Liceul din Ştefăneşti – un model de implementare a educaţie incluzive

1229806_522440487842513_964482384_n
Foto: Viceministrul Educaţiei, Liliana Nicolaescu-Onofrei, Reprezentantul UNICEF în Moldova, Nune Mangasaryan în vizită la Liceul Teoretic din Ştefăneşti PC: Ministerul Educației

Liceul Teoretic Ştefăneşti, Floreşti, este una dintre instituţiiile care implementează cu succes practici de educaţie incluzivă.

Acest liceu este considerat un model de educaţie inclusivă, deoarece aici învaţă copii cu diverse cerințe educaţionale speciale – atît cu dizabilităţi fizice, cît şi cu dizabilităţi mintale, tulburări de văz, dificultăți de învăţare, tulburări emoționale. Profesorii din acest liceu au fost instruiţi în domeniul educaţiei incluzive, cunosc tehnici de lucru eficiente şi depun mult suflet în activitatea cu aceşti copii. Ajutaţi de părinţi, de partenerii locali şi internaţionali, ei au reușit să creeze un mediu incluziv favorabil pentru dezvoltarea tuturor copiilor.

Potrivit directorului instituţiei, Aurica Bodiu, liceul din Ştefăneşti promovează educaţia incluzivă încă din anul 2003. Atunci profesorii împreună cu părinţii s-au opus instituţionalizării copiilor cu dizabilităţi în şcoala auxiliară din Mărculeşti şi i-au inclus în şcoala generală din localitate.

În prezent, în acest liceu învaţă 25 de copii cu cerinţe educaţionale speciale. 17 dintre ei învaţă după Planuri Educaţionale Individualizate şi sînt asistaţi de două cadre didactice de sprijin. În total, la Liceul Ştefăneşti îşi fac studiile 327 elevi, dintre care 138 în clasele primare, 133 în gimnaziu şi 56 de elevi în liceu. În procesul educaţional sunt încadrați 30 de profesori.

Pentru a facilita incluziunea copiilor cu cerinţe speciale, în şcoală a fost creat un Centru de Resurse, unde copiii sînt asistaţi de cadrele didactice de sprijin, psihologul şcolar şi educatorul de la meditaţie.

Liceul a adaptat calea de acces în incintă, construind o intrare suplimentară pentru copiii cu necesităţi speciale. De asemenea, a fost adaptat un grup sanitar.

În şcoală activează Comisia multidisciplinară intraşcolară, care examinează minuţios fiecare caz al copiilor cu cerinţe educaţionale speciale. Cazul este înaintat către Serviciul de Asistenţă Psihopedagogică, care oferă recomandările necesare pentru elaborarea PEI. Ulterior echipa de elaborare a PEI studiază recomandările şi elaborează un plan de studii modificat sau adaptat necesităţilor fiecărui copil.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Olesea Cember
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente