Beneficii și daune ale victimizării discutate la Vinuri Filosofice

IMG_0869
Foto: Vinuri Filosofice 9 octombrie 2013

Ieri, 10 octombrie 2013 a avut loc deschiderea unei noi sesiuni Vinurilor Filosofice. De această dată, tema discuțiilor a fost „Unde, când, de ce ne niorlăim?”

Seara de ieri, 10 octombrie 2013, nu a fost o „seară de niorlăială”, așa cum a anunțat din start și moderatoarea discuției, Angela Stafii. Seara de ieri a fost o seară de dezbateri și de exprimare a părerii referitoare temei victimizării.

Această temă a fost stabilită de participanții la eveniment pe o rețea de socializare. Deși o parte au considerat-o „mai mult o temă psihologizată”, decât filosofică ea a fost acceptată. Printre expresiile ce veneau contra acestei teme, a fost întâlnită și următoarea, spune Angela Stafii: „A vorbi despre victimizare, nu e mai mult rolul și mandatul psihologilor?”

Angela Stafii, citând din Nietzsche
Angela Stafii, citând din Nietzsche

În acest sens, s-a demonstrat că tema victimizării a fost cercetată și de filosofi.

Discuția a început prin citarea lui Friedrich Nietzsche, din Anticristul. La un pahar de vin filosofic s-a discutat nu doar despre ființă, dar și despre om, conștiință și acțiunile umane. În Anticrist, se vorbește despre ce este și de unde vine victimizarea și cum trebuie abordată.

Unul din punctele de dezbatere al evenimentului a fost și momentul religios. În nici o altă religie, decât în creștinism, victimizarea nu este elogiată; nimeni care se victimizează și își ia vina asupra lui nu este considerat erou, lucru întâlnit și în „Anticristul”. Un lucru specificat de moderator, în acest context, a fost distrugerea mitului despre Nietzsche: „El nu a spus că Dumnezeu a murit, acesta este un mit vehiculat pe Internet”.

IMG_0889

Alex, unul din participanți a adus un exemplu în acest sens: „Țapul ispășitor- sursa tuturor miturilor și ritualurilor arhaice. El spune că aceeași structură este reflectată și în creștinism. Victimizarea unei persoane e văzută ca soluție pentru liniștirea comunității. Este dat numele acestuia și tot răul societal se canalizează asupra lui.”

Cu ușurință, această idee a fost tratată în aspectul situației politice de azi – se găsește țapul ispășitor și toți îl învinuiesc. O altă situație de victimizare e cea din certurile din cuplu: „Știi că tu ești cel care a făcut gafa, dar găsești vina în postura persoanei iubite: Tu ești vinovat pentru faptul că nu îți sunt fidel/ă!”

Vinuri Filosofice 9 octombrie 2013
Vinuri Filosofice 9 octombrie 2013

Dorina Vasilache, psiholog și lector universitar nu a fost prezentă la eveniment. La solicitarea #diez, ea spune despre autovictimizare: „Oamenii au tendința de a se autovictimiza din motiv că nu sunt auziti și ascultați. Adoptarea poziției de victimă le asigură plasarea propriei persoane în centrul atenției. Aici vorbim de un mecanism de apărare inconștient, iar efectul acestuia este doar unul provizoriu, deoarece gradul de depășire a frustrării este pe termen foarte scurt.”

Vinuri Filosofice 9 octombrie 2013
Vinuri Filosofice 9 octombrie 2013

Mai multe poze din cadrul evenimentului, vedeți mai jos:

IMG_0853 IMG_0854

IMG_0856 IMG_0857 IMG_0858 IMG_0863 IMG_0864 IMG_0865

IMG_0872 IMG_0874

IMG_0885 IMG_0888

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente