Mărul discordie dintre producători și rețelele comerciale. Comercianții cereau bonusuri pentru prelungirea contractelor

lactate

Asociația producătorilor și procesatorilor de lapte „Lapte” spune că reînnoirea anuală a contractelor dintre furnizor și rețeaua de vânzări se încheie cu discuții despre modul de a spori bonusurile comerciale în noul an. Comentând această situație, la solicitarea Agenției InfoMarket, președintele Asociației producătorilor și procesatorilor de lapte «Lapte» Oleg Leşcenco a spus că, într-adevăr, de la an la an, bonusurile comerciale au crescut ca un bulgăre de zăpadă, ajungând anul trecut la valoarea de 15% din vânzări.

Această tendință nu putea fi oprită de furnizori, aceștia riscând să rămână fără contract și fără acces la rețeaua de comercializare. „În 2012-2013, situația nu era atât de critică și adoptarea unor astfel de pevederi în lege nu ar fi fost atât de sensibilă și nu ar fi provocat proteste puternice din partea comercianților,” – a subliniat el.

Pentru producătorii de produse lactate singura modalitate de a plăti bonusuri este să majoreze costul de producție, pe care cumpărătorul nu-l poate plăti. În acest an, mai mulți agenți aconomici insistă asupra creșterii bonusurilor până la 20% din totalul vânzărilor, în timp ce în industria produselor lactate prelucrate, rentabilitatea producerii a fost limitată prin lege la 15%, până anul trecut.

„Reiese că întreprinderea trebuie să doneze toate veniturile lor comercianților, însă nu doar rețeaua comercială trebuie să se dezvolte! Pentru economia țării este foarte importantă dezvoltarea producției, atunci și comercianții vor avea mai mulți cumpărători.”- a spus Oleg Leşcenco. Vorbind de faptul că în prezent comercianților le este interzis să returneze produsele alimentare furnizorilor, el a subliniat faptul că în cazul produselor perisabile – este corectă restricția, întrucât este vorba despre legătura siguranței alimentare de la producător la consumator și îmbunătățirea calității produselor alimentare.

În vara anului 2016, legea a fost modificată pentru a interzice returnarea produselor perisabile, dar acestea nu au fost respectate sub pretextul că niciodată nu a fost aprobată lista acestor produse. În același timp, Asociația „Lapte” susține: „Noi, în calitate de producători, suntem parteneri cu rețelele de comercializare și ar trebui să ne dezvoltăm împreună”. În special, mulți producători sunt dispuși să plătească pentru promovarea produselor lor în rețelele comerciale: legislația în vigoare interzice acest lucru, dar, probabil, poate fi găsită o versiune de pe urma căreia va beneficia comerțul și nu vor fi afectați producătorii – consideră reprezentanții Asociației.

După cum a menționat anterior Agenția InfoMarket, modificările aduse Legii cu privire la comerțul intern, care au intrat în vigoare din 2017, au interzis taxele de comercializare achitate de furnizori, returnarea produselor alimentare nevândute și a redus perioada maximă de achitare cu furnizorii de produse alimentare de la 90 la 30 de zile. Aceste modificări au nemulțumit comercianții și au devenit subiect de discuție la nivel guvernamental.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente