Integrare cu aromă de lavandă. Tot mai mulţi producători europeni de cosmetic folosesc uleiurile esenţiale din Moldova

14033450_513482942184000_883909499_n

Aroma florilor de levănțică este asemenea aerului proaspăt de după ploaie, iar gândul te duce imediat spre lanurile de plante violete sub cerul verii. Dacă privești dincolo de parfumul fin și plăcut, vei descoperi că uleiul esențial de lavandă a devenit unul dintre ingredientele esențiale pentru unele produse cosmetice. Ba mai mult, o bună parte din aceste cosmetice, fabricate în Europa, „se inspiră” din lavanda crescută pe câmpurile din Moldova, țară plasată în top zece al producătorilor de ulei de levănțică la nivel mondial.

Lavanda din Rezina, prezentă în produsele cosmetice din Germania

Robert Ethrington, britanicul ce a adus levănţica la Mincenii de Jos. Photo Credit: newsmaker.md
Robert Ethrington, britanicul ce a adus levănţica la Mincenii de Jos. Photo Credit: newsmaker.md

Circa 200 hectare de levănțică la Mincenii de Jos, raionul Rezina – aceasta este comoara cu care se mândrește antreprenorul Gheorghe Jereghi care, în anul 2000, s-a asociat cu britanicul Robert Ethrington pentru a crea „Resendjer” SRL. Economist de profesie, Robert Ethrington a vizitat Moldova pentru prima oară în 1994, când compania pe care o conducea în Marea Britanie a oferit consultanță reprezentanței Băncii Mondiale din țara noastră. Solul fertil și condițiile meteo favorabile l-au determinat să inițieze aici o afacere parfumată. Astăzi, Robert Ethrington vine în Moldova de trei-patru ori pe an – pentru a lua pulsul afacerii, a monitoriza procesul de cultivare a lavandei și a oferi sfaturi utile lucrătorilor.

Inițial, levănțica era mai mult un hobby pentru cei doi asociați de la Mincenii de Jos, dar, odată cu cererea crescândă pentru uleiul de lavandă pe piața europeană, a prins contururi mai solide. Astăzi, o mare parte din uleiul produs de Gheorghe Jereghi ajunge în Germania, la o renumită companie producătoare de șampoane, parfumuri, creme de corp etc., al cărei nume însă, deocamdată, rămâne un secret comercial. Despre afacerea de la Mincenii de Jos putem citi și pe pagina web a unei alte companii de cosmetice cu renume mondial – Weleda: „La 40 km de capitala Moldovei, am inițiat un proiect durabil pentru cultivarea lavandei organice. Solul fertil și vara caldă asigură condițiile ideale pentru cultivarea antidotului natural anti-stres. Prin cooperarea cu „Resendjer”, nu susținem doar producția organică, dar și cererea fermierilor locali pentru un loc de muncă asigurat, începând cu anul 2003”.

Pentru obținerea uleiului de levănțică, pe câmpurile de la Minceni sunt antrenate, în funcție de necesități și perioadă, circa 300 de persoane. Toată munca este făcută manual, inclusiv prășitul și recoltarea, căci utilizarea sistemelor automatizate reduce din calitatea uleiului.

După ce este tăiată cu secera, lavanda este lăsată o zi pe câmp, apoi ajunge într-un distilator. Aici, florile se trec prin aburi și, datorită temperaturii înalte, se eliberează picături de ulei esențial care sunt purtate printr-un tub. Apoi, compoziția trece prin condensator, unde se lichefiază. Lichidul rezultat conține ulei și apă, iar prin separare se obține miraculosul ulei esențial de levănțică – un compus complex care însumează 150 de constituenți activi cu rol antiinflamator, antiviral și antibacterian – și apa de parfum de lavandă. Dintr-o tonă de plantă verde antreprenorul Gheorghe Jereghi obține, în medie, 9-10 litri de ulei esențial.

În anul curent, plantația de aur violet a generat trei tone de ulei de lavandă, ce vor fi vândute în septembrie. „În fiecare an prețurile sunt negociate la începutul toamnei, fiind stabilite în funcție de cantitatea producției obținute și de calitatea uleiului”, ne spune Gheorghe Jereghi.

 

Zece ani de export în Uniunea Europeană

Festivalul levănţicii 2016, pe plantaţiile de la Cobusca Nouă. Photo Credit: mamaplus.md
Festivalul levănţicii 2016, pe plantaţiile de la Cobusca Nouă. Photo Credit: mamaplus.md

Câmpii de un violet aprins și arome puternice ascunse în esențe mici. Nu este vorba de regiunea Provence din Franța, ci de plantația lui Alexandru Cotorobai din Cobusca Nouă, raionul Anenii Noi. Antreprenorul, care conduce întreprinderea „Aroma”, are 86 de hectare de lavandă: 83 sunt pentru roadă, iar celelalte trei – pentru butași ce vor înflori anul viitor. Alături de acestea mai sunt lanuri de trandafir, salvie, isop, coriandru, mărar și alte culturi.

La mijlocul lunii iunie, când plantele sunt în perioada de înflorire deplină și conțin maximum de esteri, se produce și uleiul de lavandă. Și aici, acesta este obținut prin distilare cu abur. Alexandru Cotorobai nu include în componența uleiului aditivi auxiliari, astfel produsul obținut este natural și de calitate superioară.

Potrivit antreprenorului, dintr-o tonă de levănțică pot fi obținuți până la 12-15 litri de ulei esențial. Franța, Belgia sau Germania sunt doar câteva din statele unde întreprinderea „Aroma” își vinde uleiul. „Cine oferă prețul mai mare, acela câștigă. Le dăm europenilor mostre de ulei, ei le verifică și în contract precizăm că produsul exportat trebuie să corespundă mostrei. Uzina noastră ne permite să producem o cantitate de ulei pe care UE nici nu ar putea să o cumpere”, spune Alexandru Cotorobai, care a început să exporte în Uniunea Europeană acum zece ani.

 

Afacere cu parfum de lavandă la 24 de ani

Nicu Ulinici și-a dus „Lavanda de Moldova” la Festivalul Gustar 2016. Photo Credit: Ana Maria-Veveriţa
Nicu Ulinici și-a dus „Lavanda de Moldova” la Festivalul Gustar 2016. Photo Credit: Ana Maria-Veveriţa

„Lavanda de Moldova” este denumirea brandului creat de Nicu Ulinici care, la 24 de ani, este cel mai tânăr antreprenor din domeniu din țara noastră. A decis să își inițieze afacerea mirositoare acum doi ani și astăzi gestionează o plantație de două hectare în Valea-Trestieni din raionul Nisporeni. Deocamdată, produsele acestei mărci – buchete de lavandă, săculețe aromate sau ulei esențial de levănțică – pot fi găsite în rețelele comerciale de la Chișinău. Dar printre obiectivele prioritare ale tânărului se numără accesul la piața Uniunii Europene.

„Este primul an, prima experiență. După ce am analizat mai multe idei de afaceri, am ales lavanda, pentru că este o cultură mai specială decât celelalte”, povestește Nicu. Uleiul esențial de lavandă este produs la o săptămână după ce înflorește planta, adică o dată pe an: „După ce tai și strâng levănțica, o las o zi la uscat pe câmp și apoi produc ulei, pe care îl mai păstrez vreo două săptămâni pentru a se limpezi. Un litru de ulei îl obțin din 150 de kg de lavandă verde, iar floarea prelucrată o aruncăm”, ne explică tânărul.

Pentru a reuși totul în termen, la sezon, agricultorul angajează zece muncitori care, timp de o zi, pot să culeagă cel puțin o tonă de flori de lavandă – planta unei vieți sănătoase. Tot pentru o viață sănătoasă, în viitor, Nicu Ulinici intenționează să-și extindă afacerea și să cultive mentă.

Atunci când se termină sezonul, antreprenorul se ocupă cu livrarea în magazine și găsirea clienților noi. Uleiul produs de „Lavanda de Moldova” se vinde în sticluțe de 10 și 30 mililitri, cu un preț de 35, respectiv, 80 lei. Tot el vinde și apă de lavandă, despre care Nicu spune că este un produs minunat pentru piele: „Curăță tenul gras, calmează și regenerează arsurile solare. Mulțumită ei, mi-am vindecat și o mică arsură apărută în procesul de lucru”.

 

Lavender Fest / Alina Josan
Lavender Fest / Alina Josan

 

# Fiind cel mai cunoscut și răspândit ulei esenţial, datorită multiplelor calităţi pe care le are, uleiul de lavandă este utilizat pentru a favoriza somnul, a calma sistemul nervos și a micșora ridurile, dar și pentru parfumul său deosebit de apreciat. Întrucât are și efect antiseptic, grăbește procesul de vindecare a rănilor, micșorează iritaţiile și infecţiile cauzate de tăieturi și înţepături de insecte. Este și un tonic excelent pentru nervi, fiind un leac perfect pentru persoanele care suferă de migrene sau insomnie.

# În prezent, în lume sunt comercializate 1200 de tone de ulei de levănţică. Cel mai mare furnizor este Bulgaria, cu peste 100 de tone anual, urmată de Franţa și de China.

Potrivit datelor Biroului Naţional de Statistică, în anul 2014, în Republica Moldova au fost plantate 569 hectare de levănţică. Potrivit Organizaţiei de Atragere a Investiţiilor și Promovarea Exportului din Moldova (MIEPO), un litru de ulei de levănţică produs în Moldova este vândut, în Germania, la un preţ de 100-120 de euro.

Ana-Maria Veverița

Articol realizat de Asociaţia Presei Independente (API) cu suportul financiar al National Endowment for Democracy (NED). Citiţi „Obiectiv European” pe pagina web www.api.md

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente