Dacă ar fi să trasăm diferențe între modul în care este definită cultura în vest și în est, trebuie să aducem în discuție implicarea guvernamentală și cum este perceput rolul statului „aici” și „acolo”. Într-un articol anterior pe #diez, Tim Williams, fost editor BBC, ne spunea că un Minister al Culturii nu trebuie să se implice direct în activitățile culturale, pentru că oricare ar fi ramura culturii la care ne referim, modul în care ea se dezvoltă depinde de oameni, de ideile și de creativitatea lor. Același mesaj ni-l transmite și David Parrish, în cartea sa ce a fost recent lansată în limba română la Chișinău - „Tricouri și Costume – Ghid pentru o afacere creativă”. Autorul pune în discuție un subiect ce vine să-i provoace pe sceptici, pe curioși, dar și pe cei visători, și anume, cum pot fi transformate ideile creative în afaceri, dacă este acest lucru posibil sau nu, și ce pași sunt necesari pentru a atinge nivelul personal de succes.

David Parrish este un expert cu notorietate mondială în sfera industriilor și antreprenoriatului creativ. Activitatea sa a obținut recunoaștere internațională, antreprenori din peste 50 de țări beneficiind de consultanță și suport din partea sa.

Tricouri sau costume?

Scrisă într-un limbaj accesibil și într-un format grafic prietenos, cartea „Tricouri și Costume” abordează consecutiv și gradual principalele preocupări pe care un antreprenor în domeniul industriei creative le are. În cele 11 capitole, autorul oferă definiții, explicații, pune întrebări, dar și argumentează aspectele teoretice prin studii de caz relevante, astfel încât cititorul să se poată regăsi în diverse situații la care provocarea de a dezvolta o afacere creativă îl poate aduce. Titlul sugestiv de „tricouri și costume” are rolul de a sparge stereotipul că artiștii poartă „tricouri”, iar oamenii de afaceri – „costume”, întrucât un artist poate deveni el însuși un om de afaceri, iar aceste două domenii aparent diferite se pot contopi într-unul singur, urmând o strategie bine pusă la punct. În așa mod, unul și același om ajunge să poarte, în funcție de situație, atât tricouri, cât și costume. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva dintre cele mai importante idei lansate de David Parrish în această carte.

Doar tu poți defini noțiunea de „succes”

# Creativitatea nu este monopolul „artistului”: ea depășeștee limitele „artei” și poate fi găsită în educație, știință și în alte părți. Creativitatea este în noi și în jurul nostru.

# Cea mai palpitantă creativitate rezidă în alchimia contrariilor, în amestecul unor lucruri aparent opuse. În loc să optăm pentru una sau cealaltă, într-o manieră binară alegem yin-ul și yang-ul dintr-un întreg.

# Nu eu, ci tu trebuie să definești semnificația „succesului”. Nu există judecăți de valoare în ceea ce privește semnificația exactă a „succesului”. Mai mare nu înseamnă neapărat mai bun; deseori, mai mic înseamnă mai frumos.

# Profit? Mă voi referi mai curând la „rezultatul financiar scontat” decât la necesitatea de „a face profit”.

# Da, există riscul de a-ți compromite creativitatea prin business – dar și de a compromite profitabilitatea afacerii tale prin favorizarea creativității –, dacă nu găsești formula adecvată a afacerii tale.

 

Photo Credit: spark.ba

Photo Credit: spark.ba

Nu toate punctele slabe trebuie întărite

# Trebuie să definim și să înțelegem punctele tari și cele slabe ale afacerii sau organizației noastre. Autorul ne sugerează metoda sa – PRIMEFACT.

# Apelează la părerea oamenilor din exterior. Ei pot vedea puncte tari sau slabe pe care tu nu le vezi.

# Trebuie să înțelegi că nu toate punctele slabe trebuie întărite.

# Întrebarea la care trebuie să răspunzi este: „La ce capitol afacerea ta ar fi una de clasă mondială?”

# E o lume care se schimbă într-un tempou rapid, iar noi nu putem controla direct toate aceste schimbări – în tehnologie, în economie sau în legislație. Asemenea metamorfoze în mediul extern pot avea efecte dramatice asupra întreprinderilor și organizațiilor și chiar asupra unor industrii întregi.

# Pentru a fi mereu cu un pas înaintea celorlalți, trebuie să anticipăm schimbările, nu doar să reacționăm la ele. Autorul sugerează folosirea metodei ICEDRIPS.

# Unii îmi spun că afacerea lor este ok – problema sunt clienții! Adevărata problemă este că businessul lor e construit în jurul propriei lor persoane și în jurul produselor sau serviciilor lor, nu și în jurul nevoilor pe care le au clienții.

# Întreprinderile creative de succes se focalizează cu adevărat pe clienți, nu în sensul că i-ar lua pe aceștia drept ținte (în care trebuie să „tragă” cu produse), ci punându-i în centrul universului lor, astfel încât întregul business să se rotească în jurul clienților.

# Marketingul este un dialog, nu un monolog.

 

Photo Credit: davidparrish.com

Photo Credit: davidparrish.com

Era activelor intangibile

# Atunci când este vorba de competiție, trebuie să te întrebi ce probleme ale clienților poți rezolva mai bine decât altcineva?

# Pe lângă alte companii concurente, există patru forțe ale competiției pe care trebuie să le iei în calcul: nou-veniții, produsele și serviciile de substituție, puterea de piață a furnizorilor și puterea de piață a clienților.

# Concurența se poate transforma și în colaborare.

# Era activelor intangibile: deși nu le putem atinge, acestea pot fi cumpărate și vândute ca terenurile și mașinile și reprezintă o parte tot mai mare a bogăției globale.

# Pentru antreprenorii creativi care trăiesc în era intangibilelor, proprietatea intelectuală nu a fost nicicând atât de importantă.

# Întrebarea nu este atât: care este suma optimă de bani de care avem nevoie?, cât mai curând: care este suma minimă de care avem nevoie pentru ca o afacere să fie fezabilă?

# Evaluează-ți afacerea nu doar prin prisma cheltuielilor deja consumate, dar și prin cele viitoare, anticipate.

# Definește tipul de organizație pe care vrei să-l ai: răspundere nelimitată, limitată, întreprindere socială, de tip rețea. Autorul explică pe larg avantajele și dezavantajele fiecăreia.

# Ia în considerare posibilitatea de a crea companii separate pentru diferite activități și proiecte, fragmentând astfel riscul de afaceri.

Învață să spui și nu

# Dacă vrei să construiești o afacere pe care să o vinzi ulterior, trebuie să o faci în așa fel, încât, în cele din urmă, să nu fii implicat deloc în aceasta.

# În linii mari, managementul se concentrează pe a le spune oamenilor cum să facă, pe când leadershipul se focalizează pe a le spune oamenilor încotro se îndreaptă, iar mai apoi de a-i inspira și de a le da posibilitatea să-și joace propriul lor rol în această călătorie.

# Efortul pe care trebuie să-l facă antreprenorii și cei care vor să îi ajute nu este de a se apuca de prima idee care le vine în minte și de a o face să lucreze cumva, investind în aceasta bani, organizând consiliere marketologică și cursuri de instruire. Efortul rezidă și în a spune „nu!” acelor idei care au toate șansele să nu fie realizabile.

# Implementarea unei strategii nu este întotdeauna ușor de planificat, din moment ce nu poți prezice cu exactitate cum și când se vor ivi oportunitățile concrete sau se vor schimba circumstanțele, dar dacă știi ce vrei, poți privi în direcția corectă și sesiza oportunitățile care îți ies în cale.

Cartea „Tricouri și Costume – Ghid pentru o afacere creativă”, tradusă în limba română, a fost publicată de Editura ARC cu suportul Programului de Cultură și Creativitate al UE-Parteneriatul Estic 2015 – 2018, al cărui partener în Moldova este Fundația Soros. Lansarea a avut loc luna trecută în cadrul unui eveniment desfășurat la librăria „Librarius” din Capitală.

Ediția în română a cărții este disponibilă în 25 de librării „Librarius” din Chișinău, Orhei, Cahul, Ungheni și Bălți. Cartea poate fi cumpărată și în librăriile PRO NOI, dar și online pe www.pronoi.md, atât în Moldova, cât și în România. Aceasta mai poate fi obținută și direct de la Editura ARC.

Ghidul a fost publicat inițial în Marea Britanie și a fost tradus ulterior și distribuit în alte 10 țări. Acesta poate fi accesat și gratuit în limba engleză în format scris și în format audio.

***

Articolul a fost produs în cooperare cu  Programul de Cultură și Creativitate al UE-Parteneriatul Estic 2015 – 2018 – culturepartnership.eu.