Din zece posturi de televiziune monitorizate în perioada 5 – 11 mai, doar trei instituții media au reflectat campania pentru alegeri locale în mod echilibrat și neutru, pe când celelalte au continuat să facă partizanat politic. Aceste concluzii relevă din cel de-al treilea raport de monitorizare a comportamentului mass-media în campania electorală, realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).
Principalele concluzii ale monitorizării evidențiază un comportament partizan al majorității radiodifuzorilor în raport cu anumiți candidați în alegerile locale noi din 20 mai. Cel mai adesea, acești radiodifuzori au avantajat unii candidați și i-au dezavantajat pe alții, utilizând în același timp datele sondajelor de opinie pentru a influența imaginea concurenților electorali în percepția publicului.
Astfel, radiodifuzorii naționali Prime TV, Canal 2 și Publika TV, care – potrivit declarației depuse la CCA – nu ar trebui să reflecte campania electorală, au continuat să difuzeze multiple materiale cu caracter electoral direct și indirect în buletinele de știri. Cele mai multe din ele au favorizat-o masiv pe candidata independentă Silvia Radu și l-au defavorizat pe candidatul PPDA/PAS/PLDM, Andrei Năstase.
Posturile NTV Moldova și Accent TV, ca și în perioada precedentă, l-au promovat deschis pe Ion Ceban, candidatul PSRM la primăria Chișinău, și pe Alexandr Usatîi, candidatul aceluiași partid pentru primăria Bălți, defavorizând-i totodată pe Silvia Radu și Andrei Năstase. La RTR Moldova s-a remarcat favorizarea ușoară a candidaților Ion Ceban, PSRM, și Reghina Apostolova, Partidului Șor.
Jurnal TV a continuat să reflecte neutru evenimentele de presă organizate de concurenți, însă în alte știri cu caracter electoral s-a observat defavorizarea candidatei independente Silvia Radu și favorizarea candidatului PPDA/PAS/PLDM, Andrei Năstase.
Postul public de televiziune Moldova 1, precum și posturile private Pro TV și TV 8 au avut un comportament echilibrat, oferind acces majorității concurenților electorali în știri, fără a favoriza sau defavoriza evident vreunul din candidații campaniei pentru alegerile locale noi.
În ce privește sondajele de opinie, o parte din televiziuni au prezentat rezultatele referitoare la tematica electorală ca pe un fapt împlinit, nu ca intenții de vot ale respondenților – lăsând loc, astfel, pericolului de a manipula electoratul.
Prin monitorizarea mass-media, CJI își propune să informeze publicul cu privire la comportamentul presei în campania electorală și accesul concurenților electorali la mass-media, dar și să sesizeze instituțiile de reglementare cu privire la tendințele în măsură să afecteze performanța mass-mediei sau să compromită abilitatea acesteia de a oferi publicului informații veridice, echidistante și pluraliste.