Vladimir Bodiul este un tânăr din Capitală care o pasiune mai puțin obișnuită și investește în ea mult timp și dedicație. Îi place istoria și cunoaște toate steagurile lumii – de aici i-a venit și ideea de a studia Vexilologia.
„Ideea de a creea acest proiect a venit atunci când am început să mă implic în studierea Vexilologiei. Vexilologia este o disciplină a istoriei care studiază steagurile din diferite epoci și țări. O disciplină mai specială este cea care combină vexilologia și cartografierea, adică crearea așa-numitei cărți de pavilion. Există o disciplină specială care combină vexilologie și cartografiere – crearea așa-numita Flag-map.”
Pe internet există mii de astfel de hărți, de exemplu cele cu steagurile Europei, ale lumii sau cu regiuni istorice. Acest tip de hartă oferă informații sociale, istorice și artistice despre un stat și promovează cultura acesteia. Fiind la curent cu tot ce înseamnă hărți interactive, Vladimir a decis să creeze una și pentru Republica Moldova.
„De obicei, ele sunt făcute pentru țările care au o heraldica teritorială foarte bogată. Republica Moldova face și ea parte din grupul acestor țări, pentru că aproape fiecare cartier are propriile sale simboluri. Din păcate, nimeni nu are nici un interes pentru acest domeniu și nu s-a deranjat să creeze o hartă de steaguri ale Moldovei. În plus, pe internet sunt foarte puține informații despre heraldica teritorială a țării noastre. Nemaivorbind de faptul că este aproape imposibil să le găsești într-o calitate bună. Pornind de la asta, am decis să creez prima harta de steaguri dedicată heraldicii teritoriale a țării noastre.”
Și-ar dori ca societatea noastră să conștientizeze necesitatea heraldicii teritoriale, iar școlile să aibă o disciplină dedicată simbolurilor naționale ale țării.
„Mulți dintre prietenii mei știu cum arată, probabil, steagul Republicii Moldova și drapelul de stat, dar nici măcar nu-și pot imagina cât e de bogată țara noastră în heraldică teritorială. Din acest motiv, am decis să creez nu numai o reprezentare grafică a hărții, dar, de asemenea, un material didactic complet. Materialul ar trebui să includă harta și legenda, formată dintr-o listă de steaguri ale unităților administrative.”
A fost nevoie de multă documentare, dar într-un final a reușit să găsească steagurile fiecărei regiuni din Moldova. Aplicându-le pe hartă, a observat că fiecare are un specific al său și este ușor să faci diferența dintre un steag de la Nord și altul de la Sud.
„Eu cred că a ieșit un proiect foarte interesant. Este interesant din punct de vedere georgafic și istoric. Toate steagurile transmit elemente din istoria fiecărei regiuni și respectiv a întregii țări. Pe steagurile din nordul Moldoveni este cel mai des portretizat vreun animal de stepă, în partea centrală o cetate și mai toate steagurile din Transnistria au câte o dungă ondulată, care simbolizează Nistrul.”
Speră ca acest priect să atragă atenția instituțiilor responsabile de elaborarea materialului didactic.
„Poate că ei vor lua această idee și o vor pune în aplicare într-un mod mai profesionist. Așa hărți ar trebui să fie tipărite în număr mare și trimise la agențiile guvernamentale și instituțiile de învățământ. Astfel de acțiuni vor promova heraldica teritorială a țării noastre și mulți ar putea-o invidia.”