Reconstrucţia pistei de aterizare/decolare reprezintă o etapă importantă a proiectului amplu de dezvoltare şi modernizare a principalei porţi aeriene a ţării. Un segment al pistei cu o lungime de 1 km a fost reconstruit iar actualmente este deja operabil. Toate procesele tehnologice au fost organizate în aşa fel, încât să fie posibilă derularea lucrărilor de reconstrucţie fără suspendarea curselor aeriene pe aeroportul Chişinău şi restricţionarea traficului aerian.
Lucrările au fost efectuate conform proiectelor realizate în cele mai mari aeroporturi Europene, cu respectarea celor mai înalte standarde. La reconstrucţia pistei au fost implicaţi peste 150 de lucrători şi 50 unităţi de tehnică specială. La fel, au fost aduse suplimentar echipamente tehnice speciale moderne, printre care: dispozitive pentru transportarea betonului, echipamente de aplicare a betonului, mecanisme de acoperire şi netezire a betonului etc.
Procesul de reconstrucţie a învelişurilor pistei este unul complex, efectuat pe etape şi a presupus lucrări masive inclusiv lucrări de demolare a învelişurilor vechi a pistei şi prelucrarea acestora cu utilaj special – concasator care separă armătura de pietriş; lucrări de terasament; stabilizare a solului, a stratului din pietriş, beton uscat şi a stratului superior din beton de marcă înaltă. Amestecurile de beton au fost produse de uzina giganţilor construcţiilor „Strabag Grup”, utilată cu propriul laborator şi instalată nemijlocit pe AIC. Procesul de fabricare a fost automatizat ceea ce a permis deservirea acestuia de doar 8 specialişti, aduşi în Moldova de „Strabag Grup”. Reamintim faptul că a fost produsă o cantitate de 200 m3 beton pe oră, ceea ce depăşeşte de 3 ori capacitatea maximă de producere a uzinelor existente în RM.
În urma lucrărilor de reconstrucţie efectuate pe primul segment al pistei, a fost majorat indicele capacităţii portante a învelişurilor acesteia până la o valoare mai mare de 70 unităţi, în locul indicelui PCN 51 existent anterior. Mai mult decât atât, în rezultatul reconstrucţiei primului segment al pistei, aceasta a fost deja extinsă în lăţime de la 45 m până la 60 m actuali.
La fel, au fost finalizate lucrările de schimbare şi modernizare a sistemului balizajului luminos a pistei pe segmentul de 1 km, ceea ce va permite aeronavelor să efectueze în siguranţă procedurile de aterizare inclusiv în condiţii de vizibilitate redusă.
Ulterior, după reconstrucţia întregii piste, AIC va putea primi şi deservi fără restricţii toate tipurile de aeronave inclusiv avioane de capacităţi mari precum Boeing 777, 767, 787; Airbus A330, A340, A310. Drept urmare a lucrărilor efectuate, va creşte şi capacitatea operaţională a aeroportului, astfel încât pe AIC va fi asigurat un trafic de 21 nave/oră, ceea ce va creşte considerabil interesul mai multor companii aeriene noi de a opera de pe aeroport.
Menţionăm faptul că, actualmente, lucrări de reparaţie şi reconstrucţie se desfăşoară simultan în mai multe direcţii şi cuprind aria atât a terminalului cât şi a aerodromului. O parte din obiectivele propuse au fost deja realizate cu succes, compania administrator implementând cele mai eficiente soluţii astfel încât Aeroportul Internaţional Chişinău să se menţină ca unul dintre cele mai moderne şi sigure aeroporturi din regiune.