Timp de șase ani, Alina Gîrneț a ocupat funcția de manageră a portalului de știri pentru tineri diez.md, iar din vara anului 2025 este directoarea executivă a organizației. Până a ajunge într-un rol de conducere, tânăra a lucrat pentru mai mulți ani în calitate de reporteră și spune că această experiență a ajutat-o să cunoască în profunzime domeniul. „În jurnalism, dar și în alte sectoare conexe, e o practică comună ca managerii să fi lucrat anterior în alte poziții și au crescut treptat în poziții de conducere.” În momentul în care Alina a preluat funcția de manageră a echipei #diez, se ocupa de operațiuni. Cele mai multe dintre acestea țineau de comunicarea cu clienții, de vânzări și de sistematizarea banilor proveniți din publicitate, distribuirea lor, precum și de proiecte comerciale. Dat fiind faptul că acum cinci-șase ani, din echipă făceau parte mai puțin de 15 persoane, tânăra gestiona inclusiv și proiectele redacționale.
Funcțiile cu care ți-ai putea începe cariera în Republica Moldova sunt: manager de proiecte, de departament, manager operațional sau orice poziție care te învață să coordonezi oameni, bugete și activități. „Tinerii care simt că își doresc un astfel de parcurs pot câștiga aceste experiențe în poziții mai mici, fie în companii mari, fie în altele mai mici, în funcție de unde se regăsesc, iar ulterior pot crește spre poziții de management.”
Potrivit Alinei, chiar dacă ai finalizat studii de licență sau de masterat, rolul de manager general implică mai multă experiență și va fi mai complicat să debutezi profesional cu această poziție. „Oricine ar angaja o persoană într-o funcție de management ar vrea să vadă acolo măcar un pic de experiență în alte organizații. Până la managementul general al unei companii, e necesar să treci prin etape de management de departament sau de proiect pentru a-ți antrena abilități specifice înainte de a prelua responsabilități mai mari.”
Abilități și provocări la începutul carierei
În opinia Alinei, pentru administrarea unui departament sau a câtorva proiecte, trebuie să dai dovadă, în primul rând, de bune capacități organizatorice. „Un manager, indiferent de dimensiunea companiei sau de numărul de oameni din echipă, trebuie să fie un foarte bun organizator. Planificarea e cheia.” De asemenea, esențială este și înțelegerea proceselor organizaționale, a raportului dintre venituri și cheltuieli sau distribuirea corectă a resurselor. Totodată, tânăra precizează că un manager ar trebui să aibă o viziune largă, deschisă pentru a coordona și integra toate procesele dintr-o organizație. „Multe dintre aceste abilități se dobândesc prin experiență, nu doar prin teorie. Pentru cei care sunt curioși de multe domenii, poziția de manager satisface toate curiozitățile. Înveți un pic de finanțe, contabilitate, resurse umane, management de proiecte, comunicare internă și externă, relații publice, raportare, aplicare la proiecte, elaborarea conceptelor pentru proiecte.”
Pe de altă parte, managera nu pune la îndoială importanța studiilor datorită cărora vei dobândi cunoștințe care te vor ajuta semnificativ în viitoarea carieră. Totuși, aplicarea cunoștințelor în practică necesită timp și răbdare, spune Alina. „Răbdarea este o abilitate esențială pentru orice tânăr care își dorește să devină manager. Răbdare pentru a asimila cunoștințele și pentru a le aplica în practică, răbdare să greșească și să învețe din proces. Este un drum care presupune multe încercări și eșecuri. Nu există o formulă unică pentru toți, mai ales în companiile private, unde există o libertate destul de mare de organizare internă.” Dincolo de norme și reguli, e nevoie și de creativitate. „Managementul nu înseamnă doar cifre, bugete și procese, înseamnă și capacitatea de a gândi creativ și strategic.”
Dobândirea experienței te-ar putea ajuta la evitarea eventualelor greșeli. Printre cele mai comune provocări remarcate de către Alina se numără: neplanificarea pe termen lung, angajarea în activități mai solicitante decât îți permit(e) timpul sau resursele, neglijarea riscurilor, lipsa comunicării cu angajații, dar și cu partenerii externi. „Motivația personalului este un punct-cheie. În zadar am construit o echipă bună dacă nu putem să o menținem. Prea multă comunicare nu există. Atât comunicarea internă, cât și cea externă sunt foarte importante, mai ales în momentele în care există greșeli majore, reputaționale.”
Comunicarea este și una dintre metodele prin intermediul căreia poți câștiga încrederea echipei tale, dar și a managerului mentor, în cazul în care acesta există. Totodată, Alina evidențiază rolul inițiativei. „Chiar dacă poziția de manager presupune mai multă execuție, este necesar să vii și cu inovație, schimbare, eficientizare, optimizare. Toate acestea se fac prin inițiativă. Chiar dacă tânărul manager va avea un superior, acesta va observa inițiativa, iar astfel va fi mai rapid avansat, promovat și apreciat.” De asemenea, respectarea regulilor pe care le stabilești chiar tu te-ar putea ajuta să obții sprijinul și respectul echipei. „Dacă vrei să-ți construiești autoritatea față de ceilalți, e important să joci după regulile proprii. Este indispensabil să le arăți oamenilor că ești în aceeași echipă cu ei, că depui același efort și că munciți împreună pentru același scop. Nu este nimic mai convingător decât momentul în care angajații înțeleg că sunteți în aceeași barcă și lucrați pentru aceleași obiective.”
Respectul pentru angajații tăi, pentru timpul, emoțiile și capacitățile lor este la fel de valoros. Tânăra este de părere că majoritatea angajaților vor aprecia un manager care îi ajută să se dezvolte și le oferă perspectivă. „În management este foarte important ca oamenii din jurul tău să primească viziune, să înțeleagă că liderul lor știe ce face, încotro se îndreaptă organizația și care este planul, fiindcă astfel capătă încredere că și ei au un rol acolo.”
Salariile la începutul carierei
De cele mai multe ori, în management salariile sunt mai degrabă proporționale cu profitabilitatea domeniului, decât cu cea a organizației în care alegi să te angajezi. Alina menționează că remunerarea financiară diferă în IT, într-o clinică stomatologică, într-o agenție de publicitate sau într-o redacție. Este deopotrivă importantă și poziția pe care o vei ocupa. „În cazul în care vei fi un manager de proiecte, atunci proiectele și personalul implicat vor fi principala ta responsabilitate. Dacă administrezi un departament, responsabilitatea este mai mare, deoarece trebuie să asiguri buna funcționare a întregului departament și că membrii acestuia livrează rezultatele setate. Într-o redacție, de exemplu, redactorul-șef este cel care răspunde de departamentul editorial. Acolo apare un alt tip de responsabilitate – cea socială. Sunt foarte multe straturi pe care le poți lua în considerare. De la pozițiile de început până la cele de top, există niveluri salariale variate.”
Deși veniturile variază, Alina crede că orice manager care gestionează, de exemplu, o echipă de peste 20 de persoane nu va fi remunerat cu mai puțin de 20.000 de lei. „Dacă vorbim despre un manager general al unei companii cu 20 de angajați, salariul va fi, desigur, mai mare, pentru că implică responsabilitate fiscală, juridică și reputațională.” Experiența și capacitățile tale ar fi alte criterii salariale.
De asemenea, în companiile mici se întâmplă adesea ca funcțiile de manager și cea de director executiv să se acumuleze în sarcina unei singure persoane. Din acest motiv, tânăra spune că tu vei fi persoana responsabilă de producerea propriului tău salariu. „De multe ori, te vei îngriji ca toată lumea să-și primească salariul, iar abia apoi te vei gândi la tine. Când vei pune toate costurile pe foaie și va trebui să faci transferuri lunare, iar cheltuielile totale vor ajunge la 400.000-500.000 de lei pe lună, va fi complicat să îți oferi orice tip de salariu. Cu toate acestea, există procese, norme și o scară salarială de care ar trebui să ții cont.”
Oportunități profesionale
În cazul în care intenționezi să revii în țară după finalizarea studiilor, pe lângă salarii este util să cercetezi și ofertele de angajare pe care le oferă piața muncii. Pentru început, dacă există vreo companie la care îți dorești să lucrezi, Alina zice că ar fi oportun să ai tangențe cu specificul acelei organizații, să-ți alegi o nișă și să-ți setezi un obiectiv clar. „Procesele într-o companie sunt, în general, similare și nu prea, dar e important să înțelegi particularitățile domeniului. Dacă îți place o companie și te vezi activând acolo, le poți scrie direct, poți cere să faci un internship acolo, o lună de probă sau să vii cu o inițiativă concretă. În companiile mari e mai greu de aplicat această abordare, dar în cele mici, inițiativa este foarte bine primită, pentru că talentele tinere se caută.” Ulterior, va trebui să dedici timp pentru a învăța domeniul, procesele și, cel mai important, piața la care te raportezi. „Dacă e vorba de media, trebuie să înveți piața media. Poate cineva vine în media crezând că acolo se fac bani mulți, dar piața media din Moldova este mică, deci nu ar trebui să existe așteptări nerealiste.”
O altă metodă prin intermediul căreia poți identifica oferte de angajare sunt platformele online. De exemplu, delucru.md sau civic.md te-ar putea ajuta în acest sens. De curând, delucru.md a creat și un canal de Telegram cu oportunități pentru managerii de proiect. Deși nu conține oportunități de angajare, în rubrica „Oportunități” de pe diez găsești stagii de practică sau internshipuri la companiile naționale, care te-ar putea ajuta.
Alina afirmă că pozițiile de management nu sunt mereu anunțate public, mai ales cele de top. Asemenea recrutări au loc adesea prin headhunting, prin agenții specializate sau contacte directe. „Dacă te remarci în domeniu, ai avut câteva poziții, ai demonstrat rezultate și ai condus companii într-o direcție bună, e posibil ca alte organizații să te caute personal. După ce intri într-un domeniu, începi să cunoști oamenii, să cunoști piața, participi la evenimente de networking și lucrurile se vor lega de la sine, cu multă muncă, desigur.”
O altă direcție către care te-ai putea orienta este antreprenoriatul, iar astfel vei deveni propriul tău manager. „Poți porni propria afacere de la zero, chiar și fără studii sau fără să aștepți să lucrezi într-o companie. Este suficient să mergi la un accelerator de afaceri. Acolo vei avea mentori, un program structurat care te va învăța cum să-ți fondezi compania, cum să o organizezi și cum să o dezvolți. În acest caz, vei fi responsabil de tot: atragerea banilor, discuțiile cu investitorii, raportări, profitabilitate și creștere. Dacă cineva nu își dorește doar să fie manager, ci și să inoveze, să întreprindă și să construiască ceva nou, poate să-și lanseze propria afacere.”
Nu lipsesc nici oportunitățile pentru managerii care sunt angajați în companii. Managera subliniază că cei mai favorizați ar fi cei din IT, căci în acest sector există o varietate de cursuri. De asemenea, universitățile din țară au inclus în oferta educațională programe de licență sau masterat legate de managementul resurselor umane sau managementul aplicațiilor informaționale. Și pentru cei pasionați de jurnalism există un curs de media management, organizat de Școala de Jurnalism din Moldova. „În sfera mediatică sunt inclusiv oportunități peste hotare. Ele sunt scurte, durează una sau două săptămâni. Chiar acum am aplicat la un curs despre business, despre cum să ne diversificăm sursele de venit. O să particip la câteva lecții și o să merg într-o deplasare, unde voi învăța cum să găsim mai multe metode de a ne spori veniturile.”
Recunoașterea și echivalarea studiilor
Dacă decizi să te angajezi în câmpul muncii din Republica Moldova după finalizarea studiilor, atunci, în unele cazuri, va trebui să treci prin procesul de recunoaștere și echivalare a diplomei. Actele de studii pentru recunoaștere, echivalare și autentificare se depun la Centrul Tehnologii Informaționale și Comunicaționale în Educație al Ministerului Educației și Cercetării (MEC). Depunerea actelor de studii se face doar în baza programării prealabile aici.
Recunoașterea și echivalarea actului de studii are loc în funcție de:
# tipul programului de studii/programului de formare profesională;
# numărul de credite transferabile;
# conținutul programului de studii/de formare profesională;
# calificare profesională (suplimentul la diplomă/certificatul de calificare), prin comparație cu sistemul educațional național, în vederea stabilirii nivelului pe care acestea le conferă în învățământul național.
Procedura de recunoaștere și echivalare este gratuită și durează 30 de zile lucrătoare de la data depunerii dosarului complet. Dosarul trebuie să conțină următoarele acte:
# o cerere adresată MEC, prin care se solicită recunoașterea și echivalarea actului de studii;
# o fotocopie a actului de studii;
# suplimentul la diplomă/foaia matricolă și/sau alte documente adiționale;
# o fotocopie a actului de studii, în baza căruia a fost posibilă continuarea studiilor în străinătate;
# procura notarială;
# fotocopia buletinului de identitate/pașaportului.
Potrivit MEC, recunoașterea și echivalarea actelor de studii obținute în străinătate sunt necesare în următoarele situații:
# pentru continuarea studiilor în instituțiile de învățământ din Republica Moldova;
# pentru angajarea în instituțiile publice, dar și în instituțiile private care oferă servicii publice în domenii reglementate (educație, sănătate, administrație publică etc.);
# pentru participarea la evaluări naționale, unde se solicită acte de studii recunoscute.
Odată ce alegi să te angajezi într-o instituție publică, atunci recunoașterea este obligatorie. Reprezentanții MEC precizează că această procedură asigură validitatea și echivalența calificării deținute în raport cu sistemul național de educație.
Republica Moldova a semnat un șir de tratate cu alte state, datorită cărora procedurile enunțate mai sus nu sunt necesare. Lista statelor, entităților, autorităților teritoriale și modul de recunoaștere a actelor oficiale emise de către autoritățile altor state pentru a fi utilizate în Republica Moldova poate fi accesată aici.
Sugestii pentru debutul carierei
În cazul în care după finalizarea studiilor peste hotare ți-ai propus să revii acasă pentru a pune umărul la dezvoltarea managementului din Republica Moldova, Alina îți oferă câteva sfaturi pentru începutul carierei tale.
„# Rămâi cu mintea deschisă pentru a inova, pentru a eficientiza și pentru a optimiza, indiferent dacă alegi să lucrezi într-o companie sau să devii antreprenor.
# Fii pregătit și deschis spre oportunități, dar și spre dezamăgiri.
# Asigură-te că ai mereu un plan de rezervă, fiindcă lucrurile se pot schimba.
# Ține cont de riscuri și nu le minimiza niciodată.
# Fii vigilent și construiește-ți sisteme bine organizate, pentru că organizarea o să te ajute mereu.
# Apelează la instrumente pe care să le folosești pentru organizare.
# Învață să delegi sarcini și încearcă să ieși din zona de confort.
# Dezvoltă-ți abilitatea de a rezolva probleme.
# Ai încredere în oameni, căci ei sunt cei cu care vei lucra.
# Nu te opri din învățat și cunoaște persoane care îți pot vinde idei sau îți pot propune parteneriate.”
Tânăra recunoaște că domeniul managementului ar putea fi unul stresant. Din acest motiv, ar trebui să-ți placă mult ceea ce faci, deoarece astfel va apărea motivația și dorința de inovație. „Trebuie să fii foarte conectat cu misiunea organizației și cu scopul pe care îl are aceasta. Dacă o să crezi foarte mult în ceea ce faci, acesta va fi motivul principal pentru care o să reziști la stres. Cele mai stresante părți ar putea fi banii și relațiile cu oamenii.” În afară de situațiile stresante, ar putea apărea și dezamăgiri în raport cu unele scopuri neîndeplinite sau cu unii oameni ai echipei pe care i-ai pierdut. În ciuda dificultăților, există și motive de mândrie, mai ales când vei analiza evoluția companiei pentru care lucrezi. „E o satisfacție mare când realizezi că ai reușit să aplici tot ce ai învățat și ți-ai creat propriile procese și metode. În cazul unui manager general, rațiunea prevalează, dar creativitatea este la fel de importantă, fiindcă de acolo vin inovațiile și noile idei. De acolo vine creșterea. E important să te provoci conștient, să-ți dorești mai mult, să-ți pui scopuri foarte mari, dar și să ai un plan bine stabilit despre cum să le atingi. Fiecare scop trebuie să aibă în spate un plan bine gândit.”
Datorită programului lansat de #diez – Moldova Brain Gain – în colaborare cu Ambasada Țărilor de Jos, unii tineri din Republica Moldova care învață în Țările de Jos au reușit să practice cunoștințele acumulate în cadrul instituțiilor naționale.
În vara anului 2024, Victoria Brânza, studentă la Facultatea de Economie și Management în cadrul Universității Tilburg, a realizat un stagiu de practică la Expert-Grup. Una dintre activitățile preferate ale tinerei a fost follow-up-ul unui raport scris de foștii stagiari, cu referire la situația producătorilor casnici din Republica Moldova.
Un alt exemplu este experiența Anastasiei Vascan, studentă la în domeniul afacerilor internaționale, administrație și management la Universitatea Twente. Timp de șase săptămâni, a avut ocazia să descopere piața de muncă din țară în cadrul companiei Invest Moldova. O primă sarcină a studentei a avut tangențe cu cercetarea, ceea ce implică un proces de colectare a datelor și utilizarea acestora pentru a face previziuni, planuri sau decizii de afaceri.
Surse pentru fotografiile copertă:
# fotografia 1: Unsplash/Jo Szczepanska;
# fotografia 2: diez.md;
# fotografia 3: diez.md;
# fotografia 4: diez.md;
# fotografia 5: Unsplash/Brands&People.
Moldova Brain Gain este o campanie educațională lansată de #diez și Ambasada Regatului Țărilor de Jos în Republica Moldova. Prin intermediul acesteia, ne dorim să reconectăm studenții și studentele care-și fac studiile la universități neerlandeze cu potențialul și oportunitățile de acasă, încurajându-i/încurajându-le astfel să revină după studii pentru a implementa bunele practici învățate peste hotare, contribuind astfel la schimbări pozitive acasă.