Alegerile locale sunt la un pas de noi și parcă întreaga noastră existență ca electoral se va sfârși pe 20 octombrie. În realitate, după consumarea evenimentului, începe partea cea mai dificilă: realizarea promisiunilor electorale. Extrem de important e că anume la această fază să nu avem parte de o surpriză neplăcută: un primar care vrea schimbări și un consiliu care stopează lucrurile.

Am decis să îți oferim câteva informații despre ce reprezintă consiliul local în cadrul Primăriei municipiului Chișinău, dar și câteva recomandări de ordin tehnologic care ar îmbunătăți consistent activitatea acestuia (analiză inovativă propusă de echipa Seolitte).

# Cum funcționează Consiliul municipal Chișinău?

# Consiliul este ales pentru un mandat de patru ani și se constituie din 51 de consilieri (cifra permite exercitarea votului în mod eficient).
# Participarea consilierilor la ședințele consiliului municipal sunt obligatorii. Absențele motivate sunt trecute în procesele verbale ale ședințelor (prin urmare, aceștia nu au dreptul să se eschiveze de la activitatea legală, iar cei care absentează nemotivat de peste trei ori este sancționat).
# După constituirea consiliului municipal membrii acestuia se pot încadra în fracțiuni sau blocuri, care la rândul lor vor consolida comisiile de specialitate (da, noi avem câteva comisii care se ocupă de problemele educaționale, de sănătate sau, cât de banal nu ar suna, de drumuri).
# Municipiul Chișinău are un primar general și patru viceprimari, aleși la fel pentru un mandat de patru ani.
# Consiliul municipal Chișinău se întrunește în ședință ordinară, cu ordinea de zi propusă, o dată la trei luni, la convocarea primarului general sau în ședință extraordinară pe subiecte stringente.

# Primăria mea: inovații tehnologice pentru transparența decizională a consiliului municipal Chișinău

Dincolo de reperele legislative care ne prescriu cum arată și funcționează consiliul municipal Chișinău, e cazul să accentuăm necesitatea implementării unor tehnici și mecanisme inovative care ar asigura transparența activității acestora:

# Aplicația „Mess cu consilierul tău” – ce ar fi dacă măcar o dată pe lună ai putea să discuți cu un consilier din Primărie? Fără statul în ambuteiaje, fără rânduri interminabile și scandal. Un chat cu linie verde care ar asigura contactul direct cu unul dintre cei 51 de consilieri;
# Aplicația „My Chișinău” – acest model de aplicație a fost creat de tinerii specialiști din Cluj, iar în prezent aceștia pot alerta Primăria sectorului în care trăiesc cu orice problemă de importanță majoră (un drum deteriorat, un panou publicitar amplasat cu abatere de la prevederile legii etc.);
# Aplicația „Particip la ședințe” – un generator de live-uri care ar stoca și retransmite ședințele Primăriei, pentru ca acestea să devină transparente și vizibile la orice oră, din orice colț al țării;
# Aplicația „Consilier pentru o zi” – permite programarea pentru a participa la ședințele unei comisii de specialitate, așa ca să fie auzită vocea cetățeanului.

Digitalizarea și introducerea mecanismelor inovative ne asigură un nivel eficient de transparență decizională și eficiență a activității structurilor administrației locale. Să nu uităm că implicarea e cea care dă rezultate pe termen lung.