Una din cele mai importante platforme care ar putea să-ţi reducă dificultatea de a studia sau, pur și simplu, de a te antrena ca persoană creativă, este Provocarea Şcoala Modernă. După opt zile de la lansarea proiectului Provocarea “Şcoala Modernă”, platforma este utilizată şi solicitată de către tineri.

La prima ediţie a proiectului, au fost recepţionate diverse soluţii pentru a facilita calitatea studiilor generale în Republica Moldova, dar şi pentru a mări gradul de creativitate printre tineri. Echipa #diez şi-a propus să facă un top al celor mai bune şi populare soluţii expediate pe inovatii.gov.md sau pe pagina Centrului de Inovaţii Sociale MiLab.

 

#1. Proiecte de grup

Lucrul în grupuri de 3 – 5 elevi la proiecte/studii de caz sunt eficiente pentru însuşirea materialului didactic, pentru a conecta teoria cu aplicarea cunoştinţelor în practică. Proiectele presupun o temă anumită, care trebuie pusă în contextul unei probleme sau situaţii actuale şi permite elevilor să înţeleagă care e sensul învăţării anumitor concepte. Mai mult ca atât, lucrul în grup creează deprinderi şi capabilităţi sociale, de comunicare, de a învăţa gestionarea unor conflicte, care pot să apară în timpul lucrului cu alte persoane, dezvoltarea abilităţilor de lider. Acolo unde îmi fac studiile, peste hotare, lucrul în grup la sarcini este o practică obişnuită. Asta dă spaţiu dezvoltării creativităţii (cum să abordezi o anumită temă), de asemenea, dezvoltă capacităţile de scriere structurată şi argumentată, tragerea anumitor concluzii din ceea ce înveţi şi contribui singur la tema respectivă, deci, e o soluţie complexă. Pentru a face lucrul în grup şi mai eficient, la sfârşit, în mod anonim, fiecare poate da aprecieri colegilor săi, astfel încât notele date de profesori să fie influenţate şi de cât de mult fiecare se implică în lucru. Lucrul în grup la proiecte sau studii de caz este motivant pentru elevi, fiindcă este un produs final propriu, la care ei au lucrat. Această soluţie se referă la competenţele de comunicare în propria limbă (sau într-o limbă straină, dacă proiectul este pentru cursul de limbă străină), dar şi la competenţele sociale şi de a învăţa să înveţi. Soluţia nu presupune costuri adiţionale, decât materialele care ar fi distribuite elevilor (pentru studii de caz deja elaborate); profesorii ar fi implicaţi în stabilirea temelor de proiecte/studii de caz, care sunt cele mai relevante şi potrivite dezvoltării cât mai multor competenţe practice şi de comunicare pentru elevi. Elevii pot să fie repartizaţi în grupuri aleatorii, pentru diversitate de abilităţi şi niveluri de înțelegere a materialului.

 

Topul celor mai bune soluţii porpuse Şcolii Moderne

Topul celor mai populare soluţii propuse Şcolii Moderne

 

#2. Descrierea utilităţii temei predate după domenii

De exemplu, la disciplina „matematică” să fie expuse detalii despre temă, tipurile de forme geometrice şi calculele aferente. Cum arată toate acestea în spaţiu real. Ore în aer liber, explicând de exemplu cum este construit acoperişul unei case şi câte calcule geometrice sunt aplicate, ar fi mult mai practic decât explicaţiile teoretice în clasă.

 

Topul celor mai populare soluţii propuse Şcolii Moderne

Topul celor mai populare soluţii propuse Şcolii Moderne

 

#3. Interes mărit pentru ştiinţele exacte: matematică, IT

Ultimile rezultate de la examenul de capacitate din anul 2014, ne-a demonstrat că elevii din ce în ce mai puţin sunt interesaţi de ştiinţele exacte, în special de matematică şi domeniul IT. Interesul sporit pentru aceste discipline se poate obţine prin intermediul creării diferitelor cercuri informaţionale (tehnice). După întrebuinţarea acestor tehnici practice, elevii vor fi motivaţi să înveţe, astfel interesul tinerilor va creşte, iar rezultatele de la examenul de Bacalaureat vor fi mai bune. Totodată, se poate implica o companie IT sau operatori telecomunicaţionali, care vor stimula realizarea iniţiativei.

 

Topul celor mai populare soluţii propuse Şcolii Moderne

Topul celor mai populare soluţii propuse Şcolii Moderne

Amintim că provocarea este un apel către societate, pentru a veni cu soluții la o problemă concretă. Soluţiile tuturor celor interesaţi de problema educaţională din ţară sunt aşteptate până pe data de 22 decembrie, pe site-ul www.inovatii.gov.md sau MiLab. Răspundeţi la întrebarea: Cum facem ca școala să dezvolte competențe utile pentru viață?

Soluțiile cele mai eficiente vor fi selectate, cercetate şi selectate, pentru a fi testate în câteva şcoli pilot, pe durata maximă de 3 luni. Soluţiile care vor fi cele mai bune şi cele mai eficiente prin rândul elevilor, vor fi propuse Ministerului Educaţiei pentru implementare la scară mai largă.

Pentru a vedea care sunt cele mai noi soluţii propuse pentru proiect, accesați articolul de pe #diez.

 Irina Gurdila