Concesionarea Aeroportului International Chișinău a fost efectuată cu mai multe nereguli atât în perioada de până la semnarea contractului cu Avia Invest, cât și după. Aceasta este concluzia președintelui comisiei parlamentare de control al finanțelor publice, Igor Munteanu, după audierea raportului Curții de Conturi privind conformitatea încheierii și executării contractului de concesiune.
Igor Munteanu a scris câteva concluzii scurte pe pagina sa de Facebook după sfârșitul ședinței, pe care le prezentăm în continuare.
# Selectarea concesionarului s-a făcut fără respectarea transparenței și mecanismelor de asigurare a intereselor statului, cu carențe grave și profunde.
# Concesionarul (Avia Invest) a încasat numai din taxa de modernizare (TM) circa 1,2 miliarde de lei, o umbrelă generoasă lăsată proprietarilor săi (Șor) de către protectorii săi politici.
# Deși în 2017 aeroportul a înregistrat un flux de 2,6 milioane de pasageri, concesionarul nu a achitat nici 50 % dintre investițiile pe care era obligat să le depună din I etapă, iar a II-a etapă, prevăzută în contract cu începere din 2017, nici nu a început.
# 90 % dintre toate lucrările concesionarului au fost efectuate exclusiv din venitul generat de încasarea taxei aeroportuare, restul – din off-shore-uri (gen Panama) aflate în atenția Serviciului prevenire și combatere a spălării banilor.
# Concesionarul a folosit practici anticoncurențiale și de monopol în raport cu operatorii aviatici, creditând în mod discreționar companii terțe din banii colectați de la taxele aeroportuare.
# Contractul este confuz, plin de ambiguități și mecanisme de protejare a intereselor statului (concedentul). Concluzia pe care o poți trage după acest raport e că practic nu există vreun domeniu legat de activitățile acestei companii, Avia Invest, care să nu fie împănat de nereguli și de utilizare ilicită a obligațiilor de concesionar al activelor aeroportului etc.
La sfârșit, deputatul a adăugat că organele de anchetă și justiția trebuie să închidă acest tablou sumbru, care completează experiența unei concesionări toxice și riscante pentru Moldova.
Vezi raportul complet mai jos.