Republica Moldova se află pe locul 45 din 81 de țări în clasamentul PISA 2022, un program internațional care evoluează o dată la trei ani competențele elevilor cu vârsta de 15 ani, la trei domenii de bază: citire/lectură, matematică și științe.
La evaluarea PISA 2022, Republica Moldova a obținut un punctaj mediu de 414 puncte în comparație cu 424 de puncte pe care le-am obținut în cadrul PISA 2018.
În cadrul PISA 2022, Republica Moldova a înregistrat un punctaj mediu de 411 puncte la citire/lectură (PISA 2018 – 424), 414 puncte la matematică (PISA 2018 – 421) și 417 puncte la științe (PISA 2018 – 428).
După punctele pe care le-am obținut, Republica Moldova se află pe lângă țări precum: România, Kazakhstan, Mongolia, Bulgaria, Qatar, Chile și Uruguay.
Țările lider în Programul PISA 2022 sunt Singapore (575 de puncte), Japonia (536 de puncte) și Korea (527 de puncte).
Media scorului în raportul publicat de OECD este de 478 de puncte.
Testarea PISA 2022 s-a desfășurat în perioada martie-mai, în acest exercițiu fiind implicați circa 6 800 de elevi de 15 ani din țara noastră, ceea ce reprezintă aproximativ 23 % din numărul total de elevi de vârsta respectivă. Participanții au rezolvat teste cu durata de două ore la fiecare din cele trei domenii analizate. Testele sunt concepute de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) pentru a evalua în ce măsură elevii din Republica Moldova și alte țări, la sfârșitul învățământului obligatoriu, își pot pune în aplicare cunoștințele în situații din viața reală și sunt pregătiți să participe pe deplin la viața societății.
Conform Ministerului Educației, elevii din instituțiile de învățământ din mediul urban înregistrează performanțe mai înalte în toate domeniile testării PISA, comparativ cu elevii din instituțiile de învățământ rurale. Elevii din instituțiile de învățământ urbane au obținut 433 de puncte la matematică și la citire/lectură și 436 de puncte la științe, în comparație cu elevii din instituțiile de învățământ din mediul rural, care au obținut 385 de puncte la matematică și la științe și 376 de puncte la citire/lectură.
În baza rezultatelor testării PISA 2022, se constată că 44,3 % din numărul elevilor de 15 ani din Republica Moldova ating cel puțin nivelul minim de competență la matematică. La citire/lectură, procentul numărului de elevi care au atins nivelul minim de competență este de 51 %, care este același și pentru domeniul științe.
În instituțiile de învățământ mari, aproximativ șapte din 10 elevi ating nivelul minim de competență, comparativ cu trei din 10 elevi din instituțiile mici. Datele testării PISA 2022, indică variații semnificative între instituțiile mici, medii și mari în ceea ce privește procentul numărului de elevi care ating cel puțin nivelul minim al competențelor. De exemplu, la matematică, procentul numărului de elevi care ating cel puțin nivelul minim de competență este de circa 31 % pentru elevii din instituțiile mici, 48 % pentru elevii din instituțiile medii și 67 % pentru elevii din instituțiile mari.
Republica Moldova este la a patra participare în testarea PISA, precedentele fiind testarea PISA 2009+, PISA 2015, PISA 2018. În anul 2022 prima dată, elevii din Republica Moldova au susținut testarea PISA la calculator.
În cadrul PISA 2018, Republica Moldova a înregistrat un punctaj mediu de 424 de puncte. Astfel, performanțele Republicii Moldova în anul 2018 erau similare cu cele înregistrate de România, Bulgaria, Montenegro, Chile sau Uruguay. Țările lider în Programul PISA 2018 erau Singapore, Japonia și Estonia.
PISA reprezintă un program de evaluare internațional, lansat în anul 1997 de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, care evaluează o dată la trei ani competențele elevilor cu vârsta de 15 ani, la trei domenii de bază: citire/lectură, matematică și științe. Testele sunt concepute pentru a măsura abilitățile elevilor de a aplica cele învățate în situații reale, iar prima testare a avut loc în anul 2000.
Rezultate PISA 2022 volumul I
PISA 2022 vol I by Petru on Scribd
Rezultate PISA 2022 volumul II
Pisa 2022 Vol II by Petru on Scribd