20 de școli de circumscripție din Moldova vor fi mai accesibile pentru copiii cu nevoi speciale

BM122
Foto:Masa rotundă de totalizare a rezultatelor primei etape a proiectului „Integrarea copiilor cu dizabilităţi în şcolile generale”

Cele 20 de şcoli au fost selectate în cadrul proiectului Băncii Mondiale „Integrarea copiilor cu dizabilităţi în şcolile generale”, gestionat de Fondul de Investiţii Sociale din Moldova (FISM).

BM131

 

Mircea Eşanu, director executiv al Fondului de Investiţii Sociale din Moldova: „Până la sfârşitul anului viitor, toate şcolile selectate vor fi adaptate. În aceste instituţii urmează să fie construite rampe de acces, să fie instalate balustrade, să fie adaptate blocurile sanitare etc. Fiecare copil merită să meargă la o şcoală generală, să-i fie asigurat dreptul de a se integra în societate şi de a avea un viitor mai bun”.

 

Declaraţia a fost făcută în cadrul unui eveniment de totalizare a rezultatelor primei etape a proiectului, organizat astăzi, 21 octombrie 2015, de către oficiul Băncii Mondiale din Moldova şi FISM. La eveniment au participat Alex Kremer, director de ţară pentru Moldova al Băncii Mondiale, Mircea Eşanu, director executiv FISM, Nadia Cristea, viceministru al Educaţiei, reprezentanţi ai administraţiei publice locale din raioanele implicate în proiect.

 

BM124Alex Kremer, director de ţară pentru Moldova al Băncii Mondiale: „În sistemul şcolar din Moldova avem înregistraţi 17 mii de copii cu necesităţi speciale, care reprezintă circa 5% din numărul total al elevilor. Ştim din experiența altor ţări că, dacă copiilor cu nevoi speciale li se oferă oportunităţi de învăţare, la maturitate aceştia devin unii dintre cei mai competitivi pe piaţa muncii. Deşi infrastructura este foarte importantă pentru accesul în şcoală al copiilor cu dizabilităţi, factorul decisiv este totuşi angajamentul şi dedicaţia învăţătorilor şi a părinţilor de a lucra cu aceşti copii”.

În perioada 2015-2016, pe lângă adaptarea infrastructurii şcolilor de circumscripţie selectate, vor fi organizate sesiuni de instruire pentru cadrele didactice şi părinţi, pentru a facilita integrarea cu succes a elevilor cu dizabilităţi în şcolile generale.

Anterior, au fost selectate 24 de raioane în care s-a făcut o evaluare a serviciilor educaţionale existente. Cu suportul Fundaţiei Lumos Moldova au fost identificate necesităţile fiecărui raion în ce priveşte integrarea în procesul educaţional al copiilor cu dizabilităţi. În baza acestor informaţii, administraţiile raionale au fost asistate la elaborarea unui Plan strategic de dezvoltare a educaţiei incluzive.

Scopul proiectului „Integrarea copiilor cu dizabilităţi în şcolile generale” este să contribuie la realizarea „Programului naţional de dezvoltare a educaţiei incluzive în Republica Moldova pentru anii 2011-2020”.

Suportul financiar, în valoare de 2,86 milioane de dolari SUA, este un grant oferit de Guvernul Japoniei, prin Fondul de Politici de Dezvoltare a Resurselor Umane (PHRD), administrat de Banca Mondială. Proiectul include investiții în infrastructură, formarea cadrelor didactice și mobilizarea comunităților în problema copiilor cu dizabilități.

Despre FISM

Fondul de Investiţii Sociale din Moldova este o instituţie publică creată în 1998 cu suportul Băncii Mondiale pentru a contribui la implementarea Strategiilor Naţionale de Dezvoltare în Moldova.

De la începutul activităţii sale, FISM a implementat peste 2.000 de sub-proiecte din resurse financiare alocate de donatori externi, printre care Banca Mondială, Uniunea Europeană, SIDA, DFID, JSDF, KfW, UNICEF. În prezent, Fondul de Investiţii Sociale din Moldova gestionează proiecte de infrastructură, eficienţă energetică şi incluziune socială în valoare de 32 de milioane de Euro, oferite Republicii Moldova de Guvernul României, KfW şi Banca Mondială.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Olesea Cember
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente