Știai că la școală poți să înveți despre cum citești corect o știre, despre cum te comporți pe rețelele sociale sau despre fotojurnalism și cum faci o fotografie bună? Da, da, și acestea sunt doar câteva dintre abilitățile utile pe care le poți deprinde de la ora opțională „Educație pentru media”, iar avantajul e că poți urma disciplina respectivă și la gimnaziu, și la liceu. Dacă ai frați sau surori mai mici, să știi că și pentru clasele primare este disponibilă. Suntem o sursă media, de aceea este important să dezghiocăm acest curs acum, când trebuie să alegi ce vei studia opțional în anul următor de studiu.
Disciplina „Educația pentru media” a fost propusă de Centrul pentru Jurnalism Independent, care în anul 2017 a lansat, cu acordul Ministerului Educației și Cercetării, curriculumul unui curs opțional pentru clasele a III-a și a IV-a. În 2018, cursul a început să fie predat și la treapta gimnazială, în clasele a VII-a și a VIII-a, iar din septembrie 2019 și în clasele a X-a și a XI-a.
În anul de studii 2023/2024, 4 020 de elevi din școlile din Moldova au studiat această disciplină opțională. Dintre aceștia:
# 1 490 sunt din clasele primare;
# 2 103 sunt din clasele gimnaziale;
# 427 sunt din clasele liceale.
Acest curs își propune, în principal, să învețe elevii să gândească critic atunci când consumă conținut media și să facă o distincție între o informație reală și manipulare. Pentru că este o disciplină școlară, a fost redactat și câte un manual pentru fiecare treaptă de învățământ. Acestea au fost concepute să ofere elevilor o resursă educațională cuprinzătoare, care să îi ajute să înțeleagă rolul și impactul media. Autoarele celor trei manuale sunt Loretta Handrabura, dr., conf. univ., și Natalia Grîu, profesoară de limba și literatura română cu grad didactic superior.
În acest an, manualele pentru treapta primară și gimnazială au fost revizuite, iar cel pentru liceu va fi revizuit în perioada august-septembrie. În cele ce urmează, vei afla ce teme interesante se regăsesc în fiecare manual, iar dacă te vei convinge de utilitatea și importanța acestei discipline, la final găsești și un ghid despre cum selectezi orele opționale.
Ce găsești în fiecare manual
Manualul de clasele a III-a – a IV-a
Într-un limbaj ușor de înțeles, elevii de clasele primare pot învăța nu doar despre ce înseamnă mass-media și care sunt funcțiile ei, dar și despre tipurile de presă și caracteristicile fiecăreia. La fiecare temă sunt aduse exemple potrivite vârstei, astfel încât copiii să înțeleagă modul în care mass-media influențează lumea din jurul lor și să dobândească primele abilități de analiză și de gândire critică. Astfel, ei devin mai conștienți și mai responsabili în utilizarea și interpretarea informațiilor media.
De asemenea, elevii pot învăța despre granița dintre divertisment și dependența de jocuri virtuale, despre navigarea online în siguranță, despre manipularea prin media sau despre consecințele mass-mediei asupra sănătății fizice și emoționale.
Manualul de clasele a VII – a VIII-a
Pe lângă temele menționate mai sus, dar explicate mai complex, la gimnaziu, elevii pot învăța și despre diferența dintre media publică, independentă, de stat și privată, despre diferența dintre media generalistă și nișată, despre ce este o știre și cum înțelegi că este un material echidistant și despre specificul poștei electronice și al rețelelor de socializare.
De asemenea, tinerii pot deprinde abilități de fotojurnalism, iar pentru a-și consolida cunoștințele, aceștia sunt încurajați să creeze proiecte de cercetare și proiecte fotografice. În plus, elevii pot găsi și diverse site-uri utile pe care adolescenții le pot urmări, atât pentru informare, cât și pentru divertisment.
Manualul de clasele a X-a – a XI-a
La liceu, subiectele despre educația pentru media sunt mai elaborate și abordate în profunzime. Liceenii pot învăța despre efectele pozitive și negative ale media, despre pluralismul de idei și democrația participativă, despre influenceri, rețele sociale și blogging, dar și despre hărțuirea online și trolling în școli.
Totodată, manualul este și o sursă de instrumente de documentare, iar elevii pot înțelege mai ușor temele prin analiza unor studii de caz sau prin realizarea proiectelor.
În clasele gimnaziale și liceale sunt abordate și subiecte sensibile, dar importante, cum ar fi discursul de ură, abuzul digital (sex-chat, grooming, sexting, sextortion, pornografie din răzbunare, cyberflashing) și recunoașterea formelor de hărțuire online (flaming, trolling, doxing, flashing sau cyberstalking).
Un nou tip de educație – cine poate preda și cât de interesați sunt elevii
Pentru a înțelege și pentru a sublinia importanța și utilitatea studierii disciplinei opționale „Educație pentru media”, am discutat cu autoarele acestor manuale. Loretta Handrabura este de părere că disciplina respectivă face parte din noile tipuri de educație.
Aceasta le formează nativilor digitali, care au crescut imersați în hardware și software, o competență media necesară pentru viață – cea de consumatori și creatori de media bine informați și reflexivi, altfel spus cu o gândire critică în raport cu mass media tradițională (radioul și televiziunea) și noile media.
Ecosistemul informațional este unul tot mai complex și variat. Pe lângă informațiile utile și de calitate, acesta abundă în mult «gunoi informațional», precum și în dezinformare, propagandă, război hibrid, prin care se manipulează și se distorsionează realitățile imediate, alterându-se endemic spațiul informațional. Elevii și elevele care formează generația APP (aplicațiilor) trebuie să aibă capacitatea nu doar de a selecta, analiza și evalua critic sursele și conținuturile din mediul virtual create de canale media sau de influenceri, ci și de a crea ei înșiși produse media de calitate.
Loretta Handrabura
Natalia Grîu menționează că țara noastră trebuie „să ardă etape” în domeniul formării unei culturi media. Autoarea spune că introducerea acestei discipline a fost soluția rapidă pentru a putea interveni la nivel de sistem. Manualele au fost dezvoltate în baza curriculumurilor aprobate de MEC, dar și cu ajutorul elevilor și profesorilor.
Atunci când am dezvoltat manualele, am avut exerciții de consultare cu elevii și profesorii, am ținut cont de sugestiile beneficiarilor și am urmărit atent media locale. Am selectat exemple concrete, autentice pentru a avea un manual conectat la realitățile cu care tinerii se întâlnesc zi de zi.
Natalia Grîu
Referitor la provocările cu care s-au confruntat autoarele când au elaborat manualele, Loretta Handrabura precizează că a fost dificil să selecteze și să sintetizeze informații utile, valoroase și actuale într-un limbaj accesibil pentru elevi. De aceeași părere este și Natalia Grîu, care spune că mai provocator a fost dezvoltarea manualului pentru ciclul primar.
De asemenea, autoarea spune că a fost dificil să elaboreze cărți de noutate, întrucât nu au mai existat manuale de educație pentru media în țara noastră. Nici în România nu există resurse educaționale solide (manual școlar) pe care să le fi avut drept modele.
„Educație pentru media” este o disciplină care poate fi predată de orice cadru didactic interesat de consolidarea competenței sale media și informaționale. Totuși, acești profesori trebuie să urmeze formări organizate de Centrul pentru Jurnalism Independent. Autoarele manualelor spun că la formări vin profesori din toate ariile curriculare, inclusiv matematicieni, chimiști, profesori de educație fizică sau de artă plastică.
Atunci când descoperă că această disciplină este foarte actuală, cu un concept de predare-învățare modern și că îi ajută pe ei ca adulți să gestioneze corect situațiile cu care se confruntă în calitate de consumatori și creatori de media, profesorii sunt motivați și determinați pentru a o preda separat, fie integrată în disciplinele lor obligatorii, la Dezvoltarea personală, Educație pentru societate.
Unele cadre didactice au venit la câte două formări chiar, pentru diferite trepte.
Loretta Handrabura
Natalia Grîu precizează că elevii sunt deseori mai informați pe subiecte de educație media, precum și pe explorarea noilor tehnologii și a noilor media.
Prin urmare, pentru pedagogi este o necesitate să devină media competenți, iar pentru elevi este necesar să venim cu un ajutor real și competent pentru a-i ghida în oceanul informațional în care trăiesc. Astfel, vor ști să navigheze în siguranță în mediul online, valorificând oportunități de creștere și dezvoltare personală prin media.
Astăzi, ținând cont de faptul că o disciplină opțională nu are statut obligatoriu și o bună parte dintre elevi nu vor avea oportunitatea de a o studia, este momentul să analizăm oportunitatea integrării educației media în disciplinele de bază.
Natalia Grîu
Cum selectezi o disciplină opțională
Procesul de selecție a disciplinelor opționale este destul de minuțios, implică mai multe persoane și începe cu jumătate de an înainte de desfășurarea lecțiilor propriu-zise.
# În luna martie, administrația școlii tale, alături de Consiliul elevilor, trebuie să organizeze un proces autentic de studiere a intereselor elevilor. Rezultatele obținute sunt prezentate unei Comisii metodice.
# În luna aprilie, Comisia metodică studiază riguros opțiunile elevilor și elaborează o ofertă educațională. Altfel spus, din multitudinea de discipline opționale propuse de minister, le selectează pe acelea care s-ar potrivi cu interesele elevilor și cu gradul de calificare a cadrelor didactice. Aici ar putea apărea o problemă care limitează elevii în procesul de selecție.
Spre exemplu, chiar dacă într-o școală toți tinerii sunt interesați de educația mediatică, ei nu vor putea să aleagă disciplina „Educația pentru media”, fiindcă în școală nu există profesori calificați. După ce comisia selectează disciplinele opționale, ea trebuie să elaboreze o descriere succintă a acestora, astfel încât ele să fie pe înțelesul elevilor.
Aici vom menționa că în baza cercetărilor făcute de către Consiliul elevilor pe parcursul anului, acesta poate prezenta Comisiei metodice propriile propuneri de realizare a disciplinelor opționale.
# În luna mai, cadrele didactice organizează un proces de informare accesibil pentru toți elevii, despre posibilitatea de alegere și înscriere la disciplinele opționale selectate. Totodată, fiind susținut de administrația instituției, și Consiliul elevilor transmite claselor a V-a – a IX-a și a X-a – a XI-a lista și descrierea succintă a disciplinelor opționale la care s-ar putea înscrie elevii în următorul an de studii. De asemenea, Consiliul elevilor poate fi implicat și în procesul de colectare finală a listelor cu semnături.
Cu alte cuvinte, acesta este momentul în care poți selecta materia care îți place și pe care vrei să o studiezi în anul următor de studii. Alegerea se face prin completarea unei cereri de solicitare.
E important să știi!
# Administrația instituției de învățământ este obligată să asigure condițiile necesare Consiliului elevilor, la toate etapele de cercetare a opiniei elevilor, în legătură cu procesul educațional la disciplinele opționale, respectând standardele de participare adevărată și etică a copiilor.
# Fiecare elev este obligat să studieze o disciplină opțională.
# Elevii înmatriculați în clasele întâi și a X-a indică disciplinele opționale în cererea de înmatriculare în instituție.
# În locul disciplinelor opționale este interzisă desfășurarea altor lecții „mai importante”.
În acest material găsești lista disciplinelor opționale pe care le poți selecta în viitorul an de învățământ dacă ești la liceu.