii: Linear Algebra, Higher Mathematics, Basic Concepts of Computer Science, Programming.

Primele două sunt absolut identice cu cele de la Facultatea de Matematică. Acest fapt îmi oferă dreptul să continui în următoarele semestre cu „matematica pentru matematicieni” sau să rămân la „matematica pentru informaticieni”. Cu toate că aceste obiecte sunt citite de profesori diferiți, în primul semestru aceștia colaborează, astfel încât să păstreze același tempou de predare. Sistemul de studii e alcătuit astfel încât am un profesor, un trainer și un tutore la fiecare materie.

Profesorii și trainerii citesc lecția în săli de capacitate mare, de peste 700 de persoane, la care pot asista toți doritorii, și în special cei care au materia respectivă în program. Pentru locul preferat aici merită să vii mai devreme. Tutorii sunt studenți din semestrele superioare, care deja au susținut examenele materiei pe care o predau. Aceștia sunt repartizați la grupuri de maxim 10 studenți, ceea ce facilitează o înțelegere mai bună a temei, prin discuții și colaborare.

stefan kuhleinDr. Stefan Kühnlein – Linear Algebra – Profesor

Dr. Stefan Kühnlein participă activ în domeniul științific, iar spre exemplu înregistrarea la seminarul său din luna februarie a anului viitor, cu tema „Analytical Aspects of Number Theory” este închisă, locurile disponibile fiind deja epuizate. Preferă tabla, creta și explicările în timp real, asta ne-a zis la prima lecție, iar algebra lineară cere multe explicări și demonstrări. Am început practic de la cele mai triviale definiții, să descoperim pas cu pas matematica de la deducerea necesității cifrei 0 și până la definiții extrem de abstracte, care necesită ore bune petrecute în bibliotecă. Un moment foarte important aici este faptul că suntem la lecții mult prea mulți, pentru a putea fi stabilit un contact direct profesor-student. Asta e una din cauzele pentru care manualul pe care îl folosim este de fapt o carte scrisă de fiecare profesor în parte, care mereu este deschisă pentru modificări, și în baza căreia decurge lecția. Întrebările sunt binevenite oricând în timpul lecției sau la finele acesteia.

gert herzogDr. Gerd Herzog – Higher Mathematics – Profesor

Dr. Gerd Herzog este membrul Departamentului de Matematică la KIT. Pe lângă aportul său științific, are și o colecție personală de poze făcute în apropierea Insulei Fuerteventura (Insulele Canare). Explicațiile evoluează în timp, devenind la fel tot mai abstracte. Când descoperim o demonstrare mai puțin trivială, Dr. Herzog face o pauză, se apropie de noi, ne explică cu cuvinte mai simple, ne privește, iar dacă nu apar întrebări, și ele de obicei nu apar, fiindcă nimeni nu a înțeles încă nimic, ridică din umeri și se întoarce la explicația de pe tablă.

sebastian stuekeDr. Sebastian Stüker – Basic concepts of computer science – Profesor

Următorul profesor, Dr. Sebastian Stüker, e preferatul meu. Reprezintă la fel o materie în mare parte teoretică, de data asta însă din tabăra informaticienilor. Dr. Stüker, pe parcursul orelor sale, încearcă să interacționeze cu noi, cei peste 700, organizând alegeri democratice, prin ridicarea mâinilor, pentru răspunsul corect în opinia noastră la întrebările propuse, prin vizualizarea teoriei atât în mod fizic, cât și digital, și prin simplele discuții. Preferă liniștea în sală, ține cele mai captivante discursuri, ne cere să-i adresăm întrebări, chiar și dacă acestea ne par prostești.

 

 

anne_kozielekDr. Anne Koziolek – Programming – Profesor

Dacă tot vorbim de studiu bazat pe practică, Dr. Anne Koziolek este reprezentanta acestei laturi în semestrul dat al informaticii. Limbajul de programare predat este Java. Totuși, la aceste ore vin comparativ mai puțin studenți, fiindcă orele sunt orientate pentru cei ce nu au mai programat niciodată până acum, iar majoritatea celor ce aleg o facultate de informatică au deja întărite conceptele de bază pentru programare.

 

tobias columbuTobias Columbus – Linear Algebra  – Trainer

Păr lung, în mare parte sur, barbă de invidiat de culoare brună și ochelari. Când această imagine ne apăruse prima data în față, noi ne întrebam dacă are până la 30 sau peste 60 de ani. După voce totuși ne-am dat seama că e încă tânăr. Lecția sa e în program la ora 18.00, în fiecare luni, dar cu toate acestea, strânge mereu o sală plină. Aici ne ocupăm cu rezolvările temei pentru acasă, timp pentru care avem fix o săptămână. Iar dacă algebra v-a părut cândva plictisitoare și inutilă, Tobias Columbus o transformă în cel mai captivant și practic instrument descoperit de oameni vreodată.

 

robin flohrRobin Flohr – Higher Mathematics – Trainer

Orele sale parcurg spre complementarea materialului predat de Dr. Herzog fiind destul de plictisitoare, din cauza modului de predare al lui Robin. Totuși, sunt momente strălucite, când din inițiativa lui Robin, putem vizualiza digital schimbările valorilor dintr-o formulă matematică, ceea ce ușurează enorm procesul de înțelegere și diversifică modul de predare al lui Robin.

 

 

Restul trainerilor și tutorilor apar mai rar în procesul de predare sau încă nu am avut ocazia să-i cunosc mai bine. Regulile de politețe aici sunt ca la noi. Astfel, doar pentru profesori și traineri se folosesc formulele oficiale de adresare, care sunt la fel respectate și de profesori, când aceștia se adresează nouă. Fiecare profesor are un cabinet stabil prin Campus, având o oră liberă în afara orelor de predare, deschisă pentru întrebări sau vizite, desigur după stabilirea din timp prin e-mail a întâlnirii.

title421360573-200x200

Alexandr Melnic, student la  Kalrsruhe Institut of Technology

***

În cadrul acestui proiect, echipa #diez a decis să meargă într-un pas cu mai mulți tineri care și-au început în acest an studiile în diverse țări europene. Ei vor vorbi despre experiența lor din punctul de vedere al programului academic pe care au ales să-l studieze, de la subiecte, liste de lecturi, până la profesori sau activități extra-curriculare. Scopul nostru este să le oferim tinerilor de acasă o idee clară despre cum poate decurge și evolua o astfel de experiență.

Puteți cunoaște participanții aici și aici.

În articolele anterioare v-am prezentat și profesorii:

# Mihaelei Șerpi, Nutriție Globală și Sănătate, Metropolitan University College din Copenhaga;

# Gabrielei Petrov, International Business Administration, Viena, Austria;

# lui Bogdan Diaconu, Administrare Publică și Dezvoltare Regională la Universitatea Comenius din Bratislava, Slovacia;

# Sorinei Solonaru, Stockholm School of Economics în Riga, Letonia.