Olga Melniciuc este directoarea executivă a companiei Startup Moldova. Până la gestionarea afacerii, tânăra a studiat business și administrare atât la Academia de Studii Economice din țară, cât și la Școala de Afaceri Questrom a Universității Boston din SUA. „Acest domeniu, deși destul de vag, îți oferă o pregătire amplă. Chiar și la Startup Moldova avem angajați care au finalizat managementul general. Ei activează fie în calitate de manageri de proiect, fie ca manageri comunitari, care se ocupă de creșterea comunității, de networking sau de organizarea evenimentelor.”
În afară de pozițiile menționate, o alternativă ar fi să lansezi propria ta afacere. Olga îți recomandă să începi cu planificarea. „Trebuie să știi ce vrei să lansezi, să analizezi piața, să vezi cine sunt concurenții, iar dacă nu există concurenți direcți, să identifici concurenții indirecți. Trebuie să înțelegi ce face lumea care are aceeași problemă pe care vrei să o rezolvi. Urmează calculele financiare, să înțelegi cât de mare este investiția, dacă ai nevoie să atragi investitori sau granturi, ori dacă poți începe cu bani proprii.” Antreprenoarea consideră că la început nu sunt necesare investițiile foarte mari, poate doar pentru o prezență minimă pe rețelele sociale. Tot ea precizează că nu s-ar grăbi să se înregistreze ca antreprenor, fiindcă inițial ar fi indicat să testezi produsul sau serviciul tău, să verifici dacă funcționează și dacă există cerere. „Validează ideea direct cu potențialii tăi clienți. Dacă observi că există interes, atunci este momentul potrivit să mergi la Agenția Servicii Publice și să-ți înregistrezi afacerea.”
Olga spune că adaptarea la specificul local, de asemenea, contează, dar fără să renunți la cunoștințele pe care le-ai obținut peste hotare, deoarece tot ce ai învățat poate fi aplicat la mediul de afaceri național. Tânăra consideră că subiecte precum etica în afaceri sau modul de gestionare a unei afaceri sunt mult mai bine structurate în afara țării. „Desigur, există diferențe de mentalitate și context cultural, dar, fiind din Moldova, le înțelegi deja, nu trebuie să le adaptezi complet.”
Abilități și provocări la începutul carierei
Pe lângă cunoștințe, relevante sunt abilitățile de care un antreprenor ar trebui să dea dovadă. Olga spune că agilitatea, capacitatea de a lua decizii rapide, asumate și calculate se numără printre calitățile de bază. Importantă este și flexibilitatea, pentru că această competență te va ajuta să livrezi ceea ce clientul își dorește cu adevărat. „Un antreprenor curios, care are capacitatea de a găsi ceea ce oamenii poate n-au văzut, care adresează întrebări corecte, caută și descoperă idei utile, are șanse mai mari să reușească. Businessul este o școală continuă, plină de lecții.” Alte calități care îl fac pe antreprenor un adevărat pionier al afacerii este creativitatea și rațiunea, chiar dacă cele două diferă de la un domeniu la altul.
O altă calitate enunțată de către Olga ar fi încrederea. La rândul ei, zice că această trăsătură s-ar putea transforma într-o greșeală în momentul în care antreprenorul este încrezut că el știe cum se face cel mai bine. „Nimeni dintre noi, ca antreprenori, nu știe cu adevărat ce e bine. Clientul este cel care decide.” Încăpățânarea, neascultarea clientului la timp, lipsa calculelor sau incapacitatea de a spune «gata» sunt alte greșeli pe care le comit adesea cei care administrează o afacere. „Aș dori ca antreprenorii să înțeleagă când este momentul să se retragă. În cazul în care afacerea nu mai aduce veniturile sau profiturile așteptate, există un moment în care trebuie să analizezi dacă acest nivel îți mai place și dacă merită să continui. Mulți antreprenori nu reușesc să se oprească, chiar și atunci când ar trebui.”
O altă provocare pentru antreprenorii începători ar fi identificarea nișei potrivite. În acest caz, Olga îți recomandă să încerci cât mai multe lucruri și cât mai diferite. „Nu poți descoperi ce ți se potrivește doar citind cărți sau analizând. Trebuie să încerci, să testezi, să experimentezi. La un moment dat, acel domeniu potrivit ție te va «lumina», îl vei simți. Poate va fi valabil doar o perioadă, iar mai târziu vei schimba direcția, dar important este să încerci cât mai multe până găsești ceea ce te motivează cu adevărat.”
Salariile la începutul carierei
Fie că vrei să lansezi propria afacere, fie să te angajezi după finalizarea studiilor, salariile vor varia în funcție de profitabilitatea domeniului. Antreprenoarea consideră că, de cele mai multe ori, tinerii nu încep direct de pe o poziție de management, care presupune și gestionarea echipei, ci mai degrabă în calitate de angajat într-o echipă. „Remunerarea financiară variază și de tipul companiei. Cele internaționale oferă, de regulă, venituri mai mari decât cele locale. În organizațiile prestigioase, un salariu de început nu ar fi mai mic de 700 de euro brut. Această sumă poate crește în funcție de experiență, expertiză, performanță și recomandarea ta ca un bun specialist.”
Oportunități profesionale
Experiența și performanța o poți obține inclusiv datorită oportunităților care există în Republica Moldova. Pentru început, dacă încă nu te simți pregătit pentru a iniția o afacere, Olga îți sugerează să apelezi la unele cursuri de formare profesională în domeniul tău de interes – inteligență artificială, vânzări, marketing sau management. Cea de-a doua etapă ar fi să înveți cum să creezi o afacere și cum să o lansezi. În ajutor îți vin cursurile gratuite oferite de Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului. „Acolo, tinerii învață cum se înregistrează o afacere, cum se elaborează un plan financiar, un plan de afaceri, elemente de marketing și contabilitate locală. După aceste instruiri, pot aplica și la granturi dacă au o idee clară de afacere și vor să o implementeze.”
Cei pasionați de inovație și start-upuri sunt încurajați de către Olga să se orienteze către programe de preaccelerare și accelerare. „Celor care abia se gândesc și încă nu au o idee clară le-aș sugera să meargă la Dreamups, Startup Moldova, XY Partners sau YEP Moldova. De asemenea, Technovator organizează programe axate pe educație digitală și digitalizarea afacerilor.”
Dacă ai deja o idee clară și o echipă, să știi că Startup Moldova organizează bootcamp-uri de trei zile, unde ai posibilitatea să înveți cum să-ți lansezi afacerea și cum să colaborezi cu echipa ta. Potențialii antreprenori sunt invitați să se înscrie și singuri la aceste programe, deoarece acolo vor găsi colegi cu care ar putea înființa o afacere. „În proces, poți să găsești cofondatori cu care rezonezi pe aceeași idee. Deopotrivă importanți sunt angajații tăi. Dacă ești un antreprenor bun, dar ai ales oameni nepotriviți, vei munci, dar nu vei progresa. Angajații sunt o reflexie a antreprenorului sau a managerului care i-a angajat.”
La Startup Moldova găsești și programe dedicate celor care deja au un start-up și vor să atragă investiții sau să se extindă pe piețe internaționale. „Sunt foarte multe oportunități disponibile. Important este să nu te limitezi doar la a le urmări, ci și să acționezi, să încerci și să construiești ceva concret.” Dacă a ta companie se află de mai mulți ani pe piață, ai ocazia să aplici pentru granturi, ajutor sau mentorat. „Pentru start-upurile care deja au produse și vânzări există programe de postaccelerare, unde companiile sunt ajutate de mentori. Avem și un program în care conectăm moldoveni din diaspora, care activează în industrii pe care încă nu le avem acasă, cu cetățenii din țară. Toate aceste posibilități sunt gratuite.” În afară de conexiunile pe care le-ai putea stabili cu antreprenorii moldoveni din alte țări, pe acest canal de Telegram găsești numeroase oportunități internaționale. „Fiind din Moldova, poți să aplici oriunde. Sunt o mulțime de posibilități, în primul rând, în toate țările Uniunii Europene. Există și programele oferite atât de Comisia Europeană, cât și de organizațiile care nu neapărat lucrează direct cu aceasta, dar care susțin antreprenorii.”
Pentru un acces cât mai larg la oportunitățile de dezvoltare din lumea antreprenoriatului, Olga te sfătuiește să elaborezi un CV competitiv, să-ți îmbunătățești profilul de LinkedIn și imaginea generală de pe rețelele sociale. De asemenea, ea te îndeamnă să mergi la evenimente din domeniile care te interesează pentru a-ți construi o rețea de networking cât mai extinsă. „Investește în relații profesionale noi. Evenimentele sunt o oportunitate excelentă pentru a cunoaște oameni valoroși, pentru a te face remarcat și pentru a afla despre oportunități de muncă. De asemenea, este util să verifici ofertele de angajare de pe site-uri specializate, dar și să discuți cu prieteni sau cunoștințe care lucrează în companiile care te interesează. Deseori, angajatorii preferă să angajeze prin recomandări, iar șansele de reușită sunt mult mai mari în acest mod.”
Recunoașterea și echivalarea studiilor
Dacă decizi să te angajezi în câmpul muncii din Republica Moldova după finalizarea studiilor, atunci, în unele cazuri, va trebui să treci prin procesul de recunoaștere și echivalare a diplomei. Actele de studii pentru recunoaștere, echivalare și autentificare se depun la Centrul Tehnologii Informaționale și Comunicaționale în Educație al Ministerului Educației și Cercetării (MEC). Depunerea actelor de studii se face doar în baza programării prealabile aici.
Recunoașterea și echivalarea actului de studii are loc în funcție de:
# tipul programului de studii/programului de formare profesională;
# numărul de credite transferabile;
# conținutul programului de studii/de formare profesională;
# calificare profesională (suplimentul la diplomă/certificatul de calificare), prin comparație cu sistemul educațional național, în vederea stabilirii nivelului pe care acestea le conferă în învățământul național.
Procedura de recunoaștere și echivalare este gratuită și durează 30 de zile lucrătoare de la data depunerii dosarului complet. Dosarul trebuie să conțină următoarele acte:
# o cerere adresată MEC, prin care se solicită recunoașterea și echivalarea actului de studii;
# o fotocopie a actului de studii;
# suplimentul la diplomă/foaia matricolă și/sau alte documente adiționale;
# o fotocopie a actului de studii, în baza căruia a fost posibilă continuarea studiilor în străinătate;
# procura notarială;
# fotocopia buletinului de identitate/pașaportului.
Potrivit MEC, recunoașterea și echivalarea actelor de studii obținute în străinătate sunt necesare în următoarele situații:
# pentru continuarea studiilor în instituțiile de învățământ din Republica Moldova;
# pentru angajarea în instituțiile publice, dar și în instituțiile private care oferă servicii publice în domenii reglementate (educație, sănătate, administrație publică etc.);
# pentru participarea la evaluări naționale, unde se solicită acte de studii recunoscute.
Odată ce alegi să te angajezi într-o instituție publică, atunci recunoașterea este obligatorie. Reprezentanții MEC precizează că această procedură asigură validitatea și echivalența calificării deținute în raport cu sistemul național de educație.
Republica Moldova a semnat un șir de tratate cu alte state, datorită cărora procedurile enunțate mai sus nu sunt necesare. Lista statelor, entităților, autorităților teritoriale și modul de recunoaștere a actelor oficiale emise de către autoritățile altor state pentru a fi utilizate în Republica Moldova poate fi accesată aici.
Sugestii pentru debutul carierei
În cazul în care după finalizarea studiilor peste hotare ți-ai propus să revii acasă pentru a pune umărul la dezvoltarea sectorului de afaceri din Republica Moldova, Olga îți oferă câteva sfaturi pentru începutul carierei tale.
„# Fii integru și reprezintă valorile pe care le declari public.
# Îndeplinește ceea ce promiți și nu promite ceea ce nu poți face.
# Învață să delegi, fiindcă în caz contrar nu vei crește niciodată. Delegarea este cheia atunci când vrei să crești și să construiești o afacere sustenabilă.”
Tânăra recunoaște că gestionarea unei afaceri vine cu stres pe de o parte, dar și cu multă satisfacție pe de altă parte. Ea susține că visurile de genul „o să fiu propriul meu șef”, „o să am mult timp liber și o să călătoresc” nu trebuie neglijate, dar la etapa incipientă vor fi mai greu de realizat. „În etapa de lansare, săptămâna are șapte zile de lucru. Pe măsură ce crește echipa, înveți să faci procese, să delegi și începi să ai un pic mai mult timp liber. Sunt persoane născute cu dorința de a-și asuma riscuri, de a încerca lucruri noi, de a aduce inovație.”
Nu în ultimul rând, Olga face referire la procesul de integrare europeană al Moldovei, care inevitabil va duce la dezvoltare pentru antreprenori. „În Moldova este foarte ușor să crești și să demonstrezi că ești un expert, mai ales dacă ai experiență internațională sau studii peste hotare. Avansăm rapid și acum este momentul perfect să te întorci, ca să nu pierzi acest tren al dezvoltării și să fii printre primii care contribuie la schimbare.”
Datorită programului lansat de #diez – Moldova Brain Gain – în colaborare cu Ambasada Țărilor de Jos, unii tineri din Republica Moldova care învață în Țările de Jos au reușit să practice cunoștințele acumulate în cadrul instituțiilor naționale.
În vara anului 2024, Victoria Brânza, studentă la specializarea Business Internațional și Administrare în cadrul Universității Tilburg, a realizat un stagiu de practică la Expert-Grup. Una dintre activitățile preferate ale tinerei a fost follow-up-ul unui raport scris de foștii stagiari, cu referire la situația producătorilor casnici din Republica Moldova.
Un alt exemplu este experiența Anastasiei Vascan, studentă la în domeniul afacerilor internaționale, administrație și management la Universitatea Twente. Timp de șase săptămâni, a avut ocazia să descopere piața de muncă din țară în cadrul companiei Invest Moldova. O primă sarcină a studentei a avut tangențe cu cercetarea, ceea ce implică un proces de colectare a datelor și utilizarea acestora pentru a face previziuni, planuri sau decizii de afaceri.
Surse pentru fotografiile copertă:
# fotografia 1: diez.md;
# fotografia 2: diez.md;
# fotografia 3: diez.md;
# fotografia 4: diez.md;
# fotografia 5: Unsplash/Melanie Deziel.
Moldova Brain Gain este o campanie educațională lansată de #diez și Ambasada Regatului Țărilor de Jos în Republica Moldova. Prin intermediul acesteia, ne dorim să reconectăm studenții și studentele care-și fac studiile la universități neerlandeze cu potențialul și oportunitățile de acasă, încurajându-i/încurajându-le astfel să revină după studii pentru a implementa bunele practici învățate peste hotare, contribuind astfel la schimbări pozitive acasă.
