Premiul Nobel pentru medicină 2022 a fost câștigat de către un cercetător suedez. Ce a descoperit acesta

nobel medicină
Foto: Christian Charisius/Getty Images

Paleogeneticianul suedez Svante Pääbo a fost desemnat laureat al premiului Nobel pentru medicină pe anul 2022. Omul de știință în vârstă de 67 de ani a fost premiat „pentru descoperirile sale referitoare la genomurile hominizilor dispăruţi şi la evoluţia rasei umane”.

Potrivit Comitetului pentru acordarea premiului Nobel, prin cercetările sale de pionierat, Svante Pääbo „a realizat ceva aparent imposibil”. Mai exact, acesta a secvențiat genomului lui neanderthal și a descoperit că a avut loc un transfer de gene de la un anumit tip de hominini care au dispărut între timp de la oameni. Cercetările lui Pääbo au făcut posibilă apariția unei noi discipline științifice – paleogenomia.

Premiul Nobel pentru fiziologie sau medicină deschide seria acestor distincţii, atribuite în fiecare an la începutul lunii octombrie. În 2021, laureații premiului Nobel pentru medicină au fost cercetătorii americani David Julius şi Ardem Patapoutian, pentru descoperirea receptorilor de temperatură şi de atingere.

Fiecare premiu Nobel va fi însoţit de un cec în valoare de 10 milioane de coroane suedeze (897 581 de dolari).

După decernarea premiului pentru medicină, în săptămâna care urmează vor fi acordate și premiul Nobel pentru fizică, pe 4 octombrie, premiul Nobel pentru chimie, pe 5 octombrie, premiul Nobel pentru literatură, pe 6 octombrie, şi premiul Nobel pentru pace, pe 7 octombrie. Premiul Riksbank Sveriges în Ştiinţe Economice în Memoria lui Alfred Nobel va fi anunţat în data de 10 octombrie.

Autoare:Ana Mărgineanu