(video) Doi studenți din Moldova vor construi o mașină adaptată pentru prietenul lor imobilizat în scaunul cu rotile

DSC_4721
Foto:Dinu Bubulici/#diez

Povestea lui Alex poate să vă fie cunoscută. De zece ani este imobilizat într-un scaun cu rotile, motiv care nu l-a oprit însă din a duce o viață activă, atât pe plan profesional, cât și social. De curând Alex i-a cunoscut pe Ion și Adrian, doi studenți moldoveni la Facultatea de Mecanică a Universității Gheorghe Asachi din Iași, care și-au propus să asambleze o mașină de tip Smart, adaptată complet pentru necesitățile unei persoane ce utilizează un scaun cu rotile. 

Echipa AVAI înseamnă Ana, Daniela, Nicoleta, Constantin, Alexandru și inginerii mecanici Adrian și Ion – șapte tineri activi ce-și știu foarte bine responsabilitățile și care, așa cum au promis, vor face tot ce depinde de ei pentru a materializa visul lui Alex, devenit și visul lor.

Cine este Alex

5

 

Alexandru are 28 de ani și de 10 ani utilizează un scaun rulant. În pofida acestui fapt, este o persoană activă și, așa cum spune el, „tot timpul am mers înainte”. Se implică în diferite proiecte, duce o viață socială activă, dar cea mai mare problemă pe care o are este deplasarea folosind un mijloc de transport. „Pentru mine este o mare problemă să ajung la Chișinău sau să mă deplasez în alte orașe, de aceea cred că proiectul respectiv o să ajute mai mulți oameni.

Cum s-a născut ideea

Adrian și Ion nu sunt în fața primei lor invenții, astfel încât deja când aveau 17 și respectiv 18 ani, ei și-au creat primele mijloace de transport originale. Astfel, într-una din zile, plimbându-se prin orașul Hâncești cu motocicleta inventată de el, Adrian a fost zărit de Alexandru, care în cele din urmă l-a contactat pentru a-l ruga să-i construiască și lui una pentru a se putea deplasa mai ușor.

Problema cu care atunci Adrian se confrunta avea să-l urmărească un timp îndelungat, până când, cunoscându-l pe Ion la facultate, au început să gândească acest proiect.

2

 

Adrian Vlas, inginer mecanic:  Acest concept nu este altceva decât o variantă nouă a tehnologiilor deja existente. Noi nu construim un automobil de la zero. Noi vrem să construim cel mai bun automobil pentru persoanele ce se deplasează în scaune cu rotile. Astfel a apărut ideea automobilului AVAI, pe care vrem să-l asamblăm pentru Alex.

 

 

3Constantin Vlas, coordonator proiect: AVAI este un proiect promițător pentru Republica Moldova, din motiv că nu reprezintă doar o mașină, ci o adevărată mișcare prin obiectivele pe care acest proiect și le propune:

# Vrem să realizăm visul unei persoane în scaun cu rotile, dar în același timp, venim cu o soluție simplă, practică pentru o anumită categorie de oameni;

# Vrem să sensibilizăm opinia publică față de aceste persoane. Știm cu toții că în Republica Moldova accesul către instituții publice sau private, dar și transportul public nu este adaptat la necesitățile oamenilor în scaune cu rotile;

# Venim în susținerea inițiativelor de crowdfunding din Republica Moldova;

# Mișcarea își propune să susțină inițiativele creative în Republica Moldova. Întrucât studenții de la universitățile tehnice nu au mari oportunități de a-și realiza ideile, vrem în viitor să creăm un hub care să întrunească toate condițiile necesare pentru ca oamenii cu idei și inițiative inginerești să poată crea.

1

 

 

Ana, responsabilă de conținut și comunicare: Această mișcare se adresează unei problematici pe cât de disputate, pe atât de sensibile. Credem că utilitatea proiectului nostru nu se va limita doar la soluționarea unui singur caz. Astăzi conștientizăm că nebunia noastră este foarte frumoasă și continuăm să o dezvoltăm.

Specificațiile tehnice

Tinerii au luat în calcul mai multe aspecte importante în proiectarea acestei mașini, printre care:

# Siguranța – automobilul este construit în așa mod, încât corespunde tuturor standardelor internaționale de siguranță. Mai mult decât atât, acesta are încorporate șapte airbaguri, astfel încât să existe un risc cât mai scăzut de producere a unor traumatisme în caz de accidentare.

# Automobilul este dotat cu un sistem anti-incendiu care în momentul detectării fumului sau a unei flăcări în mașină sau în compartimentul motorului, sistemul se activează, flacăra este stinsă și șoferul este în siguranță.

# Scaunul cu rotile este un scaun modern, economic, electric și cu un sistem sigur de fixare pe platformă. Acest scaun este dotat cu două motoare electrice încorporate în roți. El va avea o autonomie de până la 40 de km. Este dotat, de asemenea, cu un mecanism de reîncărcare a bateriilor.

# Platforma se deschide automat. Șoferul, împreună cu scaunul cu rotile, urcă pe platformă și se poziționează exact în fața volanului.

4

 

Ion Ababii, inginer mecanic: Am încercat să prevedem toate situațiile reale în care va circula acest automobil, de aceea vor fi încorporați niște senzori care vor depista orice obstacol pe care persoana îl poate avea în automobil. O altă comoditate este modalitatea în care portiera poate fi deschisă sau închisă: prin intermediul unei telecomande sau a unei aplicații de la telefonul mobil.

 

 

Sistemul tradițional de frână și accelerație la picior au fost reproiectate și concentrate într-un singur mecanism ce presupune o manevră ușor controlabilă cu o singură mână. În afară de acestea, volanul a fost dotat cu un mecanism special de manevrare. Pe lângă acestea, mașina mai este dotată și cu o cutie de viteze automată. Pentru reglarea farurilor, a oglinzilor sau ridicarea geamurilor vor exista butoane cu destinație specială.

Control prin aplicații disponibile pe Android și iOS

Aplicația AVAI este disponibilă pe Android și iOS, iar cu ajutorul acesteia se pot controla sistemele din automobilul AVAI. Aplicația oferă următoarele posibilități: blocarea și deblocarea ușilor, pornirea climei, pornirea și oprirea motorului, acționarea portierei și a platformei, deschiderea portbagajului,  monitorizarea automobilului prin GPS.

Pentru atingerea scopului lor, tinerii au inițiat o campanie de strângere de fonduri, prin care își doresc să strângă suma de 21.000 de dolari necesară pentru asamblarea mașinii. Tinerii au spus că în viitor prețul de procurare a unei astfel de mașini se va înjumătăți, întrucât pentru faza inițială ei au nevoie de mai mulți bani pentru procurarea inclusiv a utilajului necesar pentru lucrările tehnice. Mașina este construită pe baza unei caroserii deja existente, care este și una dintre cele mai costisitoare elemente, pe lângă platformă și instrumentele necesare. Tinerii spun că vor crea astfel de platforme și pentru ale tipuri de mașini, nu doar pentru cele de tip Smart.

Pentru a conduce o astfel de mașină nu sunt necesare cunoștințe speciale, decât cele de bază pentru oricare șofer participant la traficul rutier.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Alina Gîrneț
Comentarii
Mai citește
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente