Dacă sunteți pe cale de a lansa o afacere creativă, este important să aveți o viziune strategică și o definire clară a activității pe care doriți să o desfășurați, iar mai mult decât atât, acestea trebuie să fie împărtășite de către toți membrii echipei care vă ajută în construirea afacerii. Urmând Cursul de planificare strategică oferit de Programul de Cultură și Creativitate al UE-Parteneriatul Estic veți învăța să vă organizați eficient munca în echipă, dar și cum să fiți atenți la eventualele amenințări sau oportunități ce vin din exterior.

Cursul este oferit de David Parrish, specialist în industrii culturale și creative. Acesta a elaborat o două liste de verificare utile. PRIMEFACT – pentru analiza internă și ICEDRIPS – pentru analiza externă.

PRIMEFACT

Personalul – punctele forte și slabe ale angajaților

Reputația – cum sunteți priviți de către clienții țintă

Proprietatea intelectuală – ce proprietate intelectuală aveți și cum o puteți transforma în încasări

Cercetarea pieței/informații despre piață – care sunt tendințele pieții și ce necesități au clienții voștri

Etosul (sau valorile și cultura) – ce cultură organizațională aveți și dacă este acceptată de către toți membrii echipei

Finanțe sau mijloace bănești – câți bani trebuie să investiți sau cât vă puteți împrumuta

Agilitatea (receptivitatea sau abilitatea de schimbare) – analizați dacă sunteți pregătiți pentru a accepta noi oportunități și dacă sunteți dispuși să schimbați ceva

Colaboratori (alianțe, parteneriate și rețele) – ce relații aveți cu alte întreprinderi sau organizații, inclusiv cu cele administrative

Talente (competențe și abilităţi) – analizați setul de abilități de care echipa voastră dispune și dacă sunteți dispuși să învățați mai multe

Pe lângă aceasta, autorul cursului recomandă și analiza SWOT clasică. Orice metodă folosiți, important este să faceți aceste analize în mod subiectiv, astfel încât să identificați toți factorii interni care pot influența evoluția afacerii voastre.

ICEDRIPS

Toate întreprinderile și organizațiile activează într-un mediu în schimbare și sunt expuse la forțe care sunt mai puternice decât ele și pe care nu le pot controla. De aceea, orice strategie de afaceri trebuie să țină cont de toate aceste forțe, pentru a identifica oportunitățile și amenințările și croi un drum către succes adaptând punctele forte interne la oportunitățile externe. Printre antreprenori este cunoscută și analiza PEST, care presupune gruparea tuturor forțelor externe în 4 categorii: politică, economică, sociologică și tehnologică. Totuşi, pentru a privi în opt, şi nu doar în patru direcţii, utilizați lista de verificare ICEDRIPS. David Parrish, autorul listei, recomandă să notați, conform schemei, cât mai multe idei, preferabil în cadrul unui grup, iar ulterior să le selectați pe cele mai importante.

Inovația – noile tehnologii, specifice domeniului vostru de activitate

Concurenții – atenția trebuie concentrată nu doar către cei existenți, dar și către noii veniți pe piață, care pot aduce produse noi

Factorii economici – inflația, crizele economice, cheltuielile publice

Demografia – toate statisticile ce vizează schimbările demografice: vârsta, genul, amplasarea geografică a audienței voastre

Mediul de reglementare – legi, acorduri, convenții

Infrastructura – rețele de comunicație, transporturi, servicii publice

Partenerii – ce alianțe strategice puteți stabili cu alte organizații

Tendințe sociale – urmăriți cum se schimbă tendințele, inclusiv cele legate de preferințele clienților, dar și de noile tehnologii

Aflați aici mai multe detalii despre toate cursurile oferite de Programul de Cultură și Creativitate al UE-Parteneriatul Estic.

***

Articolul a fost produs în cooperare cu  Programul de Cultură și Creativitate al UE-Parteneriatul Estic 2015 – 2018 – culturepartnership.eu.