Cultura este domeniul care poate să unească oamenii printr-un lanț de valori, chiar și în ciuda unei divizări politice. La această concluzie a ajuns liderul Programului de Cultură și Creativitate al UE-Parteneriatul Estic, Tim Williams. Fost editor la BBC World Service, Tim are o experiență de mai bine de 20 de ani în administrarea proiectelor internaționale în domeniul culturii. Expertul ne-a povestit despre provocările jurnaliștilor ce acoperă subiecte culturale, sugerând o serie de sfaturi pentru a prezenta domeniul mai atractiv în fața audienței.

Literatură, muzică, teatru, mass-media, artă urbană – ce definiție are cultura astăzi, cum  o divizăm și cum o prezentăm publicului larg, având în vedere complexitatea pe care a căpătat-o.

„La noi se crede că totul ar fi bine la acest capitol”, povestește Tim, care a explicat că cele mai mari ziare din Marea Britanie sunt sponsorizate de oligarhi care au tot soiul de afaceri în spate, așa încât jurnaliștii să-și permită să scrie despre un subiect sau altul. Trebuie să conștientizăm că acest domeniu definește o societate și direcția pe care aceasta o ia, iar importanța culturii nu se reduce doar la atât. Ea poate să unească oamenii chiar și în condițiile divizării politice, făcând referire la Marea Britanie și la Brexit, eveniment ce a provocat anumite fragmentări în societatea britanică.

Photo Credit: Alexander Chekmenev

Photo Credit: Alexander Chekmenev

Cultura, văzută și simțită diferit în Est și în Vest

„Structura guvernamentală setează această diferență”, a menționat jurnalistul. „În Marea Britanie nu am avut un Minister al Culturii până în 1989. Cultura era atunci despre artiști și interesele lor. Motivul pentru care Guvernul are acum un Minister al Culturii, Sportului și al Mediei nu a fost să controleze domeniul din interior sau să plătească salariile celor care activează în teatre, muzee sau alte instituții culturale. Scopul este susținerea infrastructurii sectorului cultural prin diminuare de taxe, prin promovarea culturii britanice la nivel internațional și exportarea acesteia, prin atragerea oamenilor în țară în scop de turism, lucru sau trai. Guvernul britanic oferă suport pentru cultura și creativitatea mea ca individ, atât în țară, cât și în afara ei”, explică Tim Williams.

„Diferența e că, în același timp, în Armenia, un ministru al Culturii se gândește cum să introducă actori noi într-un anumit teatru. Niciun ministru britanic nu ar face asta, nu s-ar implica în activitatea propriu-zisă a teatrului, dar s-ar preocupa de cum să promoveze teatrul la nivel internațional, cum să susțină jurnaliștii, protejându-le drepturile de autor. Ăsta este rolul Ministerului nostru. Restul depinde de oameni, de ideile și de creativitatea lor”, a adăugat el.

Tim s-a referit și la faptul că provocările de astăzi impun autoritățile să fie flexibile în funcțiile pe care le dețin și să folosească cultura în mod corect, pentru ceea ce a fost ea creată – pentru comunicare între comunitățile diverse dintr-o societate. „Avem o cultură foarte diversă în dependență de regiuni, dar și de naționalități. Multe dintre țări nu se uită la cultura minorităților, a oamenilor cu dizabilități, a femeilor, a copiilor. Cultura trebuie să se impună ca un mijloc prin care oamenii comunică și nu trebuie să se reflecte în ceea ce spune un singur om că ar trebui să se facă.”

Photo Credit: Alexander Chekmenev

Photo Credit: Alexander Chekmenev

Sfaturi: Cum facem să avem articole culturale mai interesante

# Păstrați articolul lung, dar când e vorba de Social Media, atunci e mai bine să-l împărțiți așa încât el să ajungă la diferite grupuri de oameni. Eu citesc articole lungi, dar eu ajung la ele din perspectiva titlului pe care-l găsesc pe Facebook sau Twitter. Acesta trebuie să-mi trezească curiozitatea, interesul. Folosiți tehnici care să facă oamenii să acceseze articolul. Este vorba de a crea entuziasm.

# Abordați lucrurile din perspectiva explicațiilor din partea experților;

# Conectați subiectul cultural de unul politic sau de actualitate;

# Implicați cititorii prin emoții, temeri, ajutați-i să-și explice anumite neînțelegeri pe care le au față de societate;

# Jurnalistul trebuie să „vândă” articolul său, nu doar să-l scrie. La „The Independent” ești plătit odată ce ai un anumit număr de clickuri, ceea ce face activitatea competitivă. Jurnaliștii folosesc abilități foarte bune pentru a atrage oamenii să citească ceea ce ei scriu.

„Jurnaliștii nu trebuie să educe, ci să provoace viziuni”

„În domeniul cultural, jurnaliștii nu trebuie să educe, ei trebuie să ofere informații, să discute, să balanseze opinii, să provoace diverse viziuni. Dacă începi să educi oamenii, ei nu mai sunt interesați de ce spui tu. Jurnaliștii trebuie să facă oamenii să gândească în mod diferit, iar atunci când există o situație de conflict, trebuie să acționeze de pe un teren neutru”, este de părere Tim.

În ceea ce privește tendințele digitale și amenințarea presei scrise, Tim crede că presa scrisă va continua să existe, pentru că mereu vor exista oameni care folosesc diferite tipuri de media în mod diferit. „Da, ziarele sunt amenințate, ele pierd bani și nu mai sunt profitabile, dar mereu va fi loc pentru presa scrisă, poate doar o dată pe săptămână, dar va fi loc.”

***

Articolul a fost produs în cooperare cu  Programul de Cultură și Creativitate al UE-Parteneriatul Estic 2015 – 2018 – culturepartnership.eu.