Nostalgia față de tradiția de a face vin acasă la bunicii din Moldova le-a reunit pe Tatiana Livesey și Diana Isac la Londra, unde, după cinci ani de experiență acumulată în Finanțe, au hotărât să lanseze Winerist, un website de călătorii, prin care un turist poate descoperi cultura vinului fiecărei țări prin prisma a peste 100 de destinații deja disponibile pe platformă.

„Povestea noastră începe în Moldova”, așa începe descrierea echipei „Winerist”, care este compusă din Diana și Tatiana, fondatoarele proiectului. Fetele au fost colege de școală, absolvind liceul „Mircea Eliade” din Chișinău. Tatiana și-a urmat studiile în Olanda, după care a mers la Londra pentru a lucra la Barclays Capital Bank. Diana se afla acolo încă din perioada studiilor, care au fost succedate de un job promițător la compania de consultanță financiară Blackrock.

Ambele și-au dorit ca într-o bună zi să devină antreprenoare, motiv pentru care pasiunea pentru vin și cea pentru călătorii s-au îmbinat frumos într-o idee ce în scurt timp a devenit afacerea care astăzi le solicită energie și dedicație deplină.

Tatiana: „Am călătorit prin lume și am întâlnit vinificatori. Am rămas impresionate de modul în care se promovează cultura și turismul vinicol. Un interes sporit față de acest domeniu l-am văzut și la londonezi, chiar și printr-o simplă ieșire la cină la care servesc un pahar cu vin.”

Fetele ne-au povestit că deseori erau întrebate de prieteni ce vinuri să bea, unde pot să meargă. O mică cercetare le-a făcut să înțeleagă că nu există nici un „Trip Advisor” în domeniul vinicol și astfel, în urmă cu trei ani și jumătate, se puneau bazele Winerist, care, de la zece destinații inițial, astăzi oferă peste 100 de tururi turistice în toată lumea.

 

Diana Isac și Tatiana Livesey PC: Arhivă personală

Un Lonely Planet pentru vinuri

Așa îl vedeau fondatoarele la început, un mic ghid pentru destinații vinicole, care ulterior s-a dezvoltat într-o platformă unde poți face și rezervări la hoteluri, poți alege și programa tururi și vizite la vinării și chiar poți cumpăra vinuri.

În mare parte site-ul www.winerist.com pune la dispoziție un conținut mare de informație gratuită despre vin și vinării. Site-ul este așa cum l-au numit fetele „o mică enciclopedie de informații pentru turismul vinicol”. Turiștii nu trebuie să piardă prea mult căutând anumite informații, pentru că le pot găsi adunate la un loc pe Winerist. Mai mult decât atât, informația este mereu actualizată, deoarece colaboratorii proiectului sunt experți în domeniu, ghizi, bloggeri, iar fetele obișnuiesc să călătorească mult, astfel testând pe propria piele tururile pe care le recomandă.

Echipa Winerist

Pe lângă tinerele fondatoare, de curând echipa mai are un angajat permanent pe domeniul Partnership și Sales Management. De asemenea, pentru alte servicii, precum întreținerea site-ului, fetele apelează la outsourcing, de cele mai multe ori în Moldova, iar la fiecare 3-4 luni angajează câte un stagiar pentru anumite sarcini.

 

PC: arhivă personală

Moldova pe Winerist

„Where is Moldova?” este o întrebare populară adresată turiștilor moldoveni care călătoresc prin lume. Fetele s-au gândit cu ceva timp în urmă să-i provoace și pe utilizatorii site-ului lor să răspundă la aceasta. „Ideea a fost să organizăm o competiție, care să ne ajute să introducem vinurile moldovenești pe piața engleză. Competiția a fost organizată împreună cu unul dintre cei mai mari vânzători de vinuri din Anglia. Ei făcuseră o călătorie în Europa de Est, inclusiv în Moldova, în urma căreia au adăugat vinuri moldovenești în portofoliul lor. Premiul concursului a fost o călătorie în Moldova”, ne-a povestit Tatiana. Feedback de la câștigători? „Ne-au spus că avem o țară cu o inimă mare și că suntem ospitalieri. Le-au plăcut vinurile roșii, în special.”

 

PC: arhivă personală

„Nu sunt mulți cei care se gândesc acum la Moldova ca fiind destinația de vis. Mai avem mult de lucru, în contextul în care turismul mondial pierde din popularitate din cauza evenimentelor violente din ultima perioadă, oamenii fiind tot mai reticenți în a încerca destinații noi.”

Tinerele mereu vorbesc despre originea lor și mai mult decât atât pe Winerist sunt prezente cinci vinării și șase tururi în Moldova. Cel mai ieftin tur începe de la 70 de euro și include o vizită la beciurile de la Cricova, degustări, vizita unei mănăstiri din secolul al XIII-lea, o plimbare la Butuceni, un prânz delicios, transportare locală și ghidare profesionistă.

Cel mai scump tur în Moldova, dar și cel mai bine vândut, costă 420 de euro și durează cinci zile. Include cazare de patru nopți la un hotel de patru stele în Chișinău, excursii și degustări, transportare, ghidare profesionistă. Turul este disponibil în engleză, franceză, germană, rusă, română și turcă.

„Eu cred că embargoul rusesc asupra vinurilor noastre este cel mai bun lucru care s-a putut întâmpla pentru vinul moldovenesc”, este de părere Tatiana. „A fost greu și mai este greu. Mulți moldoveni sunt tentați să se orineteze spre piața din China, dar îi admir pe cei care s-au orientat pe piața din vest. Trebuie să mergem doar înainte și să demonstrăm că putem să facem vinuri bune.”

 

winerist1

Cel mai bun site de călătorii în 2014

În fiecare an The Good Web Guide, un ghid online spre cele mai bune platforme de internet, desemnează câștigători la mai multe categorii în conformitate cu eficiența, utilitatea și modul de prestare a serviciilor. În 2014, premiul pentru cel mai bun site de călătorii a mers către echipa Winerist. David Soskin, unul dintre jurați, spunea atunci că Winerist compilează la un loc unele dintre cele mai bune instrumente ale unui business online: conținut bine țintat, o comunitate dedicată, inspirație originală de călătorie și o întindere geografică largă.

„Premiul ne-a surprins, întrucât competiția era puternică în acel an. Atuul nostru a fost faptul că am reușit să diversificăm industria turismului, axându-ne pe explorarea locurilor vizitate prin ochii localnicilor. De asemenea, faptul că la moment nu avem un concurent mondial pe nișa pe care ne-am lansat, ne-a pus într-o poziție bună”, ne-au povestit fetele.

 

Diana la premierea organizată de The Good Web GuidePC: arhivă personală

Ce trebuie să aibă o vinărie pentru a deveni destinație Winerist

O vinărie care dorește să intre în lista recomandărilor Winerist trebuie să aibă un centru de degustare, preferabil spațiu de cazare, să poată oferi turiștilor acces la procesul de producere a vinului, să aibă ghizi experimentați, buni cunoscători ai domeniului, dar și a limbilor străine și, cel mai important, infrastructură bună, transport adecvat.

Probleme pot apărea de obicei în cazul tururilor rurale, care fac parte dintr-un trend „la modă”, însă turiștii sunt deseori pretențioși și își doresc să aibă parte de șederi cât mai comode. Englezii, americanii, australienii, asiaticii sunt de regulă în topul clienților Winerist, dar au avut și clienți moldoveni, ne povestesc fetele.

100 de destinații, 200 000 de utilizatori ai comunității Winerist

winerist3

Ce destinație să aleg? Este prima întrebare a oricărui vizitator Winerist. „Te-aș întreba două lucruri”, îmi zice Tatiana. „Ce fel de vinuri iubești și care este bugetul tău?”.

Europa este cea mai populară destinație, iar asta și din motivul că Winerist este bazat aici. Cele mai ieftine tururi se organizează în Moldova, Portugalia, Africa de Sud și Argentina. Cea mai scumpă destinație, pe de altă parte, este Franța. Tururile în Franța încep de la 50 de euro și ajung până la 5 100 de euro pentru o persoană. Turul de 5 100 de euro, spre exemplu, are ca destinație Provence-Alpes-Côte d’Azur și este, de fapt, un master class de șapte zile pentru experți.

Pe lângă vizite la vinării, în unele tururi poți practica și alte activități. În pădurile din Provence poți merge la cules ciuperci sau te poți lăsa învățat de pescarii autohtoni cum să mânuiești undița la o sesiune matinală de pescuit. În Bordeaux te poți plimba cu elicopterul deasupra vinăriilor sau cu un Rolls-Royce prin împrejurimi.

Pe Winerist îți poți contacta ghidul care îți va găzdui plimbările. De exemplu, Sebastien te poate ghida prin podgoriile din Champagne, Franța în perioada recoltei. El a fondat o companie în Praga prin care importă vinuri franceze acolo. De asemenea, a fondat și o agenție de turism specializată în vin.

 

winerist 4

92 % din turiști cumpără vin după vizitarea unei vinării

Din cercetările tinerelor, oamenii pleacă în călătorii după ce se îndrăgostesc de vinul unei regiuni, iar de multe ori se întâmplă și invers, oamenii pleacă în călătorie și mai apoi ajung să-i cunoască vinul. În acest sens, pe Winerist, de curând, poți și cumpăra vinul care te-a impresionat în călătorie și care nu este doar o băutură, dar reprezintă o experiență în sine, care apoi merită a fi povestită și prietenilor.

Din seria serviciilor noi care pot fi accesate pe Winerist este și colaborarea cu Booking.com, pentru ca turiștii să poată face rezervări mai ușor și mai comod.

Pentru anul 2016, fetele vor să se extindă în cât mai multe țări pe continentul american și cel asiatic, să continue să vândă vinuri și să atragă în continuare grupul țintă de turiști spre care s-au orientat de la început, tineri între 25 și 45 de ani. „Ei sunt următorii călători. Ei deja călătoresc, chiar dacă nu sunt experți în vinuri, pentru că vorbim despre o altă generație, o generație care bea vinuri cu istorie și nu cu medalii.”

 

PC: Arhiva personală