Nicoleta Prestescu, tânăra care învață Științe Sociale Integrate la Universitatea Tehnică din Kaiserslautern, ne-a povestit, în cadrul proiectului Universitatea #diez, despre resursele academice folosite la universitate. Mai mult, tânăra ne-a lăsat și o listă de cărți în engleză și germană pe care le puteți explora, mai ales dacă plănuiți să vă continuați studiile în Germania.

Întotdeauna am apreciat profesorii care știu să împartă cunoștințele și resursele de care dispun, pentru ca studenții lor să fie cei mai buni în acel domeniu. Acum, pe timp de pandemie, fiind în vacanță, am revenit cu drag la materialele didactice primite la universitate pentru a-mi lua doza zilnică de cunoștințe și antrenament al memoriei.

De aproape doi ani, lista mea de lecturi e constituită din texte și filmulețe adiționale pentru universitate. Admir faptul că fiecare profesor încearcă foarte subtil să ne motiveze să citim paragrafele selectate de el. Așadar, noi nu primim la finalul orelor recomandări de titluri uitate pe ultimul slide al prezentării, dar primim notificări cu mesaje prietenoase din partea profesorilor, precum că în mapa cu lecturi adiționale din cursul de pe platforma online, prin care se lucrează și se comunică, găsim noi texte utile și relevante pentru subiectele învățate, pentru fixarea și consolidarea cunoștințelor și desigur pentru examenele de la finalul cursului respectiv. Un alt fapt ce mi-a captat atenția e că fiecare profesor predă materialul său bazat pe o mulțime de cărți și o varietate de surse, în mod special valorificând edițiile mai noi. 

Astăzi o să vorbesc despre cărțile care într-adevăr m-au captivat să îndrăgesc anumite obiecte și o să vă introduc în câteva cursuri care stau la baza facultății mele. 

Întâi de toate, o să menționez cartea: Thinking fast and slow de Daniel Kahneman. Cartea aceasta mi-a fost recomandată de o prietenă în primul semestru. O citisem și mi-a plăcut, iar mare mi-a fost mirarea când am găsit-o prin lista de recomandări la încă alte trei obiecte din psihologie și sociologie. Ce am învățat din ea? La început de facultate eram aceeași fire cu suflet înaripat din liceu, care dorea să le reușească pe toate. Îmi asumam mai mult decât puteam duce, prea multe proiecte, responsabilități și angajamente. Cu multe sacrificii le reușeam pe toate, dar ceva timp mai târziu am realizat că jertfesc lucruri care de fapt în viitor vor fi mai importante decât tot ce fac la moment. Așadar, cartea aceasta m-a ajutat să înțeleg și să adopt în rutina zbuciumată a zilelor mele noțiunea de planificare. Am încetat să idealizez lucrurile și am conștientizat că unele proiecte pot devia de la planul bine pus la punct, pot eșua sau pot merge prost. Așa am început să acord mai mult timp proiectelor în care mă angajam și am învățat să pun accent pe calitate. 

Dacă doriți să obțineți cunoștințe în abilitățile cognitive, cum ar fi memoria, percepția, atenția, conștientizarea, precum și problemele psihologice sociale,așa ca stereotipurile, prejudecățile, rezolvarea conflictelor și fenomenele agresivitatea, conformitatea și supunerea, atunci „Cursul de introducere în psihologie” o să vi se pară cu siguranță interesant. Acest curs se bazează pe Psychology de David A Myers, aceasta fiind o sursă voluminoasă și complexă care cu siguranță vă va ajuta să înțelegeți conceptele de bază din psihologie.

Dacă sunteți adepții cifrelor, businessului și administrării, atunci cursul de introducere în disciplina „Managementul întreprinderii de producție” v-ar părea cu siguranță captivant. Pentru că este un domeniu complex, cu foarte multe definiții, probleme și procese de înțeles, vă recomand următoarele cărți ce structurează foarte bine toate cunoștințele de bază, pe care urmează să le asimilați. Sursele mele preferate au fost Einführung in die Betriebswirtschaftslehre de Wolfgang Weber și Innovator’s Dilemma de Clayton M. Christensen.

Educația și formarea continuă a adulților” este un alt curs pe care l-am îndrăgit din primele ore. Societatea actuală se construiește prin prisma educației corecte primite de la părinți, educatori, învățători, profesori, coach, traineri, iar toate aceste persoane menite a dărui lumină trebuie să cunoască termeni precum Lifelong learning (învățarea pe tot parcursul vieții), Self-directed learning (autodidacticism), Andragogy (andragogia), Experiential learning (învățarea experiențială). Pentru că este un subiect actual, bazat pe cerințele societății moderne și a noii generații, vă îndemn să citiți următoarele materiale pentru a vă extinde orizonturile și a vă motiva să învățați mai captivant, mai creativ, adaptat propriilor dorințe și necesități. 

La cursul de politică, am parcurs un traseu interesant, pornind de la mișcarea raționalistă și trecând prin realism, liberalism și analizând minuțios sistemul politic german, american și cel al Uniunii Europene. Majoritatea surselor, pe baza cărora s-a pregătit cursul sunt în germană, dar cu mare drag pot să vă las și vouă textele. Sunt extrem de utile pentru toți studenții de la politică.

Un seminar căruia încă nu am reușit să-i descopăr toate misterele este filosofia. Întregul curs este constituit din două părți repartizate pe două semestre. Eu abia am reușit să absolvesc prima parte a cursului care a decurs sub forma unui seminar online. Primeam săptămânal texte pe care trebuia să le citim și apoi le analizam în chatul și grupa organizată special pentru cursul nostru. La finalul fiecărui capitol, primeam teste sumative, la fel în format electronic. Pentru toți cunoscătorii de germană și devoratori ai filosofiei, vă las câteva texte reprezentative spre citire.

Autoare: Nicoleta Prestescu