Victoria Brânza este o tânără pasionată de științele exacte, în special de matematică. Când a trebuit să își aleagă direcția de studiu, știa că vrea ceva legat de economie. După ce a fost mentorată de câțiva prieteni care aveau deja experiență de studiu în Țările de Jos, tânăra a decis să depună documentele la Tilburg University. Acum, Victoria studiază la Facultatea de Economie și Management, specializarea Business Internațional și Administrare. Vara aceasta, a avut ocazia să participe la stagiul Moldova Brain Gain, o inițiativă susținută de #diez și Ambasada Țărilor de Jos, care are ca scop dezvoltarea profesională a tinerilor din Moldova.
„Pot să-mi utilizez cunoștințele acumulate în liceu”
Victoria își dorea să exploreze domeniul businessului și al economiei încă de pe băncile școlii. „De când eram în clasa a X-a, am fost foarte interesată de aceste domenii, deoarece îmi place extrem de mult matematica. În economie mă regăsesc foarte bine, deoarece pot să-mi utilizez cunoștințele acumulate în liceu.”
Tânăra spune că nivelul la care se predă matematica în școlile din Moldova este unul avansat și a ajutat-o mult în studiile sale în Țările de Jos. Ea a povestit că tinerii din Moldova se descurcă foarte bine în Europa, obțin note mari la capitolul cifre. De exemplu, la începutul acestui an, au fost anunțate mențiunile de onoare pentru studenții cu cele mai mari scoruri din întreaga universitate, iar doi dintre aceștia, inclusiv Victoria și un prieten de-al ei din același liceu, au fost din Republica Moldova.
Un aspect important pe care l-a observat în Țările de Jos este modul lor de predare. În comparație cu Republica Moldova, unde este obligatoriu să lucrezi constant, acolo e mult mai lejer. În instituțiile de învățământ europene, Victoria simte o libertate pe care nu a avut-o înainte.
„La universitate, nu ești obligat să mergi la toate lecțiile sau să înveți, dar rezultatele tale depind de tine. Participarea la cursuri și învățarea constantă se reflectă în rezultatele pe care le obții la teste. Aceasta depinde foarte mult de cât de responsabil și organizat ești. Îmi place acest aspect, deoarece simt că mă pregătește pentru viitorul profesional. Dacă depășești un deadline, ai penalizări și pierzi puncte din notă, iar aceasta este responsabilitatea ta, ceea ce te ajută să te autoevaluezi.”
„Noi suntem cartea de vizită a Moldovei”
Victoria era sceptică la ideea că va reuși să-și creeze relații de lungă durată, iar asta din cauza miturilor despre neerlandezi, precum că aceștia ar fi reci și individualiști, în contrast cu cultura noastră, care este mai colectivistă și ospitalieră. Totuși, tânăra a descoperit că neerlandezii sunt un popor primitor.
„Primii mei prieteni au fost neerlandezi. Ei întotdeauna voiau să ieșim în oraș și să afle mai multe despre mine și despre Republica Moldova. Mă bucur că tineri ca mine reprezintă țara noastră în străinătate și tot mai multă lume află despre noi. Astfel, fiecare student moldovean devine un ambasador al culturii noastre. Noi suntem, într-un fel, cartea de vizită a țării, nu doar prin tradiții și cultură, ci și prin modul nostru de a fi: străduitori, muncitori, respectuoși etc.”
„Profesorul oferă răspunsul într-un mod accesibil tuturor”
Victoria a reușit să creeze o relație frumoasă cu profesorii și este foarte încântată de acest lucru. Potrivit tinerei, deși nu interacționează cu ei foarte des, când ea adresează întrebări, primește rapid răspunsuri, ceea ce este foarte important în viața unui student. „Îmi place mult că, dacă cineva pune o întrebare care ar putea interesa mai mulți studenți, profesorul oferă răspunsul într-un mod accesibil tuturor. Această conexiune constantă este profesională și reflectă o etică de comunicare foarte bună.”
Victoria este încântată de programul pe care l-a ales, iar printre disciplinele preferate ale tinerei sunt microeconomia, macroeconomia, statistica și finanțele corporative. Anul curent, studenta abia așteaptă să învețe mai multe despre resursele umane și comportamentul organizațional. Tânăra este sigură că abilitatea de a gestiona diversitatea culturală într-o organizație reprezintă un imperativ în prezent, în perioada globalizării, când în companii sunt angajate persoane cu un background diferit.
La Tilburg University, unde învață Victoria, stagiile de practică se fac în al treilea an de studii. Totuși, pentru a putea participa la un internship sau la un program de schimb, în cei doi ani de studii trebuie să acumulezi 120 de credite.
„Regret că a durat doar șase săptămâni”
Despre proiectul Moldova Brain Gain Victoria a aflat de la o prietenă, care a văzut anunțul postat de #diez pe rețelele sociale. Ea a decis că este o oportunitate bună la care să se înscrie, deoarece își va petrece vacanța de vară într-un mod mai productiv, universitatea unde învață permițându-i să participe la un astfel de stagiu. „Îmi place să găsesc oportunități și să le valorific. Am decis că trebuie să încerc, în speranța că voi reuși. Mă bucur foarte mult că am avut ocazia să particip.”
Când tânăra a primit mesajul pe poșta electronică că va face stagiul la Expert-Grup, a fost foarte fericită, fiindcă avea această organizație în gând.
Victoria a avut parte de multe activități în cadrul stagiului de practică, una dintre activitățile preferate a fost follow-up-ul unui raport scris de foștii stagiari, cu referire la situația producătorilor casnici din Republica Moldova. În cadrul cercetării sale pentru subiect, studenta a discutat inclusiv cu administrația Pieței Centrale din Chișinău și cu reprezentanții mai multor organizații, inclusiv, cu Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA).
„Scopul raportului a fost analiza condițiilor actuale din Republica Moldova și a capacității producătorilor din zonele rurale de a accesa liber piața. Împreună cu mentorul meu, Vitali Rapcea, am studiat procesul necesar, inclusiv documentele pe care aceștia trebuie să le dețină pentru a vinde legal. Regret că a durat doar șase săptămâni, pentru că timpul a trecut foarte repede, mai ales având în vedere că lucram cu o echipă atât de bună precum Expert-Grup. A fost o experiență productivă și extrem de plăcută.”
Din povestirile altor oameni care au trecut prin stagii de practică din alte proiecte și în alte companii, Victoria se aștepta la o implicare mai superficială și avea îndoieli cu privire la integrarea ei în echipă. Totuși, tânăra spune că a avut ocazia să contribuie la redactarea proiectelor importante și a avut noroc de mentorat foarte bun din partea membrilor organizației. „Practic toată echipa a fost acolo pentru mine. Nu cred că a existat o zi în care să nu comunic cu cel puțin o persoană din echipă. A fost o experiență extrem de plăcută, marcată de deschidere și sprijin constant.”
„Moldova este la începutul unui nou capitol”
Una dintre cele mai valoroase lecții pe care le-a învățat în cadrul stagiului a fost cea despre etica de lucru. „Am înțeles cum e să lucrezi într-o organizație și am văzut procesul de distribuire a sarcinilor și raportărilor. M-am simțit parte din echipă, nu doar ca stagiară, ci și ca un angajat activ. Această experiență profesională m-a ajutat să mă dezvolt mult. Sincer, am reflectat mult asupra viitorului meu și cred că m-aș întoarce în Moldova după terminarea studiilor. Deși nu sunt sigură că voi face acest lucru imediat după terminarea facultății, intenționez să continui cu un master în finanțe. După aceea, aș dori să revin, deoarece simt că, în special în contextul integrării Moldovei în Uniunea Europeană, Moldova este la începutul unui nou capitol. Este un moment promițător, plin de oportunități și cred că noi, tinerii, suntem pionierii acestui nou început.”
În ceea ce privește universitățile, Victoria crede că ar trebui să ofere burse care să motiveze tinerii să obțină rezultate bune. De asemenea, companiile ar trebui să sprijine tinerii talentați prin stagii și oportunități de carieră, încurajându-i să contribuie la dezvoltarea Moldovei. „Consider că este important ca organizațiile să ofere stagii tinerilor, iar în acest sens Expert-Grup ar putea colabora mai strâns cu universitățile din țară, nu doar prin proiectul Moldova Brain Gain. Am observat că, de multe ori, stagii disponibile sunt doar pentru studenții moldoveni care învață peste hotare, ceea ce limitează oportunitățile pentru tinerii din Moldova.”
În concluzie, Victoria a menționat că tinerii au un rol important în viitorul țării și se bucură de faptul că, spre deosebire de trecut, când accentul era pus pe cei cu experiență, acum pe piața muncii există o nevoie tot mai mare de tineri plini de inovație și entuziasm.
Moldova Brain Gain este o campanie educațională lansată de #diez și Ambasada Regatului Țărilor de Jos în Republica Moldova. Prin intermediul acesteia, ne dorim să reconectăm studenții și studentele care-și fac studiile la universități neerlandeze cu potențialul și oportunitățile de acasă, încurajându-i/încurajându-le astfel să revină după studii pentru a implementa bunele practici învățate peste hotare, contribuind astfel la schimbări pozitive acasă.