Autoritățile din Republica Moldova elaborează o lege nouă cu privire la antreprenoriat. Aceasta va include, pentru prima dată, o definiție a ceea ce înseamnă start-up. Până acum, în niciun document legislativ oficial nu era menționat ce înseamnă un start-up.
Inițierea elaborării proiectului de lege cu privire la antreprenoriat vine din partea Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării. Conform avizului, proiectul are drept scop actualizarea cadrului normativ referitor la activitatea de antreprenoriat, ceea ce va contribui la crearea unui mediu favorabil pentru antreprenoriat și investiții și pregătirea economiei pentru aderarea la Uniunea Europeană.
La moment, domeniul antreprenoriat este reglementat de Legea nr. 845/1992 cu privire la antreprenoriat și întreprinderi. Legea menționată este una învechită, cu multiple modificări, cu unele norme contradictorii cu prevederile Codului Civil, cu unele norme desuete, cu multe norme care nu sunt caracteristice reglementărilor generale cu privire la inițierea și desfășurarea afacerilor (contravenții, reglementări financiare, monopol fiscal de stat, antreprenoriat social, etc.). De asemenea, în contextul ajustării legislației naționale la legislația Uniunii Europene (UE) a fost identificată necesitatea corelării definițiilor și normelor din legislația națională, precum și actualizarea reglementărilor aferente procesului de dezvoltare economică la condițiile și tendințele de dezvoltare economică globală.
Extras din nota informativă a noului proiect de lege cu privire la antreprenoriat
Pentru prima dată, un act legislativ din Moldova va include definiția oficială a start-upului.
Definiția de start-up inclusă în legea cu privire la antreprenoriat: „Start-up reprezintă o întreprindere recent înființată (nu mai mult de 12 lui), care operează pe o piață nouă sau inovatoare, caracterizată printr-un potențial ridicat de creștere, care urmărește să dezvolte și să comercializeze produse, servicii sau modele de afaceri inovatoare”.
În acest articol am explicat ce înseamnă start-up și care este diferența față de o afacere.
Dmitri Namașco, CEO la Mozaic, cel mai mare sindicat de investiții angel din Moldova, se conduce după această definiție a start-upului: „Start-up este cel mai mare grup de oameni pe care-i poți convinge, cu un plan, de a construi un viitor diferit prin crearea unui nou produs sau serviciu, în condiții de incertitudine extremă”.
Vitalie Buzu, fondator și CEO la GreenoSoil spune că diferența dintre start-up și afacere este că în cazul start-upului te vei confrunta cu probleme pe care nu le-ai mai avut anterior, nu vei putea face prognoze, calcule etc. Toate problemele pe care le vei întâmpina vor trebui să fie rezolvate pe loc.
Aliona Rotaru, directoare de operațiuni la gardy.me, menționează că un start-up este o companie la început de drum, care a identificat o inovație de dorit vitală și este în căutarea unui model de afacere, fiind adesea finanțat în etapele inițiale de către fonduri de capital cu risc înalt.
În lumea start-upurilor trebuie să vii cu o idee revoluționară și să aduci un produs nou pe piață. Totuși, un start-up poate să apară și atunci când găsește o soluție nouă la o problemă deja existentă. Dacă o problemă încă există, înseamnă că ea nu a fost rezolvată eficient de către alții.
Proiectul de lege privind introducerea oficială a definiției pentru start-up urmează să fie prezentat Parlamentului pentru adoptare. După ce Parlamentul va vota legea în lectură finală, aceasta va intra în vigoare la expirarea termenului de doi ani de la data publicării în Monitorul Oficial.