Ajuns în acest an la a patra ediţie, Hackathonul media „Puterea a cincea” readuce în atenția voastră subiectul educaţiei media. Timp de trei zile (6-8 iulie) echipele înregistrate în concurs vor lansa idei originale care vor promova gândirea critică în rândul consumatorilor de media.

Propaganda, manipularea, ştirile false sau războaiele informaţionale nu sunt fenomene noi – acestea există de secole, doar că, în timp,  s-au schimbat modalităţile şi platformele de promovare. În prezent, posibilităţile Internetului şi ale reţelelor sociale de a influenţa oamenii sunt nelimitate. Iată de ce, educaţia media rămâne a fi un subiect de actualitate, care oferă cetăţenilor cunoştinţele şi instrumentele necesare pentru a analiza critic informaţia din spaţiul public.Ediţia curentă a hackathonului încurajează participanţii să elaboreze „antidoturi” care să prevină manipularea mediatică şi să dezvolte gândirea critică a consumatorilor de media.

Cine poate participa la hackathon?

La hackathon sunt aşteptate persoane motivate, dornice de a produce o schimbare în societate prin promovarea gândirii critice. Echipele trebuie să fie constituite din 3-5 membri – jurnalişti, dezvoltatori IT, programatori, designeri, bloggeri, activişti civici, consumatori media.

Premii de valoare

Cinci echipe desemnate câştigătoare de către juriu vor beneficia de granturi pentru dezvoltarea şi implementarea ulterioară a ideilor. În acest an, în funcţie de complexitatea proiectelor propuse, vor fi oferite două categorii de premii:

#3 granturi a câte 3000 de euro – în cadrul proiectului „Consolidarea  libertăţii de opinie în Republica Moldova”, cu susţinerea Deutsche Welle Akademie şi finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare din Germania;

#2 granturi a câte 4000 de dolari –  oferite în cadrul proiectului „Mass-media în sprijinul democraţiei, incluziunii şi responsabilităţii în Moldova (MEDIA-M)”, finanţat de USAID şi implementat de Internews.

Exemple de proiecte care pot fi dezvoltate la hackathon

#aplicaţii de smartphone şi site-uri care conectează societatea civilă, media şi consumatorii de media;

#biblioteci online cu resurse utile pentru jurnalişti şi consumatorii de media;

#jocuri interactive/aplicaţii destinate să sporească interesul consumatorului de media faţă de presă şi să promoveze consumul critic de presă;

#alte idei inovatoare şi relevante pentru consumatorul de presă din Moldova.

Toate informaţiile privind programul şi regulile de participare le găsiţi pe site-ul oficial al evenimentului. Formularul de înregistrare trebuie completat până la data de 29 iunie 2018.

La eveniment vor fi prezenţi experţi naţionali şi internaţionali, care vor ghida echipele în elaborarea şi definitivarea ideilor de proiect. De asemenea, ei vor face prezentări pe subiectul educaţiei, ajutând participanţii să identifice mai uşor soluţii pentru a filtra știrile și a depista materialele manipulatoare.

De această dată, experții străini vin din Germania – Daniel Seitz, profesor de media, Olga Kisselmann, manager pentru inovaţii în grupul de cercetare şi cooperare a Deutsche Welle, şi Marcus Bösch – jurnalist, lector, antreprenor şi co-fondator al studioului de realitate virtuală „Vragments”. Echipa va fi completată de experţii şi mentorii din Republica Moldova – Ruslan Mihalevschi, redactorul-şef al publicaţiei independente regionale „SP” din Bălți, Viorica Zaharia, preşedinta Consiliului de Presă, Sorina Ştefârţă, directoarea Şcolii de Studii Avansate în Jurnalism, Dona Şcola, cofondatoarea Generator Hub şi a Asociaţiei DNT, Victor Spânu, cofondatorul start-up-urilor Pandametrix şi Anabot, câştigătorul a două ediţii precedente ale hackathonului.

Detalii pe pagina de Facebook a evenimentului.

A patra ediție a hackathonului media Puterea a cincea este organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectelor „Consolidarea  libertății de opinie în Republica Moldova”, cu susținerea Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania și „Mass-media în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova (MEDIA-M)”, finanțat de USAID și implementat de Internews.