De ce un start-up nu este o afacere și care sunt diferențele dintre aceste două concepte urmează să aflați din acest articol. Totuși, pentru o mică introducere, start-upul are ambiții de creștere rapidă și se orientează către piața globală, în timp ce o afacere se bazează pe modele de business deja cunoscute și este mai reticentă la riscuri.
Scopul principal al start-upurilor este de a rezolva o problemă sau de a satisface o nevoie într-un mod nou sau mai bun decât soluțiile deja existente pe piață. Ele sunt cunoscute pentru ideile lor inovatoare și pentru abordările creative în rezolvarea provocărilor. Start-upurile sunt adesea asociate cu tehnologia și inovația, dar pot activa în diverse domenii, nu doar IT, inclusiv sănătate, educație, alimentație, agricultură sau orice altă sferă în care se pot identifica oportunități de îmbunătățire și inovare a proceselor.
Un alt aspect important al start-upurilor este accentul pe creșterea rapidă. Ele își propun să crească și să se extindă rapid, adesea în căutarea de investitori care să sprijine dezvoltarea lor. Scopul este de a deveni mai mari și mai competitive pe piață într-un timp relativ scurt.
Mai simplu, ce poate fi un start-up?
Vitalie Buzu, fondator și CEO la GreenoSoil, a explicat că un start-up nu este atunci când deschizi un restaurant. De ce? Așa nu inventezi nimic nou.
Oamenii și așa mergeau la restaurante să mănânce. De ce livrarea de mâncare a fost un start-up? Ei au schimbat paradigma – oamenii mergeau anterior în localuri și mâncau sau în anumite magazine pentru cumpărături, iar acum pot avea acces la toate acestea fiind acasă, în fotoliu. Start-up este atunci când schimbi tiparul lucrurilor, inventezi ceva ce nu a mai fost anterior.
Vitalie Buzu, fondator și CEO la GreenoSoil
Vitalie Buzu mai spune că diferența dintre start-up și afacere este că în cazul start-upului te vei confrunta cu probleme pe care nu le-ai mai avut anterior, nu vei putea face prognoze, calcule etc. Toate problemele pe care le vei întâmpina vor trebui să fie rezolvate pe loc.
Aliona Rotaru, directoare executivă a Dreamups, spune că un start-up este o companie la început de drum, care a identificat o inovație de dorit vitală și este în căutarea unui model de afacere, fiind adesea finanțat în etapele inițiale de către fonduri de capital cu risc înalt.
Start-upul va rămâne start-up atâta timp cât își va căuta acest model de afacere. Trebuie să vizeze piața globală și nu poate fi destinat unei piețe mici, în special unei piețe mici precum Republica Moldova. Start-upul are nevoie de o piață globală pentru a rezolva o problemă cât mai amplă și pentru a implementa o inovație care să fie scalabilă.
Aliona Rotaru, directoarea executivă a Dreamups
În lumea start-upurilor trebuie să vii cu o idee revoluționară și să aduci un produs nou pe piață. Totuși, un start-up poate să apară și atunci când găsește o soluție nouă la o problemă deja existentă. Dacă o problemă încă există, înseamnă că ea nu a fost rezolvată eficient de către alții.
Diferențe esențiale între start-up și afacere
Modelul de afacere: start-upurile se concentrează de obicei pe dezvoltarea și testarea de noi modele de afaceri care pot schimba sau crea piețe noi, în timp ce afacerile operează de obicei pe piețe mai bine stabilite și se bazează pe modele de afaceri deja cunoscute.
Creșterea: start-upurile se concentrează adesea pe o creștere rapidă și pe extindere, în timp ce afacerile prioritizează de obicei stabilitatea și creșterea durabilă.
Investițiile: start-upurile se bazează pe finanțare externă, cum ar fi fonduri de capital cu risc înalt sau investiții de tip angel. Toate acestea sunt făcute cu scopul de a finanța creșterea și dezvoltarea rapidă. În același timp, afacerile sunt adesea finanțate prin economii personale, împrumuturi bancare sau alte surse de finanțare tradiționale.
Inovația: start-upurile se concentrează, de obicei, pe dezvoltarea și introducerea pe piață a unor noi produse, servicii sau tehnologii, în timp ce afacerile se pot concentra pe îmbunătățirea produselor sau serviciilor existente pentru a-și servi mai bine clienții.
Toleranța la risc: start-upurile sunt deseori dispuse să își asume niveluri mai ridicate de risc în căutarea creșterii și a inovației, în timp ce afacerile pot fi mai reticente la risc și se concentrează pe menținerea stabilității și a profitabilității.
Exemplu de problemă pe care o poate rezolva un start-up
De exemplu, ești un student care nu știe cum să se angajeze, iar aceasta reprezintă o problemă pentru tine. În acest caz, poți să vii cu o soluție de start-up pentru această problemă. Trebuie să vezi și cu cine concurezi aici, să cercetezi piața, să afli care sunt soluțiile propuse de concurenți, cum au încercat ei să rezolve problema, de ce nu le-a reușit și ce ai putea face tu mai bine. Această analiză te va ajuta să înțelegi dacă problema în general poate fi soluționată.
Dacă vrei să lansezi un start-up, experimentează inițial cu ceea ce funcționează
Pentru primul start-up, dacă nu tinzi să dezvolți o companie cu impact global competitiv, poți să explorezi opțiunea de a adapta și implementa în Moldova o idee care a avut succes în țările vestice. Acest lucru ar putea servi drept exercițiu inițial. În cazul în care împrumuți o idee de la cineva, trebuie să o treci prin metodologia de a vedea ce problemă rezolvă și cum ai putea să o îmbunătățești și să o adaptezi la spațiul unde ai vrea să o implementezi. Un sfat oferit de Aliona Rotaru, directoare executivă la Dreamups, este să inițiezi discuții cu potențiali clienți pentru care intenționezi să rezolvi o problemă. Astfel, este foarte probabil să identifici o soluție mai bine adaptată nevoilor acestor persoane. În acest fel vei evita să ai un produs copiat 100 % din altă parte, care nu este complet aplicabil pentru regiunea în care te afli. Totuși, din spusele Alionei Rotaru, e bine să ai un element inovativ atunci când lansezi un start-up.