Cum de-a lungul anilor companiile cu renume și-au creat o politică „responsabilă față de mediul înconjurător”

diez-colaj-companii

Utilizarea energiei verzi, producerea articolelor reciclabile și atitudinea corectă față de consumatori – acestea sunt tezele principale care caracterizează activitatea companiilor social responsabile. De obicei, ele fac mai mult decât sunt obligate prin lege şi se angajează în acţiuni menite să aducă folos societăţii, acţiuni care depăşesc interesul economic al companiei.

În lume sunt mai multe companii eco-friendly care, indiferent de domeniul de activitate, depun efort în scopul reducerii efectelor nocive asupra mediului. În lista de mai jos vă prezentăm câteva experiențe diferite, dar care au același scop – să creeze sisteme ecologice de protecție a naturii și să învețe oamenii să contribuie la reciclarea deșeurilor.

# Tesla Motors

Tesla Inc. este un constructor de automobile electrice, ecologice, de înaltă performanță, din Silicon Valley, California, SUA. Compania Tesla Motors a fost fondată în iulie 2003 și este finanțată de Martin Eberhard și Marc Tarpenning. Cei doi au avut un rol activ în cadrul companiei până la momentul în care Elon Musk a preluat conducerea. Scopul companiei este să producă și să comercializeze mașini electrice și să reducă, astfel, poluarea mediului cu CO2.

Tesla este una dintre cele mai inovatoare companii, cu impact în întreaga lume, datorită abordării sale mai sensibile asupra subiectului schimbărilor climatice. Conducerea companiei pune accentul primordial pe reducerea emisiilor de seră în atmosferă și promovează, prin intermediul mașinilor cu energie curată, protejarea mediului înconjurător. De aceea, tot mai mulți oameni urmează această paradigmă a companiei și devin adepții mașinilor electrice sau hibride.

Mașinile Tesla, datorită acumulatoarelor puternice, nu poluează deloc mediul înconjurător. În perspectivă, compania își dorește ca în următoarele decenii să elimine de pe piață mașinile care au nevoie de combustibil și să provoace schimbări în politica marilor companii auto, care ar trebui să se reprofileze în producerea mașinilor electrice și să se dezică de cele cu motor cu ardere internă.

Ca și în cazul celorlalte acumulatoare, și cele produse de Tesla își pierd din putere, în timp, iar bateria suferă și ea de pierderi în rezistență. În acest caz, apare întrebarea: „Cum rămâne cu bateria veche?”. Compania Tesla a prevăzut această situație și oferă posibilitatea de a schimba bateria veche pe una nouă. Bateria uzată nu merge la vreun depozit de deșeuri, așa cum se procedează în  cazurile cu deșeurile electrice și cele electronice , dar este reciclată. Iată ce spune
Chelsea Sexton, avocata companiei Tesla, despre acest lucru: „Nu este acceptabil ca o baterie care este extrasă dintr-o mașină să meargă la un depozit obișnuit. Compania Tesla a implementat o tehnologie unică, care permite reciclarea bateriilor în vederea recuperării mai multor piese reutilizabile. În plus, bateriile uzate din mașinile electrice pot fi utile și în stocarea energiei unei clădiri, sau ca parte a rețelelor de energie, care stochează energia solară și cea eoliană. Cert este că reutilizarea bateriilor vechi contribui, în primul rând, la reducerea costurilor de producere a noilor baterii”.

# Apple

Apple Inc. este o altă companie din Silicon Valley cu sediul în Cupertino, California, SUA, a cărei activitate primară ține de producerea computerelor, a gadgeturilor și a telefoanelor smart. În anul 1976, Steve Jobs și Steve Wozniak au pus bazele acestei companii într-un garaj închiriat din orașul Palo Alto, în sudul Californiei, iar datorită eforturilor lui Steve Jobs, în prezent, Apple este una dintre cele mai recunoscute companii din lume.

Apple face parte din categoria companiilor social responsabile și prietenoase mediului. Atunci când cumpărați un nou iPhone și el se defectează în scurt timp, îl puteți duce la magazinul partener de unde l-ați cumpărat și vi se oferă altul în schimb, fără plăți adiționale. Prin această cale, compania se angajează să limiteze numărul deșeurilor electronice nefuncționale aruncate sau stocate prin sertare. Telefoanele cu brac sunt restituite la fabrică, unde sunt reparate și, ulterior, puse din nou în circulație.

Mai nou, Apple a implementat programul Apple Renew, care încurajează reciclarea dispozitivelor Apple vechi sau folosite, iar 99 % din hârtia folosită în ambalajul produselor companiei este reciclabilă.

Totodată, compania Apple a semnat un contract de circa 1 miliard de dolari cu Firs Solar, cel mai mare dezvoltator de ferme solare din SUA. Firs Solar furnizează energie solară de 130 de megawați timp de 25 de ani, iar datorită acestei energii eco, Apple își alimentează toate magazinele, birourile, centrele cu servere și sediile sale din California.

# Philip Morris International

Philip Morris International, lider al industriei tutunului, și-a asumat ambiția de a înlocui în viitor țigările obișnuite cu produse fără fum. Datele Organizației Mondiale a Sănătății arată că în prezent în lume sunt peste un miliard de fumători, iar până în 2025 această cifră nu se va modifica esențial. Iată de ce sunt nevoie de schimbări. Începând din 2008, Philip Morris International a investit peste 6 miliarde de dolari în dezvoltarea și cercetarea produselor mai puțin nocive pentru fumători, cum ar fi dispozitivul de încălzire a tutunului IQOS.

Odată cu înlocuirea țigărilor cu produse fără fum, au apărut noi provocări pentru companie. Aceste provocări țin de reciclarea dispozitivelor electronice, care sunt vândute în lume din 2014. Astfel, Philip Morris International și-a propus să facă parte din economia circulară, ce presupune crearea produselor și utilizarea materialelor care pot fi reciclate și utilizate din nou.

Scopul companiei este ca fiecare dispozitiv de încălzire a tutunului să fie returnat după utilizare și reciclat în fiecare țară unde este comercializat IQOS. Primii pașii spre economia circulară a fost stabilirea unui parteneriat cu două companii specializate din Europa și Asia pentru crearea a două hub-uri de reciclare. Acum aceste hub-uri reciclează mai multe de 50% din totalul dispozitivelor IQOS. În același timp, Philip Morris International a lansat în mai multe țări sisteme de colectare a sistemelor de încălzire, aceste puncte urmează să fie lansate în toate țările unde este prezent IQOS.

# Lush Cosmetics

Lush este un brand de produse cosmetice de tip retail, cu sediul central în Poole, Marea Britanie. A fost fondat de tricologul Mark Constantine și Liz Weir, terapeută în domeniul frumuseții.

Un know-how al brandului este producerea șampoanelor solide, pentru a reduce deșeurile pe care le presupun ambalajele. Totodată, clienții care aduc recipientele goale pentru a fi reciclate ulterior, primesc de la companie alte produse în dar. Pe această cale, compania își lărgește numărul clienților care devin, împreună cu ei, mai responsabili față de mediul înconjurător.

# Adobe

Compania a fost fondată în 1982, iar domeniul de activitate este dezvoltarea și comercializarea limbajului de descriere de pagini PostScript. Compania își are sediul în San Jose, California, SUA. Adobe este, ca mărime, cea de-a doua companie din lume în domeniul software. Cele mai populare produse create de Adobe sunt Adobe Acrobat, Adobe Photoshop, Adobe Premier Pro, Adobe After Effects și altele.

În anul 2014, compania a obținut certificatul LEED (Leadership in Energy and Environmental Design), o apreciere înaltă, care demonstrează alinierea la alte companii ce tind să folosească energie verde în activitatea lor, peste 70 % dintre spațiile de lucru fiind alimentate cu energie solară.

De asemenea, Adobe are obiective ambițioase, inclusiv obținerea de zero consum de energie, dar și reducerea ambalajelor, lucru pentru care se cheltuiesc multe resurse financiare și, după  folosire, devin deșeuri periculoase.

Adobe a fost desemnat, de asemenea, lider corporativ în reducerea consumului de apă în contextul secetei din California (2011-2017), prin mijloace precum instalarea unor robinete cu flux redus, bideuri fără apă, sădirea plantelor rezistente la căldură. Mai mult, compania a oprit curgerea apei din havuzul de pe teritoriul său.

Angajații Adobe din India lucrează în clădiri LEED cu aer curat și lumină naturală. În 2014, Adobe Systems a devenit prima companie care a instalat un sistem inteligent de stocare a energiei de la Stem. Algoritmul de analiză predictivă al Stem răspunde automat la supratensiunea de utilizare a energiei electrice a clădirii, bazându-se pe informația stocată anterior pentru a reduce costurile de energie fără a afecta operațiunile interne ale companiei.

Experiențele companiilor internaționale în vederea reducerii efectelor negative asupra mediului sunt de invidiat, însă și în Moldova există companii care sunt prietenoase mediului.

# Südzucker Moldova

Compania moldo-germană Südzucker Moldova este lider în producerea zahărului din sfeclă în Republica Moldova. Actualmente, compania deține trei fabrici de zahăr. Două dintre acestea, cele din Drochia şi Făleşti, sunt implicate în producerea zahărului, iar la unitatea de producere din Alexandreni a fost construit un centru modern de logistică şi ambalare. Compania a produs în anul 2018 aproape 52 000 de tone de zahăr, ceea ce constituie 70 % din producţia totală de zahăr din Moldova. Acţionarul principal al companiei este concernul european Südzucker AG – cel mai mare producător de zahăr din Europa.

Pe parcursul activităţii în Republica Moldova, compania Südzucker Moldova a investit în modernizarea producției de zahăr, în proiectul Energie Verde, precum și în dezvoltarea tehnică și tehnologică a producției de sfeclă de zahăr din Moldova, circa 60 de milioane de euro. Ca urmare, consumul de energie electrică s-a redus de aproape două ori, iar calitatea zahărului a crescut considerabil.

În anii 2015-2017,  Südzucker Moldova a implementat cel mai mare proiect de „Energie verde” din Moldova, în carea investit peste 14 milioane de euro. În acest sens, la fabrica din Drochia a fost construită o instalație care produce, anual, aproximativ 8,5 milioane m³ de biogaz. Instalația de biogaz de la fabrica din Drochia, singura din țară, este cel mai mare furnizor de energie verde din Republica Moldova. Capacitatea centralelor de cogenerare este de 3,6 MW/h.

Produsul derivat din activitatea instalației de biogaz reprezintă aproximativ 50 000 de tone de mâl roditor pe an, un îngrășământ organic foarte prețios. Un alt produs derivat este apa fierbinte. Ea se folosește la încălzirea încăperilor fabricii și ca sursă de energie pentru uscătorul de cereale, care are o capacitate de prelucrare de 200-400 de tone pe zi.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente