Plăcerea de a citi este o condiție prealabilă pentru a deveni un cititor eficient. Atitudinile pozitive față de lectură și realizările academice sunt legate între ele și se influențează reciproc. Elevii, cărora le place să citească și care obișnuiesc să citească, sunt capabili să-și îmbunătățească abilitățile de lectură prin practică.

Chestionarul PISA 2018 a întrebat elevii din Moldova dacă sunt de acord sau nu cu următoarele afirmații față de lectură: „Citesc doar dacă mi se cere”, „Lectura este unul dintre hobby-urile mele preferate” sau „Pentru mine lectura este o pierdere de timp”.

Răspunsurile elevilor le găsiți în infograficul de mai jos.

fig1

Conform studiului, atitudinile față de lectură ale fetelor și ale băieților diferă. Fetele mai des raportează o atitudine pozitivă față de lectură comparativ cu băieții. Conform răspunsurilor date de elevi, procentajul de fete, care au spus că lectura este una dintre modalitățile lor preferate de a-și petrece timpul liber, este aproape de două ori mai mare comparativ cu procentajul de băieți care au raportat același lucru. Circa nouă din zece fete nu consideră că lectura este o irosire a timpului, pe când în rândurile băieților șapte din zece sunt de această părere.

fig2

PISA de asemenea a întrebat cât timp, de regulă, dedică elevii lecturii (ținând cont de faptul că se pot citi diferite materiale, cum ar fi: cărți, reviste, ziare, pagini web, bloguri sau e-mailuri). Circa 27 % din fete au răspuns că nu citesc sau citesc mai puțin de 30 de minute pe zi, 55 % – citesc între 30 de minute și două ore pe zi și 18 % din fete citesc mai mult de două ore pe zi. La băieți, însă, procentajele sunt diferite. Circa 60 % din băieți au răspuns că nu citesc sau citesc mai puțin de 30 de minute pe zi, 35 % – citesc între 30 de minute și două ore pe zi și doar 5 % din băieți citesc mai mult de două ore pe zi.

Despre PISA

PISA reprezintă un program de evaluare internațional, lansat în anul 1997 de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, care evaluează o dată la trei ani competențele elevilor cu vârsta de 15 ani, la trei domenii de bază: citire/lectură, matematică și științe. Testele sunt concepute pentru a măsura abilitățile elevilor de a aplica cele învățate în situații reale.

În cadrul Programului Internațional de Evaluare a Elevilor – PISA 2018 au participat peste 612 mii de elevi din 79 de țări sau regiuni economice. În Republica Moldova, circa 5 300 de elevi din 236 de instituții de învățământ au fost testați la citire/lectură, matematică și științe. PISA 2018 reprezintă al treilea ciclu de testare la care participă Republica Moldova, precedentele fiind PISA 2009+ și PISA 2015. Rezultatele obținute de elevii din Moldova le găsiți AICI!