Europa pentru Moldova: Etnopera – brandul ce a reînviat portul popular acasă și peste hotare

dsc_4514

A început cu un vis și cu dorința imensă de a mișca lucrurile la noi în țară. A muncit din greu și în 10 ani a reușit să dea un nou respiro portului tradițional. În 2014, cu suportul european, Elena Ețcu își definea brandul Etnopera și promitea publicului larg o continuitate de proiecte, idei și colecții inovative. La un deceniu de activitate, are în palmares zeci de expoziții naționale și internaționale, iar motivația ei continuă să crească pe măsura visurilor.

„Au fost mai mulți factori ce m-au determinat să fac acest „salt mortal”, pe care multă lume nu l-a înțeles”, ne-a povestit Elena Ețcu despre decizia de a părăsi Academia de Științe a Moldovei în favoarea dezvoltării companiei „Tradiții noi”.  În timpul Academiei, a ajuns la un nivel înalt de calificare, având multe publicații internaționale, așa încât colegii erau convinși că este pregătită pentru titlul de Doctor habilitat. Soarta, însă, a decis pentru ea, iar momentul în care s-a intersectat cu profesorul universitar Ion Ețcu a fost determinant pentru turnura pe care urma să o ia cariera sa. „Mi-a dăruit o mașină de cusut, iar prima lucrare am făcut-o pentru el, i-am decorat un cojocel. Peste puțin timp ne-am căsătorit”, își amintește Elena.

dsc_4531

Ion Ețcu a convins-o să-și dezvolte pasiunea pentru artă și creație și, astfel, au urmat câteva schimbări în viața lor. Într-o casă modestă, cu un nivel, au construit un atelier, locul unde domnește aer de broderie, croșetă și multă pasiune pentru tradiții. „Am început cu o echipă de doi oameni, eu și o colegă de la Academie care era pasionată de cusut. Ziua era cercetătoare, iar seara rămânea la mine până pe la ora 10:00. Silvia Petriman, îmi este până și astăzi alături”, spune Elena. Ulterior, a învățat foarte multe lucruri noi la cursurile pe care le-a urmat, perfecționându-se în domeniile în care nu avea experiență.

dsc_4527

Tradiții cu alt luciu, tradiții noi…

„Am vrut să dăm tradițiilor un alt respiro, un alt luciu, să le actualizăm, să le modernizăm și să le readaptăm, pentru că sunt foarte multe greșeli în compozițiile vechi”, ne explică designerul. „Când facem ia modernă, ne inspirăm din cea autentică, dar corectăm ceea ce trebuie, corectăm istoria”, mai spune ea. Elena se implică în toate procesele de creare a unui veșmânt, pentru că le cunoaște și spune că poate înlocui orice angajat. Multe din ceea ce știe acum, a învățat de mică, de la părinți. Când a decis să facă din asta o profesie, a început să învețe singură și să se perfecționeze.

Ia, principala piesă a liniei de producție

„Am început cu măști pentru Anul Nou, după care am ajuns la uniforme școlare, ca mai apoi să creăm ii – obiectivul inițial. Acum, iile au rămas principala piesă a producției noastre,  dar în același timp promovăm și celelalte piese ale costumului popular, lărgind astfel spectrul produselor, care cuprinde astăzi cămăși, rochițe și alte hăinuțe pentru botez, haine pentru cununie, pentru care îmbinăm croiala modernă cu cea tradițională.”

„Tradiții noi” a ajuns prin toate ariile țării, întrucât compania este solicitată să confecționeze costume populare de către primării, organizații culturale, case de cultură. Creatoarea merge în localitățile respective, le studiază specificul, vizitează muzeele și analizează particularitățile, ca în final să poată creea produse originale.

dsc_4508

dsc_4507

dsc_4505

dsc_4506

Etnopera – un vis realizat cu ajutorul banilor europeni

„Aveam un vis: să fac o marcă, un brand, o siglă. Cu „Tradiții noi” exista problema diacriticelor neînțelese de cei de peste hotare. Astfel, știam că am nevoie de o marcă universală care ar merge în toate limbile, dar am acordat atenție și feng-shui-ului”, povestește Elena Ețcu, potrivit căreia „etnopera” are un număr egal de vocale și consoane, începe cu o vocală și se încheie cu o vocală, ceea ce semnifică deschidere. Toate simbolurile siglei și brandului în sine duc spre ideea că Etnopera este o marcă de lux și irepetabilă.

Lansarea brandului a fost posibilă datorită unui grant de 4.000 de euro oferit de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, în cadrul unui program de susținere a întreprinderilor mici. Din acești bani, dublați de fondatori, Elena și echipa au creeat marca, setul pieselor de promovare ce include broșuri, cărți de vizită, cataloage, invitații la manifestația dedicată lansării. Evenimentul s-a dovedit a fi unul grandios, la care au fost prezentate șase colecții, inclusiv și cea mai recentă dintre acestea – Phoenix. Lucrările au fost admirate de circa 400 de oameni.

dsc_4543

Mai mult decât un atelier – un laborator

În atelierul Elenei se fac experimente – un adevărat laborator. „Aici este nucleul care-i adună pe cei mai buni specialiști, aici stau oamenii de încredere”, ne-a povestit femeia arătându-ne atelierul său. La Etnopera mai colaborează și alți meșteri din diverse localități ale țării, oameni cu diferite activități, dar care, în același timp, sunt pasionați de arta meșteșugului popular.

Acum, designerul își dorește să aducă un suflu nou în colecțiile sale, de aceea ne-a divulgat că, în curând brandul va apărea pe piață cu ceva intrigant. Este mândră de tot ceea ce a făcut și știe că astfel a împlinit și dorința mare a părinților de a pune portul popular la loc de cinste. Realizările ei trec de hotarele țării noastre, așa încât doar în anul trecut a avut 22 de prezentări de modă internaționale în state precum Franța, Italia, România, Portugalia, Belarus, Ucraina, Polonia, Turcia, Grecia, iar în câteva din aceste țări – în repetate rânduri.

dsc_4519

dsc_4533

dsc_4536

dsc_4538

dsc_4539

dsc_4496

dsc_4502

dsc_4504

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Alina Gîrneț
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente