Lista plăților informale achitate de părinți în ordine cronologică pe parcursul unui an școlar

DSC_7477

Conform legislaţiei Republicii Moldova, învăţământul primar şi secundar general este integral finanţat de stat, iar studiile în astfel de instituţii sunt fără plată. Deşi autorităţile alocă tot mai mulţi bani pentru educaţia unui elev din învăţământul general, majoritatea cadrelor didactice şi cele de conducere, dar și părinţii afirmă că resursele alocate şcolilor sunt insuficiente. Foarte des, afirmaţiile de acest gen sunt folosite pentru a justifica necesitatea plăţilor suplimentare, achitate de către părinţi benevol sau sub o constrângere voalată. Intrarea în vigoare la sfârşitul anului 2014 a Codului Educaţiei şi, începând cu luna martie 2016, a Codului de etică al cadrului didactic, presupune excluderea banului din interacţiunea şcoală şi elev şi reglementarea mai strictă a eventualelor contribuții ale părinţilor în folosul şcolii.

Cheltuielile estimate ale părinților pentru educația copiilor în 2016 se ridică la 2367,6 mil lei fiind cu circa 38% mai mare în raport cu suma totală a cheltuielilor suportate de părinți în același scop în 2012, care au fost estimate la 1718,3 mil lei. Totodată, în 2016 contribuțiile financiare neformale a părinților în instituțiile de învățământ a fost estimată la 309,3 mil lei, fiind cu 8% mai mari decât în 2012, se arată în studiul sociologic Etica şi integritatea academică în învățământul general, finanțat de Fundațiile pentru o Societate Deschisă prin intermediul Fundației Soros-Moldova.

Astfel, la estimarea cheltuielilor per un elev se constată o creștere a cheltuielilor părinților pentru educație cu 57,6%, iar a cheltuielilor neformale per elev s-a mărit cu 23,1%, de la media de 753,4 lei anul până la 927,6 lei.

Practicile de colectare a banilor de la părinți după tipuri și mărimi sunt foarte diferite de la o instituție la alta și pot varia chiar în cadrul aceleași instituții. De obicei, banii sunt colectați de către părinți şi/sau comitetul părintesc, însă, sunt frecvente şi cazurile de implicare directă a diriginților de clase. Cu regret, în unele instituții de învățământ, în colectarea banilor sunt implicați şi elevii. Formal, banii sunt colectați pentru asociația de părinți, comitetul părintesc, fondul clasei şi/sau fondul şcolii. Majoritatea părinților nu fac o distincției clară între aceste entități, mulți dintre ei preferând să achite plățile cerute, fără a mai intra în detalii şi a insista pe respectarea formalităților.

La noi se strânge doar câte 10 lei lunar, asta nu e mult, și se iau (în 2 tranșe) pentru septembrie până în decembrie, pe aceste 4 luni odată, și apoi pe următoarele 5 luni. Acești bani sunt pentru cazurile în care e nevoie de un xerox, dicționar în limba română să fie pentru toți elevii etc. Noi părinții așa am convenit că o să fie necesar ca să nu umble copilul o dată cu 5 lei că are nevoie, în altă zi cu 10. Pentru că nu-i costisitor și părinții toți au fost de acord. Așa a fost din clasele primare, și așa am mers mai departe. Dacă o să fie necesitate ceva mai mult cu timpul, o să vedem…”, susține un părinte din mediul urban.

Structura plăților efectuate de părinți, tipurile și mărimile acestora, diferă de la o instituție preuniversitară la alta, fiind în corelație directă cu mediul de reședință. Media plăților neformale anuale efectuate în mediul urban este de 1137 de lei per elev, iar în mediul rural − de 414 lei per elev. În oraşe, plățile informale pentru un elev sunt de 2,7 ori mai mari decât în sate.

Cele mai frecvente plăți informale sunt cele pentru reparații (circa 66,4% dintre respondenți declară acest lucru) şi pentru cadouri cadrelor didactice (59.7% dintre respondenți). În medie, plățile anuale pentru reparații constituie circa 166,9 lei per gospodărie, iar cele pentru cadouri − circa 106,1 lei per gospodărie.

Circa 53% dintre părinții percep contribuțiilor lor financiare ca fiind importante pentru şcoală. Aproape jumătate dintre ei (44,7%) percep plățile suplimentare ca o normă socială – „plătesc toți plătim și noi” sau prin faptul că plățile făcute îmbunătățesc condițiile fizice din şcoală (37%).

Referitor la influența plăților suplimentare asupra rezultatelor învățării şi condițiilor ce ar trebui să asigure egalitatea de şanse, studiul a scos în evidență divergențe semnificative de opinii. Astfel, peste 70% dintre părinții-respondenți ai studiului cantitativ consideră că copilul lor va primi studii calitative indiferent de plățile suplimentare; peste 2/3 dintre respondenți cred în onestitatea și corectitudinea cadrelor didactice, indiferent de faptul dacă ele sunt sau nu sunt plătite de către părinți.

Totodată, se atestă şi opinii opuse. Circa 1/4 dintre părinți consideră că elevii din familiile sărace sunt defavorizați întrucât părinții lor nu-şi pot permite achitarea plăților suplimentare. Circa 1/5 dintre părinți susțin că pedagogii acordă mai mult timp anume acelor copii, părinții cărora au plătit mai mulți bani suplimentari şcolii. În opinia acestor respondenți, elevii, părinții cărora nu plătesc, nu vor avea studii calitative.

Dacă ar rămâne doar la discreția părinților să achite sau nu contribuțiile bănești pentru necesitățile școlii, aproape jumătate dintre ei (46,7%) ar renunța să facă aceste plăți. Fiecare al treilea părinte declară că ar continua să ofere suport instituțiilor preuniversitare pentru a îmbunătăți condițiile de studiu. Un număr relativ mic de respondenți (1,2% dintre ei) au declarat că, în scopul sporirii calității studiilor, ar fi dispuși să plătească şi mai mult.

Mai jos sunt enumerate situațiile în care de la părinți se solicită anumite plăți și a fost estimat gradul de răspândire a acestora. Sumele sunt menționate în baza declarațiilor elevilor, părinților și cadrelor didactice intervievați în cadrul studiului, reprezintă tendințe și nu date statistice:

Taxa de aderare la Asociația părintească (de intrare):

#1. Suma de bani colectată per elev: De la câteva sute de lei până la câteva mii − suma se achita o singură dată la admiterea în instituție. Maxim 2.500 lei.
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: Se achită în instituțiile din mediul urban, care au mai multe solicitări decât doritori. Taxa este menționată ca taxă de intrare în asociație prin contribuție benevolă.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013: Se solicită ca taxa de intrare în Asociația părintească nu mai este mascată sub alte plăți.

Arenda pentru manuale

#1. Suma de bani colectată per elev: Se achită în dependență de clasă, numărul de manuale, de numărul de ani în care a fost închiriat un manual sau altul, starea acestuia.
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: Este o taxă legală, achitată de toți elevii, cu excepția unor copii din familii vulnerabile. Sunt școli, mai degrabă ca excepții, unde arenda manualelor este achitată din asociația părintească.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013:  Părinții s-au obișnuit cu această taxă legală. Nu mai sunt atât de revoltați pentru aceste plăți.

Cărți, caiete suplimentare

#1. Suma de bani colectată per elev: Suma este foarte diferită în dependență de ciclul de studii, cerințele cadrelor didactice şi poate varia de la câteva zeci de lei până la câteva sute.
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: Marea majoritate a părinților trebuie să procure cel puțin 3-4 caiete/ manuale pe parcursul unui an școlar.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013:  A crescut semnificativ costurile pentru materialele didactice suplimentare solicitate de către cadrele didactice.

Ziua profesorului

#1. Suma de bani colectată per elev: În jur de 50 de lei pentru diriginți7 și în jur de 30 lei pentru flori, mici atenții pentru ceilalți profesori. Sumele însă se pot ridica și până la câteva sute de lei.
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: Este sărbătorită în toate instituțiile de învățământ. În unele instituții banii sunt alocați din fondul Asociațiilor părintești, cadrelor didactice li se oferă cadouri sau premii băneşti.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013: S-a diminuat situațiile în care elevii organizează mese pentru cadrele didactice cu această ocazie.

Anul Nou / Crăciunul

#1. Suma de bani colectată per elev: Cheltuielile variază foarte mult de la caz la caz, chiar în cadrul aceleiași instituții.
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: În cele mai multe şcoli se fac cadouri simbolice, însă, sunt și cadre didactice care solicită anumite cadouri.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013:  Tendința este ca o parte din banii colectați să fie utilizați inclusiv pentru cadouri, distracții ale elevilor.

Întâlnirea cu absolvenții

#1. Suma de bani colectată per elev: În jur de 50-100 lei, cheltuielile pot fi și mai mari în dependență de modul cum se organizează evenimentul. Cheltuielile, de obicei, sunt suportate de clasele absolvente.
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: Se organizează în majoritatea instituțiilor. În unele însă acești bani sunt luați din Asociația părintească, iar în altele absolvenții sunt cei care își organizează individual, pe clase sau promoții această sărbătoare.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013:  Unele instituții au renunțat la organizarea acestor evenimente în cadrul școlii.

8 Martie

#1. Suma de bani colectată per elev: Sumele colectate diferă foarte mult, de la câteva zeci de lei până la câteva sute.
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: Banii sunt orientați cu precădere către procurarea cadourilor pentru diriginți. În unele situații părinții aleg să ofere banii în plic.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013:  Se atestă o pondere mai mare a părinților care declară că preferă să facă cadouri în mod individual profesorilor, doar din partea lor.

Reparația

#1. Suma de bani colectată per elev: De la câteva zeci de lei până la câteva sute anual. În cele mai multe cazuri în jur de 100 lei.
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: Suma colectată depinde foarte mult de tipul reparației, insistența cadrului didactic, de contingentul și numărul de elevi. Reparația în cabinetele de clasă este în responsabilitatea părinților în toate instituțiile preuniversitare.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013:  Nu au survenit modificări.

Asociația părintească

#1. Suma de bani colectată per elev: Mediul rural în jur 10- 100 lei anual; Centre raionale în mare parte în jur de 100-200 lei anual; Chișinău 50-450 lunar .
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuiaPractici foarte diferite de colectare.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013:  Mai multe asociații și-au suspendat activitatea. La insistența managerului fie că aceste instituții se descurcă cu finanțarea după trecerea la autogestiune sau directorul nu-și dorește probleme suplimentare.

Fondul clasei

#1. Suma de bani colectată per elev: De la 5 lei până la 50 lei lunar. În unele instituții o parte din suma colectată în asociația părintească este restituită clasei, aceasta poate varia de la 10% la 50% din suma colectată.
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: Suma colectată este decisă de comitetul părintesc din clasa dată, în aceeași instituție unii pot colecta pentru fondul clasei, alții nu. Banii sunt gestionați în mare parte de diriginți și în unele situații de părinți și/sau elevi. În cele mai multe cazuri sunt utilizați transparent, sunt orientate spre necesitățile curente ale elevilor (xerocopii, materiale didactice, săpun etc.). În clasele unde nu există acest fond se colectează bani separat pentru fiecare necesitate.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013:  O parte din părinți consideră că este mai comod atunci când există fondul clasei. În clasele mai mari elevii sunt cei care gestionează preponderent aceste fonduri.

Procurarea unor bunuri, schimbarea geamurilor, ușilor, mobilier (bănci, scaune, dulapuri etc.)

#1. Suma de bani colectată per elev: Câteva sute de lei, se întâmplă o dată sau de câteva ori pe parcursul întregului proces de studii.
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: Fenomenul este mai răspândit în mediul urban și poate fi atât inițiativa părinților pentru a îmbunătăți condițiile de studii ale copiilor, cât și la sugestia cadrelor didactice. În ultimii ani, în special în Chișinău, a crescut ponderea părinților care fac dulapuri pentru copii. Atunci când sunt procurate bunuri scumpe sunt unele cazuri când contribuie și cadrele didactice.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013:  Nu au survenit modificări.

Paza

#1. Suma de bani colectată per elev: 5-10 lei lunar
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: Se practică de obicei, în unele instituții din Chișinău care colectează separat bani pentru această categorie de cheltuieli.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013: În majoritatea instituțiilor de învățământ această categorie de cheltuieli este acoperită de asociația părintească.

Achitarea pentru ca cineva să facă curățenie în clasă

#1. Suma de bani colectată per elev: 5-15 lei lunar
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: Este de obicei decizia elevilor și/sau a părinților pentru ca elevii să nu facă de serviciu în clasă.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013: Unii profesori insistă ca elevii din clasele mai mari să facă curățenie, argumentând că așa elevii vor avea mai multă grijă.

Apa potabilă

#1. Suma de bani colectată per elev: 5-10 lei
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: Caracteristică în unele instituții din mediul urban. Compania care livrează apa a adus inițial gratis ca să se promoveze, iar ulterior părinții au luat decizia de a menține acest serviciu.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013:  Aspect nou în cadrul şcolii.

Lecții suplimentare contra plată

#1. Suma de bani colectată per elev:  Sunt în grup − 15-50 lei pentru o oră;
– Individuale 35- 150 lei pentru o oră;
– Grupa, practicată în clasele primare – 100-300 lei lunar.
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: Acestea sunt foarte diferite în dependență de solicitarea elevilor, dorința părinților, insistența cadrelor didactice.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013: Se o cere sporită pentru lecții suplimentare pentru pregătirea de examenele de bacalaureat. A crescut suma solicitată pentru orele individuale.

Tezele / evaluarea

#1. Suma de bani colectată per elev: 5-15 lei
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: Se colectează bani pentru multiplicarea testelor.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013: Nu se permit alte procurări.

Examenele de absolvire

#1. Suma de bani colectată per elev: De obicei în mediu 30- 50 de lei per examen.
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: Banii sunt utilizați pentru rechizite, flori, „masă”.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013: Nu se colectează resurse pentru „a permite copiatul”. Practic au dispărut plățile anterioare de câteva mii de lei în cazul examenelor de bacalaureat. În mare parte aceste resurse au fost direcționate către orele suplimentare. S-a diminuat semnificativ practica organizării „meselor”.

Cadou pentru instituție la absolvire

#1. Suma de bani colectată per elev: De la 10 până la 300 lei, este colectată de clasele terminale, suma colectată depinde de numărul absolvenților și de decizia acestora privind obiectul care va fi procurat.
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: În multe instituții s-a făcut o tradiție ca clasele absolvente să procure ceva pentru instituție pe care să lase ca amintire. Tradiția este una apreciată atât de părinți, cât și de elevi. În unele situații întreaga promoție procură ceva pentru școală. De obicei decizia este luată împreună cu administrația, iar obiectele sunt cele decorative, suport tehnic (TV, xerox, imprimantă, proiector, amenajarea teritoriului adiacent prin plantarea arbuștilor etc.)
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013: Nu au survenit modificări.

Cadou/ cadouri pentru cadrele didactice la absolvire

#1. Suma de bani colectată per elev: În jur de 50-100 lei
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: Este de asemenea o tradiție, dar cel mai adesea rămâne la discreția elevilor să decidă.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013: În unele instituții s-a interzis oferirea cadourilor cadrelor didactice. Elevii continuă aceste tradiții în afara instituției.

Ultimul sunet

#1. Suma de bani colectată per elev: În jur de 20-30 lei, pot însă varia de la 5 până la 250 lei
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: De obicei pentru clasele începătoare și absolvente sunt cele mai mari cheltuieli, pentru că ei sunt responsabili și de organizarea părții festive, care implică costuri.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013: Nu au survenit modificări.

Serbări ale elevilor cum ar fi „Balul bobocilor”, „Balul de absolvire”

#1. Suma de bani colectată per elev: Sunt unele din cele mai costisitoare. Părinții pot scoate din buzunar de la câteva sute de lei până la câteva mii pentru aceste evenimente.
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: Decizia se ia în comun acord cu elevii, părinții și profesorii. În unele situații există presiuni din partea cadrelor didactice despre modul de organizare a acestei serbări. Unii elevi ajung în situația că familiile lor nu-și pot permite participarea la aceste evenimente.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013: Unele asociații părintești și-au asumat cheltuielile de organizare a anumitor sărbători.

Activități mai puțin răspândite, dar care pentru unii părinți implică costuri financiare

Ziua de naștere a dirigintelui

#1. Suma de bani colectată per elev: De obicei în jur de 50 lei. Sumele însă pot varia foarte mult, în dependență de contingentul de părinți și de solicitările unor cadre didactice.
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: În mare parte cadourile cu această ocazie sunt simbolice. Însă în unele situații părinții sau cadrele didactice aflate într-o relație apropiată cu dirigintele sugerează procurarea unor cadouri sau suma care urmează să fie colectată.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013: Este o tendință în special în mediul urban se a oferi bani în plic.

Activități extracurriculare

#1. Suma de bani colectată per elev: Variază foarte mult de la caz la caz, de la câteva zeci de lei până la câteva mii.
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia: Organizarea diferitor serate, concursuri, excursii, acte de caritate etc.
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013:  Mai mulți profesori, în special din municipiul Chișinău insistă asupra acestui aspect.

Uniforme școlare

#1. Suma de bani colectată per elev: 650-1200 lei
#2. Gradul de răspândire a fenomenului și destinația acestuia:  Unele instituții au decis procurarea uniformelor școlare. Părinții în mare parte acceptă să procure uniformele
#3. Schimbări comparativ cu anul de studii 2012-2013:  Mai mulți părinți consideră necesară introducerea uniformelor școlare.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Olesea Cember
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente