În ultima vreme, presa online a devenit din ce în ce mai accesată de oameni, tehnologiile moderne făcându-i să fie mereu la curent cu cele mai noi informații, la orice oră. Totuși, un sondaj realizat de Magenta Consulting arată care sunt laturile negative ale jurnalismului de tip „click aici”.

Titlurile țipătoare, greșelile gramaticale, subiectele ce nu sunt bine documentate sau tratate superficial, bannerele publicitare de pe web, subiectele irelevante, reportajele despre accidentele rutiere și materialele publicitare sunt aspectele ce deranjează cel mai mult în presa online.

Rezultatele cercetării arată că moldovenii, în cea mai mare măsură, sunt deranjați de subiectele și materialele media ce sunt politizate. 92 % din respondenți au recunoscut că nu pot tolera interpretările politice ale anumitor instituții media. Pe locul doi, cu un punctaj de 89 % în topul celor mai enervante abordări ale jurnaliștilor online din Moldova se plasează articolele superficiale, ce nu sunt tratate complet și lasă semne de întrebare cititorilor. Cel de-al treilea loc îl câștigă analfabetismul, cu alte cuvinte, erorile gramaticale – 85 %.

82 % de respondenți nu pot tolera titlurile țipătoare, despre șocant, abominabil și groaznic: „N-o să-ți vină să crezi!”, „Șocant!”, „Extraordinar!” etc. De menționat este faptul că majoritatea celor ce se declară deranjați de asemenea abordări jurnalistice sunt tinerii cu vârsta cuprinsă între 20 și 24 de ani. De asemenea, o pondere înaltă o constituie categoria respondenților cu studii superioare. Din 100 % de respondenți care au studii superioare, 88 % au o atitudine negativă față de materialele jurnalistice politizate, titlurile cu semne de exclamație la capăt, informațiile prezentate părtinitor sau tratate superficial.

Metodologie: Sondajul a fost realizat de Magenta Consulting pe un eșantion convențional. Datele au fost colectate în perioada 2-27 februarie 2015.

Angelina Mașcauțan