Moda #selfie a început să facă pui: ce înseamnă #belfie, #dronie, #ussie

collage,llklk
Foto: PC: colaj #diez

Selfie este o fotografie de tip autoportret, realizată digital şi postată pe reţelele de socializare. Fenomenul a cunoscut o deosebită amploare în 2012, fiind adeseori asociat, în situaţiile extreme, cu o tulburare psihică, specifică persoanelor au probleme cu socializarea faţă în faţă.

Ideea de a posta „selfie-uri” pe internet, deşi nu prin intermediul smartphone-ului, ci cu ajutorul unui aparat de fotografiat de unică folosinţă, datează din septembrie 2001, când un site australian a alcătuit o arhivă foto cu poze de la sfârşitul anilor ’90, susține one.ro.

Cu toate acestea, termenul „selfie” a fost folosit pentru prima dată cel mai probabil în 2002, într-un mesaj pe forumul unui site de ştiri australian, ABC Online – „Focusul este greşit, dar este un selfie”.

Denumirea de „selfie” a fost discutată în 2005 şi de fotograful Jim Krause, deşi fotografiile de tip selfie erau deja răspândite, fără a se cunoaşte însă conotaţia termenului. La inceputul anilor 2000, înainte ca Facebook să devină reţeaua de socializare dominantă, imaginile de tip autoportret se regăseau mai ales pe MySpace, cu toate că scriitoarea Kate Losse îşi aminteşte că între anii 2006-2009 (când Facebook-ul a devenit mai popular decât MySpace) „selfie-ul MySpace” era un semn de prost gust în ochii noilor utilizatori de Facebook.

Nici celebrităţile nu se pot „abţine” atunci când vine vorba de selfie, mai ales că reprezintă o modalitate simplă şi eficientă de a atrage simpatia şi de promovare în rândul fanilor, în condiţiile în care reţelele de socializare se află la putere. Fie că vorbim de sex simboluri, vedete de cinema sau chiar oameni politici, selfie-ul are cu siguranţă o valoare informativă şi vizuală mult mai puternică întrucât încorporează mai multe elemente, apropiindu-se în acelaşi timp de ceea ce se numeşte fotojurnalism: ce faci, cum te simţi, unde te afli, cu cine te afli etc.

Şi pentru că trend-ul „selfie” a căpătat o asemenea amploare, nu putem să nu vorbim despre cele mai populare selfie-uri făcute vreodată. În timpul celei de-a 86-a ediţii a Premiilor Oscar de anul acesta, gazda galei, Ellen DeGeneres a realizat un selfie de grup cu cei mai populari actori ai momentului: Meryl Streep, Julia Roberts, Channing Tatum, Bradley Cooper, Kevin Spacey, Angelina Jolie, Brad Pitt, Lupita Nyong’o, Jared Leto şi Jennifer Lawrence. Astfel, în numai o oră de la postarea pe Twitter, imaginea fusese deja retweet-uită de 1,8 milioane de utilizatori, în timp devenind cea mai retweet-uită fotografie a tuturor timpurilor.

Şi dacă aveaţi senzaţia că fenomenul „selfie” se opreşte aici, ei bine, e important să ştiţi că termenul a evoluat de-a lungul timpului spre mai multe derivate: „belfie” , „dronie”, „ussie” etc.

#Belfie – nu reprezintă nimic altceva decât un „selfie cu posterior” (de obicei, unul atrăgător). Potrivit DailyDot.com, primul belfie a fost realizat pe 18 iulie 2012 de Jen Selter, un „guru al fitness-ului”, ea fiind numită ulterior „Regina Belfie-ului”.

 

en Selter PC: the305.com
en Selter PC: the305.com

 

#Dronie – după cum sugerează şi denumirea, „dronie” este un selfie de grup realizat cu ajutorul unei drone.

 

#Ussie – reprezintă, de fapt, un selfie de grup, cum a fost în cazul celui făcut de Ellen DeGeneres la decernarea premiilor Oscar din anul acesta.

 

PC: one.ro
PC: one.ro

 

#Selfie din punct de vedere sociologic şi psihologic

Marea majoritate a selfie-urilor sunt menite să prezinte o imagine măgulitoare a persoanei în cauza în rândul prietenilor de pe reţelele de socializare. Totuşi, un studiu Facebook realizat în 2013 arată că obiceiul utilizatorilor care postează constant imagini cu ei înşişi pe reţeaua de socializare este corelat cu un nivel mai scăzut de atenţie şi intimitate în cercul contactelor deja existente, cu excepţia prietenilor apropiaţi. Acelaşi autor al studiului susţine că cei care postează în mod regulat fotografii pe Facebook „riscă să-şi deterioreze relaţiile din viaţa reală”.

Din punct de vedere al genului, selfie-urile sunt populare atât în rândul femeile cât şi al bărbaţilor, iar sociologii interpretează acest curent cel mai adesea din punctul de vedere al atractivitătii sexuale, în ideea de a fi şi de a te face dezirabil(ă) şi acceptat(ă).

Divergenţele de opinie apar atunci când se pune problema dacă acest comportament compulsiv ar trebui să fie sau nu clasificat ca şi tulburare mentală.

Astfel, potrivit adobochronicles.com, American Psychiatric Association (APA) a confirmat în luna aprilie faptul că a face selfie-uri constituie o tulburare mentală, clasificată sub denumirea de “selfitis”. Acest site explică termenul de “selfitis” ca şi “modalitate de a compensa lipsa stimei de sine şi de a umple un gol în intimitatea persoanei”.

Mai mult, site-ul prezintă o clasificare a “selfitis”, conform APA:
selfitis borderline – a face poze propriei persoane de cel puţin trei ori pe zi, fără a le posta pe mijloacele de socializare;
selfitis acut – a face poze propriei persoane de cel puţin trei ori pe zi şi de a le posta pe mijloacele de socializare;
selfitis cronic – dorinţa incontrolabilă de a face poze propriei persoane de cel puţin şase ori pe zi şi de a le posta pe mijloacele de socializare.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente