Dacă ai hotărât să-ți faci o IE, atunci ar fi bine să cunoști cele mai importante semne care pot fi inserate pe acest tip de haină națională și care este semnificația acestora. Ioana Corduneanu activează în acest domeniu și a venit cu un text util în care explică ce presupun semnele care apar pe o IE și de unde provin acestea.

#POVESTEA COLOANEI: Înălțarea spre Cer a obsedat omul în toată existența sa. Coloana romboidală, în zig-zag, este semnul legăturii între Cer și Pământ. Poate că acest zig-zag este semnul fulgerului, prin care Cerul a dăruit omului Focul. Sau poate cele două zig-zag-uri față în față se pot înțelege și că două scărițe: una pentru a urca spre Cer, una pentru a ajunge pe Pământ; astfel, având coloana, omul nu mai este izolat; el poate comunica cu tot Universul. Încă înainte de anii 10 000 Î.e.n, oamenii au gravat coloana pe os și pe corn; una dintre cele mai vechi reprezentări a fost găsită într-o grotă din munți, în Mehedinți. Mai apoi, din coloană, oamenii au dezvoltat și alte simboluri: rombul, unghiurile, scărițele, clepsidră.

#POVESTEA ROMBULUI: După anii 10 000 Î.e.n, oamenii au domesticit plantele și animalele. Au inventat ceramica, pentru că au avut surplus de hrană și au avut nevoie de vase. Pentru primii agricultori, îndestularea, fertilitatea solului a fost vitală. Ei au reprezentat-o prin romb. Semnul sacru al fertilității solului, a stat pretutindeni în centrul de interes al compozițiilor grafice; a fost îmbogățit cu romburi concentrice, sau umplut cu diverse hașuri cu linii oblice sau orizontale. În timp, rombului i s-au adăugat mai multe elemente, explicații, detalieri.

#POVESTEA UNGHIULUI: El este simbolul zeităților, da sensul, semnul vieții îndestulate, sensul de spre mai bine, sensul vieții.

#POVESTEA SEGMENTELOR: 2 linii gemene redau puterea perechii. 3 linii paralele amintesc cele 3 etape ale vieții: nașterea, cunoașterea de sine, moartea. 4 linii paralele înseamnă abundentă, și sunt semn al Zeiței Fertilității Pământului. Când s-au folosit, alternate, linii mari și mici, s-a vorbit despre vechi și nou, despre mama și fiică.

#POVESTEA SPIRALEI: Spirala este energia! Energia regenerativa, mișcarea universala, care se găsește și în om. Pentru bogăția folosirii spiralelor, cultura Cucuteni va rămâne unica. Spirala plana, cu volute multiple, împerecheate și îmbrățișate în lanț, a fost adaptata de femeile din cultura Vadastra pentru a putea fi cusuta pe rețeaua firelor și fibrelor textile. Astfel liniile curbe s-au transformat către spirale unghiulare. Zeița Pasare era și ea împodobită cu aceste spirale unghiulare. Mai apoi, din spirale, au derivat și alte semne mistice vitale: „S”-urile, compuse din 2 volute opuse și coarnele berbecului, compuse din 2 volute în oglinda.

#POVESTEA HAȘURILOR: înseamnă apă, abundență, spor. Așezarile de pe malul lacurilor sau ale apelor liniștite au avut liniile lor, paralele, drepte. Așezărilor de lângă râuri învolburate le corespund liniile ondulate, chiar agitate. Atunci când alternau situațiile, alternau și liniile: drepte și ondulate. Prezenta liniilor amintește ca viața nu era posibila decât în prezența apei. Pentru primii agricultori, liniile orizontale au fost intersectate cu linii oblice, pentru a desena o plasă, pentru a exprima un mediu foarte fertil; abundenta.

#POVESTEA CERCULUI: cercul este simbolul regenerării, al mișcării fără de început și sfârșit. În special în PreCucuteni, s-au folosit multe cercuri, cercuri concentrice, ca semn al regenerării, asociat imaginii solare. De curând parcă, s-a descoperit faptul că oamenii culturii Cucuteni își abandonau așezările, ardeau tot în urma lor și își reconstruiau o noua așezare, de la zero. Acest ritual îl repetau la cca 100 de ani.  Dacă vedem 2 cercuri concentrice cu hașură între ele, acest concept amintește că regenerarea este posibilă doar în prezența apei. Cercul, împreună cu spirala, voluta și alte linii curbe, au fost considerate semne Cerești, reprezentând puterea Cerului asupra vieții.

i

planșă reprodusă după Virgil Vasilescu, din „Semiotica Română”

#SEMNE ALE SOARELUI: Ultima eră glaciară a forțat oamenii sa-și caute adăpost în peșteri și singurul ajutor l-au primit de la Soare. Către Soare și-au îndreptat oamenii și rugăciunile și speranța și mulțumirile. Din dorința de a se apropia de Soare, omul a imaginat coloana. Acum vreo 10 000 de ani, oamenii au imaginat semnul „S” ca semn dual. „S”-ul s-a dublat, și s-a triplat și a format rozeta solara, Soarele fiind erou principal în fenomenul Universal al mișcării.

i (1)

Aria cultului solar s-a suprapus, firește, pe spațiul geografic al primilor agricultori. Semnele dedicate Soarelui și Cerului, adică linii curbe, cercuri, spirale și semnele dedicate Pământului, adică romburi, hașuri, unghiuri – s-au desenat la fel, ca și cum ar fi fost făcut de aceeași mana, și în Carpați și în Mexic, în India, în China și în Anatolia sau Caucaz. Mai apoi, mișcările tribale au stricat liniștea ancestrala și marele spațiu solar s-a spart și a rămas divizat în mai multe centre; cel din Carpați fiind singurul rămas în Europa veche.

i (2)

#POVESTEA PRIMELOR SEMNE IMAGINATE DE OAMENI

Ultimul val glaciar, cu calota sa de 2000 de metri grosime, nu a coborât peste paralelă 50, însă gerurile pe care le-a adus au afectat iremediabil flora, faună, viața din Spațiul Carpatic. Munții noștri au oferit numeroase caverne, vai și aplecători în care oamenii au găsit un pic de adăpost.

Înfruntând frigul cumplit care trebuie să fi fost atunci, oamenii și-au dat seama că singurul ajutor le vine de la Soare. Și Focului i s-au atribuit puteri magice, fiind socotit descendentul Soarelui. În vremea aceea, femeia conducea familia. Toată viața gravita în jurul vetrei focului.

În timp ce alți oameni ai peșterilor au lăsat urme și desene ale animalelor cu care se luptau, oamenii din arcul Carpatic au gândit abstract și au imaginat semne. Unui semn i-au trebuit secole până să devină simbol. Semnele grafice și-au păstrat structura și puterea de a comunica idei pe care le-au transmis peste timp.

i (3)

Oamenii din Carpați, ce au trăit în prima epocă a pietrei, au construit un sistem unic de comunicare cu Cerul, folosind simboluri chibzuite cu grijă. Ei au creat pe același orizont cultural, gândind în limitele unui scenariu comun, ce aduce, în plus, dovezi ale continuității.

Când frigul s-a mai îmblânzit, ei au coborât din munți, au populat câmpiile și luncile, s-au așezat în apropierea apelor, au început să practice agricultura, au domesticit animale și au devenit sedentari.

Cucuteni, Gumelnița, Hamangia, Petrești, Porțile de Fier, Tisa, Vădastra – au înflorit, s-au dezvoltat împreună, au comunicat; iar unitatea lor nu a putut fi zdruncinată.

Oamenii au fost fericiți pe atunci: au trăit în echilibru, au avut parte de belșug și au dorit să-și exprime recunoștința pentru tot ce-au primit de la Cer și de la Pământ.

Spre anul 3500 Î.e.n, în acest spațiu au năvălit triburi noi, agresive; au fost distruse vechile temple, iar oamenii și-au construit un colț sacru în interiorul locuinței – ce a preluat din atribuțiile templului. Sedentarii au trebuit să renunțe la vechiul stil de viață, unealtă a devenit arma, bărbatul a început să conducă și ceata de apărare și ritualurile. Dar Marele Preot a preluat doar o parte din ele; femeile și-au continuat atribuțiile alături de el.

Femeia, fostul șef de gintă, a respectat calendarul arhaic al datinilor și al practicilor religioase. A menținut cromografia, raportul între Cer și Pământ, respectul față de înaintași, practica ofrandelor, cultul Vetrei, al Apei și al Soarelui și, bineînțeles, țesutul și brodatul ritual.

Femeile au păstrat mesajele și puterile primelor semne; le-au țesut, le-au cusut și le-au purtat.

#Motive

MOTIVE: previoară

previoară este un fel de floare prea-vie, un motiv foarte des folosit în Basarabia. Doamna Maria Ciocanu, muzeograf la Muzeul Național de Etnografie și Istorie Naturală din Chișinău, mi-a spus că acest motiv se mai numește și: „crucea”; „fundă”; „banta” sau „miez de nucă”.

i (4)

MOTIVE: vartelnița (varianta 3)

simbolizează motorul timpului, energia regeneratoare, succesiunea celor 4 anotimpuri, datorată celor 4 vânturi, care trag, că 4 cai, în direcții diferite.

cele mai înțelepte femei și zeițe au stăpânit aceste meșteșuguri la perfecție: torsul, țesutul, cusutul: pentru că firele, ițele, urzeala – reprezintă structura lumii; iar simbolurile cusute pe pânză folosită în ritualuri, au puteri magice.

i (5)

MOTIVE: vartelnița (varianta 2)

simbolizează motorul timpului, energia regeneratoare, succesiunea celor 4 anotimpuri, datorată celor 4 vânturi, care trag, că 4 cai, în direcții diferite.

cele mai înțelepte femei și zeițe au stăpânit aceste meșteșuguri la perfecție: torsul, țesutul, cusutul: pentru că firele, ițele, urzeala – reprezintă structura lumii; iar simbolurile cusute pe pânză folosită în ritualuri, au puteri magice.

i (6)

MOTIVE: vartelnița (varianta 1)

simbolizează motorul timpului, energia regeneratoare, succesiunea celor 4 anotimpuri, datorată celor 4 vânturi, care trag, că 4 cai, în direcții diferite.

cele mai înțelepte femei și zeițe au stăpânit aceste meșteșuguri la perfecție: torsul, țesutul, cusutul: pentru că firele, ițele, urzeala – reprezintă structura lumii; iar simbolurile cusute pe pânză folosită în ritualuri, au puteri magice.

i (7)

MOTIVE: colul morii simbolizează motorul timpului, energia regeneratoare.

i (8)

MOTIVE: viță de vie (variantă 2) simbol al vieții veșnice, trebuie să ajungă sub pământ, (să moară, îngropată), pentru ca să învie și să crească din nou.

i (9)

MOTIVE: viță de vie (variantă 1) – simbol al vieții veșnice, trebuie să ajungă sub pământ, (să moară, îngropată), pentru ca să învie și să crească din nou.

i (10)

MOTIVE: cucul (variantă 2) -el nu cântă la întâmplare, pentru că are puterea de a profeți.
știe când vine primăvara și protejează aratul, cântecul lui este ca o urare de spor și belșug.

am găsit acest motiv în iulie 2012, în Basarabia, regiunea Codru, zona Nisporeni, prezent sub diferite forme, pe ștergare, cusute în jurul anului 1950 și mai recente.

MOTIVE: cucul (variantă 1)

i (11)

MOTIVE: șuvoiul (variantă 7)  am găsit acest motiv în iulie 2012, în Basarabia, regiunea Codru, zona Nisporeni, prezent sub diferite forme, pe cămașa de mire, de mireasă și pe ștergare, cusute în jurul anului 1950.

i (12)

MOTIVE: șuvoiul (varianta 6)

i (13)

MOTIVE: șuvoiul (varianta 5)

i (14)

MOTIVE: șuvoiul (varianta 4)

i (15)

MOTIVE: șuvoiul (varianta 3)

i (16)

MOTIVE: șuvoiul (varianta 1)

i (17)

MOTIVE: unda apei – apele curgătoare au înțelesuri diferite: o traversare înseamnă o încercare altfel, reprezintă trecerea, scurgerea vieții, scurgerea timpului. apa, în general, înseamnă purificare.

i (18)

MOTIVE: traista ciobanului – te poate salva din situații grele, neprevăzute, pentru că se poate transforma în orice ai nevoie; în alte cuvinte, este „asul din mânecă”.

i (19)

MOTIVE: trifoiul – simbolul universal al norocului.

i (20)

MOTIVE: constelații

i (21)

MOTIVE: soarele – reprezentat ca o stea, dar cu discul mai mare. Soarelui în datorăm lumina, hrană, căldură și viața.

i (22)

MOTIVE: luceferi – Luceafărul este fiul Soarelui, de care se îndrăgostesc fetele.

i (23)

MOTIVE: stele – sunt sursa de lumină și reper: te ajută să găsești calea cea bună. fiecare stea are povestea ei. împreună, în ordine, stelele reprezintă lumea și locul nostru în ea.

i (24)

MOTIVE: sfădeala – contrariile se atrag: bine și rău, zi și noapte, feminin și masculin; toate sunt jumătăți care pot exista doar împreună, cu forțe egale și au nevoie una de cealaltă pentru a fi în echilibru.

i (26)

MOTIVE: spicul – înseamnă pace, belșug, viața; este plăcut pentru forma sa, fiind simetric în jurul unui ax.

i (27)

MOTIVE: șarpele (solzii șarpelui) – șarpele, reprezentat prin solzii lui, prin pielea pe care o leapădă, simbolizează întinerirea și regenerarea.

i (28)

MOTIVE: șarpele (mersul șarpelui) – șarpele, reprezentat prin mersul lui, o linie vie, imprevizibilă, așa cum este și viața.

i (29)

MOTIVE: roată – roată fără spițe, roata olarului sau roata morarului, înseamnă pace, tihnă, stabilitate și bunăstare.

i (30)

MOTIVE: penele – sunt tot ceea ce putem vedea sau imagina din Pasărea Măiastră. Reprezintă zborul și eliberarea sufletului de trup, libertatea și speranța.

i (31)

MOTIVE: pașii (forma îmbogățită) – urma unor pași inegali poate fi semn de slăbiciune sau dezechilibru; sau poate aminti de un erou care a trecut printr-o confruntare majoră: a scăpat cu viață, dar a rămas marcat. „Hora Răzeșilor” are astfel de pași, inegali, apăsați, pe călcâie.

i (32)

MOTIVE: laba gâștii – atunci când gâsca apare în vise, este semn de noroc, promisiune de ploaie care va aduce belșug.

i (33)

MOTIVE: horă de fete – un ritual de demult, horă de fete este legată de lună, seducție și fertilitate. Hora de fete și băieți este legată de comunitate, inițiere, apartenența și integrare: intrat în horă, trebuie să joci = să respecți ritmul, pașii și regulile în comunitate.

i (34)

MOTIVE: hașuri – simbolizează separarea binelui de rău.

i (35)

MOTIVE: creasta cocoșului

i (36)

MOTIVE: coada rândunicii

i (37)

MOTIVE: cleștii racului

i (38)

MOTIVE: gheruțele – fie că-s ale șoimului, ale uliului sau ale vulturului, ele reprezintă vânătorul: agilitate, noblețe, mândrie, înălțarea, Soarele.

i (39)

MOTIVE: furcile – înseamnă să treci cu bine, până la urmă, printr-o încercare grea; să faci un compromis sau să iei o decizie importantă.

i (40)

MOTIVE: frunze – frunzele și fructele sunt semne ale vitalității. Ghinda amintește de origine, în timp ce vrejul de dovleac, bogat și foarte decorativ, este simbolul abundenței.

i (41)

MOTIVE: floarea creață – este frumusețea naturală, sănătatea și robustețea.

i (42)

MOTIVE: fierul plugului – dacă fierul are formă de plug, înseamnă că este pace, pâine și totul este bine; înseamnă stabilitate și speranță în viitor.

i (43)