(vox) Ce schimbări îşi doresc elevii în sistemul educaţional?

vox1
Foto: Ce schimbări îşi doresc elevii în sistemul educaţional?

Întrucât ne aflăm în perioada reformelor instituite în domeniul educaţiei, în vizorul nostru a apărut un nou proiect – Provocarea Şcoala Modernă, care ţine să modifice viziunea tinerilor despre şcoală. #diez şi-a propus să facă un vox cu elevii care încă mai studiază în licee, ca să vadă care e opinia lor despre sistemul educaţional din Republica Moldova şi ce schimbări şi-ar dori aceştia, pentru a-l face mai eficient şi motivant.

În prezent, instituţiile de învăţământ au ca obiectiv nu doar implantarea valorilor morale şi culturale, dar şi schimbarea atitudinii, comportamentului, mentalităţii. Mai mult decât atât, tinerii de astăzi sunt proiectaţi să devină persoane independente, care să poată să se modifice în dependenţă de schimbările, care au loc în societate. Vezi ce schimbări îşi doresc elevii din diferite licee din capitală.

 

Nicoleta Buliga, elevă la liceul Dante Alighieri
Nicoleta Buliga, elevă la Liceul Teoretic „Dante Alighieri”

Nicoleta Buliga, elevă în clasa a 12-a la Liceul Teoretic „Dante Alighieri”

Este bine cunoscut faptul, că învăţământul din Republica Moldova necesită reforme radicale, pentru a schimba situaţia actuală. Eu sunt de părere că şcoala ne oferă un bagaj enorm de cunoştinţe, însă ar trebui să fie şi o şcoală a vieţii. Consider că ar trebui să se pună accent mai mult pe orele practice, mai puţin pe cele teoretice. Ar fi foarte bine să se pună accent şi pe studierea limbii de stat, pe lecţiile ce ţin de ortografie şi punctuaţie, nu doar pe cele ce ţin de literatură, deoarece ajungem în clasa a 12-a şi mulți nici măcar nu ştiu a scrie corect. Toate acestea ne-ar ajuta să fim mai descătuşaţi, atunci când trebuie să ne exprimăm. De asemenea, ar trebui ca elevii singuri să îşi aleagă materiile pe care vor să le studieze. Sunt de părere că în licee ar fi bine să se practice voluntariatul, pentru ca noi, elevii, să fim cât mai mult implicați în activităţi sociale, ceea ce ne va fi de ajutor, ulterior, în viaţă.

 

Mariana Stavinschi, elevă în clasa a 12-a la Liceul Teoretic „Liviu Deleanu”

Mariana Stavinschi, elevă la Liceul Teoretic Liviu Deleanu
Mariana Stavinschi, elevă la Liceul Teoretic „Liviu Deleanu”

În prezent, sunt foarte frecvent întâlnite problemele legate de reuşita școlară. Tot mai mulţi elevi pierd interesul de a învăţa, o cauză fiind curriculumul şi metodele de predare în şcoli. Lipsesc metodele, care ar motiva elevii să înveţe, totul se rezumă la simplele tactici de predare, însă elevii au nevoie de ceva nou, ce i-ar stimula. Cred că o soluție ar fi utilizarea tehnologiilor informaţionale, astfel copiii vor fi captivaţi şi vor avea posibilitatea nu doar să audă partea teoretică propusă de profesor, dar vor putea vizualiza şi percepe mai uşor informaţia practic.

 

Vadim Mahu, elev la Liceul Teoretic Ginta Latină
Vadim Mahu, elev la Liceul Teoretic „Ginta Latină”

Vadim Mahu, elev în clasa a 11-a la Liceul Teoretic „Ginta Latină”

Fiecare persoană care învață la școală trebuie să cunoască cine vrea să devină în viitor, iar asta va ajuta să înţeleagă căror obiecte să atragă mai multă atenţie. Persoana care ştie ce vrea să devină, are dreptul să aleagă obiectele de care are nevoie și să acorde prioritate acestora. Însă studierea obiectelor de bază, precum: limba română, matematica, istoria trebuie să rămână obligatorie.

 

Emmy Lisnic, elevă în clasa a 12-a la Liceul Teoretic „Dante Alighieri”

Emmy Lisnic, elevă la Liceul Dante Alighieri
Emmy Lisnic, elevă la Liceul „Dante Alighieri”

După părerea mea, ca școala să dezvolte competenţe utile pentru viaţă, este necesar ca elevii să fie instruiţi, încă de pe băncile şcolii, atât despre valorile naţionale, pe care trebuie să le posede fiecare dintre ei, cât şi despre manierele de comportament în societate, deci consider că trebuie să fie pus accent pe cultura omului. Un alt obiectiv important, ar fi să se organizeze cât mai multe discuţii, lecţii, dezbateri, teste cu privire la orientarea profesională, aceasta fiind o problemă mare pentru majoritatea tinerilor/elevilor, care sunt indecişi la acest capitol. Astfel, prin intermediul acestora, elevii vor putea să se regăsească într-un anumit domeniu care le place şi în care vor activa pe viitor. Nu pot să nu remarc trainingurile de dezvoltare personală, acestea adesea organizându-se în afara şcolilor, însă ar fi bine ca ele să fie organizate cât mai des şi în instituţiile de învăţământ şcolar.

 

Dragoş Andone, elev la Liceul Teoretic „Spiru Haret”
Dragoş Andone, elev la Liceul Teoretic „Spiru Haret”

Dragoş Andone, elev la Liceul Teoretic „Spiru Haret” 

Cred că şcoala ar trebui să se axeze cât mai mult pe dezvoltarea personală a elevilor, dându-le ocazia să se autoafirme şi încurajându-i să-şi exprime liber gândurile. La fel, introducerea orelor de educaţie sexuală le-ar oferi ocazia elevilor să se autocunoască şi să găsească răspunsuri la multe întrebări care îi neliniştesc.

 

Livia Graur, elevă în clasa a 12-a la Liceul Teoretic „Liviu Deleanu”

Livia Graur, elevă la „Liceul Teoretic Liviu Deleanu”
Livia Graur, elevă la Liceul Teoretic „Liviu Deleanu”

Ar fi bine pentru început să se organizeze altfel programa şcolară: începând de la o anumită vârstă, elevul trebuie să aibă posibilitatea să aleagă anumite obiecte pe care doreşte să le studieze, pe lângă cele câteva de bază. O altă soluţie ar fi crearea mai multor profiluri, pe lângă cel real și umanist, un profil care să se diferenţieze prin studierea obiectelor, care ar reprezenta o introducere în viitoarea carieră. De asemenea, ar fi de dorit să fie cât mai multă parte practică, activităţi de grup, care să dezvolte nu doar calităţi necesare lucrului în echipă, dar şi să pună în aplicare cele învăţate la tema respectivă. Vizualizând ideile propuse de alţi elevi pe inovatii.gov.md, mi-a plăcut ideea „O zi în umbră a unui angajat”, care ar ajuta elevii să înţeleagă cât mai bine în ce constă viitoarea activitate, pe care doresc să o practice.

 

Provocarea Şcoala Modernă
Provocarea Şcoala Modernă

Amintim că până pe 22 decembrie, soluţia ta este aşteptată pe inovatii.gov.md sau pe MiLab. Propune soluţia ta pentru optimizarea programei şcolare.

Irina Gurdila

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente