(vox) Ce cred studenții de peste hotare despre școlirea din Republica Moldova?

vox
Foto:Ce cred studenții de peste hotare despre școlirea din Republica Moldova?

E nevoie să fie perfecţionat procesul educaţional din Republica Moldova. Deşi funcţionează procesul de la Bologna, azi deviem cu mult de la standardele europene de învăţământ. Scopul principal al învăţământului e pregătirea multilaterală a tinerilor şi identificarea înclinaţiilor spre anumite domenii de manifestare profesională.

De această părere sunt şi tinerii studenţi moldoveni, care îşi fac studiile peste hotare. #diez a intervievat câţiva studenţi ca să afle ce soluţii ar propune aceştia, pentru a asigura o bună desfăşurare a procesului instructiv-educativ în şcoli.

 

#1. Ionuţ Anghel, student masterand la University of Southern Denmark (Odense, Danemarca)

Ionuţ Anghel, University of Southern Denmark

Consider că învăţământul în şcoli ar trebui reformat, judecând după sistemul educaţional al statelor vecine din Europa. Cred că reforma ar trebui începută cu perfecţionarea cadrelor didactice, ca mai apoi să influenţeze direct calitatea învăţământului în şcoli şi atractivitatea acestuia pentru elevi. Consider că o idee bună ar fi implementarea tehnologiilor informaţionale în cotidian, gen orar electronic, note în tabel electronic (pentru asigurarea transparenţei – cu acces şi pentru părinţi), anunţuri online etc. La moment, operez cu un sistem asemănător, doar că e pentru studenţii masteranzi. O altă idee ar fi educarea spiritului civic al elevilor, prin încurajarea organizării/participării la activităţi de voluntariat.

 

#2. Dinu Jeverdan, student la University of Sheffield, (Sheffield, Marea Britanie)

Dinu Jeverdan, The University of Sheffield
Dinu Jeverdan, The University of Sheffield

Eu mă gândeam că ar fi foarte bine dacă elevii ar avea posibilitatea, în clasele liceale, să-şi aleagă obiectele preferate (undeva în număr de cinci) şi să le studieze mult mai aprofundat. Acest lucru va da o mică idee elevilor despre o viitoare carieră. Ar trebui introduse mai multe ore de educaţie fizică pe săptămână. Laboratoarele de chimie şi biologie trebuie echipate cu mult mai multe ustensile, în aşa fel, încât orice elev să aibă posibilitatea să facă un experiment de sine stătător sau, cel puţin, într-un grup mic.

 

 

#3. Alex Bolboşenco, a absolvit Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iaşi (România)

Alex Bolboşenco, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iaşi
Alex Bolboşenco, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iaşi

Cred că o metodă foarte eficientă de a motiva elevii şi în special studenţii de la universităţi ar fi trainingurile şi workshopurile, care se fac anume pentru studenţi și nu pentru că aşa e în programa lor venită de la minister. Aici, studenţii s-ar implica din interes şi nu pentru note. Ceea ce ţine de programa şcolară, cred că e absolut necesară crearea mai multor profiluri liceale (nu doar uman/real). Un exemplu destul de bun ar fi liceele din România, unde sunt mai multe profiluri: arte, sport, mate – info, pedagogic, tehnic, economic. Aşa, elevului îi este mai uşor să-şi aleagă o facultate şi are deja un nivel profesional minim de pregătire, care cu siguranţă o să-l ajute foarte mult la începutul facultăţii.

 

#4. Ana Busuioc, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu (România), Erasmus în Polonia – Wroclaw, University of Wroclaw

Ana Busuioc,  Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, România
Ana Busuioc, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu

Problemele sistemului educațional din Republica Moldova, cred eu că au rădăcini adânci şi o să mai trebuiască ceva timp până când acesta va fi mai echilibrat şi va contribui într-o măsura mai productivă la dezvoltarea elevilor şi studenților. Cred că totul începe greșit din școala primară, acolo unde copiii încep să înveţe mult prea devreme lucruri mult prea complicate, sunt supraîncărcaţi, iar imaginația este pusă pe ultimul plan. Cred că ar trebui revizuită programa școlară atât pentru clasele primare, cât şi pentru cele gimnaziale şi liceale. Atunci când un număr impresionant de elevi nu pot susține examenul la matematică, poate ar trebui analizată situația şi dintr-o altă perspectivă, nu doar elevul să fie acuzat de necompetenţe. Văd un minus foarte mare în faptul că liceul nu ajută viitorii absolvenți să își aleagă viitoarea carieră. Cred că, în ultimul an de liceu ar trebui introdusă o materie opțională, scopul căreia să fie de a ajuta elevii să descopere ce carieră s-ar potrivi cu personalitatea acestora, mai ales că mulți sunt atât de emoționați de BAC, încât devin foarte dezorientați la acest capitol. Ideea pe care cel mai mult aş vrea să o văd implementată în licee ar fi introducerea unui program de schimb de elevi. Cred că acesta ar contribui considerabil la dezvoltarea unui elev, din toate punctele de vedere.

 

#5. Constantin Condriţchi, a absolvit Universitatea din Bucureşti (România)

Constantin Condriţchi, Universitatea din Bucureşti
Constantin Condriţchi, Universitatea din Bucureşti

Consider că una din metodele bune pentru aplicare ar fi predarea interactivă, cu utilizarea exemplelor reale, întâmplate în societate. Aş spune că o idee bună ar fi oaspeţii speciali, oamenii de succes, care ar putea să transmită tinerilor un mesaj pentru viitor, care ar putea să descrie pas cu pas drumul lor spre succes. De asemenea, un element important ar fi oportunităţile pentru studenţi de a se angaja după finisarea studiilor. Universităţile trebuie să ofere un număr de locuri de muncă pentru studenţii care şi-au arătat performanţa în timpul studiilor.

 

#6. Daniela Rogovschi, studentă la AICOM – Académie Internationale de Comédie Musicale din Paris (Franţa)

Daniela Rogovschi, AICOM - Académie Internationale de Comédie Musicale
Daniela Rogovschi, AICOM – Académie Internationale de Comédie Musicale

Pot să zic că în domeniul nostru artistic e o amiciție de nedescris. Profesorii ştiu cum să devină prietenii noştri şi ne susțin în momente mai grele. Am simțit-o pe pielea mea, sunt buni psihologi. Vorbim şi glumim la acelaşi nivel. Ceea ce nu am văzut în Republica Moldova. Poate este un procentaj mic de profesori care încearcă aceste noi metode, însă nu suficient. Să fie propuse subiecte interesante pentru elevi sau chiar de către elevi şi, în niciun caz, impuse.

 

#7. Valeria Atamaniuc, studentă masterandă la Czech University of Life Sciences, Praga (Cehia)

Valeria Atamaniuc, Czech University of Life Sciences
Valeria Atamaniuc, Czech University of Life Sciences

Ce ţine de studiile din Europa, din Cehia pot să-ţi povestesc multe, dar nu am plecat din cauza că nu-mi plac studiile de la noi din Moldova, am vrut doar să încerc ceva nou. Ce ţine de dezvoltarea competenţei, părerea mea este că într-adevăr apariţia interesului faţă de studii vine încă de la şcoală, iar aici profesorii aleg o metodă corectă având şi ei interesul de a învăţa un copil străin. Aici, fac masterul şi pot să spun că metodele de probă sunt aceleaşi, doar că mult mai severe. Profesorii nu sunt atât de receptivi şi loiali. Fiecare universitate are sistema sa de predare şi de probare. Un lucru nou pentru mine este faptul că universităţile au un portal informaţional, unde fiecare elev având user-ul său personal şi parola, au posibilitatea să găsească toata informaţia de la cursuri, mai mult de atât, prin intermediul acestui site ai posibilitatea să te înscrii la examene, fie chiar înainte de termen.

banner 300x250 (1)

Amintim că până pe 22 decembrie, soluţia ta este aşteptată pe inovatii.gov.md sau pe MiLab. Propune soluţia ta pentru optimizarea programei şcolare.

Irina Gurdila

Taguri: #vox
Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
Mai citește
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente