Trei designeri autohtoni care produc bijuterii handmade, Ana Popova, Marinelle și Rodica Braga, au fost prezenți la una dintre cele mai mari expoziții de accesorii din Europa, „Bijorhca International Jewelry Exhibition”, care s-a desfășurat în capitala franceză, Paris, în perioada 20-23 ianuarie.

Rafinamentul și creativitatea bijuteriilor executate de producătorii moldoveni au atras interesul vizitorilor târgului, precum și a cumpărătorilor din țări precum Japonia, Spania și Statele Unite ale Americii, care nu au ezitat să plaseze comenzi.

Ana Popova, designer, brandul de bijuterii „Ana Popova”: „Bijorhca International Jewelry Exhibition este o expoziție extrem de importantă pentru brandul de bijuterii de designer „Ana Popova”, întrucât acolo strabilim relații de colaborare cu diferiți cumpărători. În acest an am participat pentru a opta oară la salonul profesional de bijuterii din Paris. Chiar de la prima participare, brandul nostru a înregistrat rezultate pozitive și tot acolo am lansat prima colecție de primăvară-vară, în anul 2013. Deja de patru ani, partenerii din Franța, Japonia și Belgia, cu care ne întâlnim la Paris, rămân a fi cei mai importanți cumpărători ai bijuteriilor „Ana Popova”, iar recent la această listă s-au adăugat și cumpărătorii din Italia, Spania și Marea Britanie.”

 

1

 

Rodica Braga, designer, brandul de bijuterii „Rodica Braga”: „Deși suntem doar de patru ani pe piață, la salonul de la Paris am participat pentru a doua oară, iar în acest an am prezentat bijuterie brodată manual în tehnica franceză soutache și shibori-o tehnică veche japoneză, iar accesoriile au fost create cu utilizarea cristalelor swarovski, pietrelor naturale, argint, placaj cu aur și rodium. În cadrul expoziției din cei peste 400 expozanți în această ediție, colecția Urban Glam a fost selectată în topul celor mai de trend bijuterii expuse la salon. Expoziția Bijorhca ne-a adus oportunitatea de a ne lansa produsele pe piețe precum Japonia, Franța, Belgia.”

 

unnamed (15)

 

Agenția SUA pentru Dezvoltare Internațională, împreună cu Guvernul Suediei, prin implementarea Proiectului de Competitivitate din Moldova, susțin creșterea competitivității în domeniul industriei ușoare, prin oferirea de asistență micilor producători pentru promovarea lor atât pe plan local, cât și pe plan internațional. În acest context, pe lângă producerea de haine, încălțăminte și accesorii din piele, bijuteriile handmade reprezintă un segment important, cu un trend ascendent de dezvoltare.

 

4

 

Doina Nistor, director, Proiectul de Competitivitate din Moldova: „Deja de mai bine de 11 ani, Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID), prin Proiectul de Competitivitate, susține industria ușoară din Republica Moldova. Pe parcursul acestei perioade, sectorul a înregistrat o explozie de creativitate, cu multe branduri noi și tot mai mulți designeri tineri și talentați, care au pus bazele unui sector competitiv. Expozițiile internaționale de profil constituie o oportunitate pentru producătorii autohtoni aflați sub umbrela brandului DININIMĂ de a-și face cunoscute lucrările pe piața internațională și de a stabili anumite contacte în vederea exportului.”

 

unnamed (2)

 

Mai mult, în perioada 24-27 ianuarie, cinci companii producătoare de încălțăminte și accesorii din piele au participat sub umbrela brandului DININIMĂ la expoziția specializată „International Trade Fair Leather&Shoes”, care s-a desfășurat la Kiev, Ucraina. Astfel, producătorii locali Artizana, Maalex, Floare, Tighina și Oldcom și-au expus produsele în vederea extinderii exporturilor în regiune, întrucât Ucraina constituie una dintre piețele de desfacere importante pentru producătorii autohtoni. Participarea designerilor a fost posibilă datorită susținerii Proiectului de Competitivitate din Moldova, ținând cont de rezultatele pozitive înregistrate la edițiile anterioare.

Totodată, în data de 19 ianuarie, Proiectului de Competitivitate din Moldova a susținut o companie locală specializată în realizarea încălțămintei handmade, „Irka Shoes”, să participe la „Gala Fashion Show”, desfășurată la București, România. Evenimentul de profil, care adună anual sute de producători din industria modei, este important datorită oportunităților oferite pentru extinederea exporturilor.

 

3

 

Despre brandul de țară „Dininimă. Branduri de Moldova”

Brandul „Dininimă. Branduri de Moldova” a fost creat în 2012 de către Asociația Patronală a Industriei Ușoare (APIUS), cu susținerea financiară a Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID).

Proiectul „Dininimă” a fost lansat pentru a spori valoarea brandurilor autohtone din domeniul industriei textile și a consolida identitatea produselor de îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii moldovenești, atât pe piața locală, cât și peste hotare.

Acest proiect a impulsionat industria ușoară și i-a oferit viziunea unei creșteri durabile, iar mai mulți producători autohtoni și-au creat propriile linii de produse sub marcă proprie. Brandul „Dininimă” a accentuat sentimentul de mândrie națională în rândurile consumatorilor și a contribuit la creșterea gradului de conștientizare cu privire la brandurile moldovenești.

Despre suportul USAID în industria ușoară

Începând cu anul 2005, asistența USAID a catalizat industria modei din Moldova la trecerea de la o valoare mai mică, de la producerea „a-tăia-și-a-face”, la o valoare mai mare, la producția de marcă proprie. De-a lungul anilor, mai mult de 60 de branduri locale au fost dezvoltate sau modernizate pentru a se conforma designului și brandingului occidental. Acest lucru a dus la apariția unei noi generații de mărci moldovenești moderne, care au pus baza unei industrii competitive.

Industria ușoară este vitală pentru creșterea economică a țării în ceea ce privește exporturile, locurile de muncă și dezvoltarea regională. Acest sector este unul dintre cei mai mari exportatori, reprezentând 16% din exportul total al Moldovei sau cca 360 milioane USD. Afacerile din sector sunt amplasate în întreaga țară, nu doar în localitățile mari. Industria numără peste 23.000 de angajați, 90 la sută dintre aceștia fiind femei din regiunile rurale. Acești factori încurajează foarte mult dezvoltarea regională a țării.

 

5