50 de opere reprezentative ale picturii naționale au fost replicate pe panourile publicitare ale orașului Chișinău. Proiectul constă din selectarea acestor piese reprezentative din colecția Pictură Națională a Muzeului Național de Arte al Moldovei și reproducerea calitativă a acestora pe panouri stradale instalate în Capitală. Concomitent, ieri, 10 martie, la sediul Muzeului Național de Arte al Moldovei a fost inaugurată expoziția pieselor originale.
Demararea acestui proiect inedit în domeniul artelor plastice are drept scop valorificarea patrimoniului artistic al Republicii Moldova și promovarea esteticului printre cetățeni. Autorii și partenerii acestei idei au vorbit publicului despre necesitatea lansării unui asemenea concept în cadrul expoziției de la Muzeul Național de Arte.
Ministrul Culturii, Monica Babuc, prezentă la inaugurare, a menționat: „Aceste 50 de lucrări vin în întâmpinarea orășenilor noștri. Ideea acestui proiect este o soluție a războiului publicitar de la noi. Aceste picturi nu reprezintă o soluție finală, dar ele sunt o metodă de a înlocui unele panouri publicitare. Pictorii acestor lucrări sunt o constelație artistică care vine să se întâlnească cu noi nu la muzeu, ci în stradă. Acest proiect trezește încrederea că Frumosul va salva lumea și, cu siguranță, va salva Chișinăul”, a spus ministra Culturii.
Asupra acestui proiect s-a lucrat 25 de zile. Astfel, de astăzi, pe 50 de panouri publicitare din oraș veți putea regăsi picturi de-ale artiștilor: Mihai Grecu, Tudor Zbârnea, Andrei Sârbu, Andrei Mudrea, Sergiu Cuciuc, Valentina Rusu-Ciobanu, Mihai Petric și alții.
Traian Chivriga, autorul proiectului, a ținut să mulțumească partenerilor acestei idei: „Am lucrat în regim fulger pentru ca să avem astăzi această expoziție. Astfel, Chișinăul va face parte din suita celorlalte orașe care au implementat asemenea acțiuni”.
Directorul general al Prime-Capital, Carmina Vicol, este unul dintre partenerii ce au susținut această campanie. Ea spune că susținerea acestui proiect este o decizie firească, pentru că nu consideră că au făcut o contribuție, ci și-au îndeplinit o obligație prin promovarea replicării picturilor pe panourile publicitare din oraș. Aceste acțiuni, susține directoarea, promovează valorile poporului nostru.
Directorul Muzeului Național de Arte al Moldovei, Tudor Zbârnea, care este și unul dintre autorii acestor picturi, a spus că prin acest proiect nu se va îmbunătăți aspectul Capitalei, dar se va promova și cultura și, poate, astfel, mai mulți chișinăuieni vor veni în sălile Muzeului Național de Arte pentru a savura aceste picturi pe viu.
„Lucrările de pregătire a celor 50 de imagini pentru tipar și de retușare a acestora au fost executate de trei persoane. Deciziile de promovare a proiectului îi aparțineau lui Traian Chivriga, dar deciziile de ordin tactic erau ale noastre. Panourile vor avea dimensiuni diferite, cele mai multe vor fi de 3/6 metri și sunt și mai mici de 1,2/2 metri”, a spus directorul companiei Publicis, Eugen Boico.
Mâine dimineață chișinăuienii vor avea posibilitatea să le vadă atunci când vor merge la serviciu. Din experiențele precedente, partenerii acestui proiect spun că doar 20 de panouri câteodată sunt suficiente pentru a promova o anumită campanie, dar cele 50 care vor fi văzute mâine, cu siguranță, vor fi nu doar admirate, dar acestea vor îndemna lumea să meargă la muzeu să le vadă pe viu.
Astfel, pe străzile tuturor sectoarelor din Chișinău panourile picturale au fost instalate încă de ieri seara. De asemenea, până pe 10 aprilie curent, expoziția poate fi admirată la Muzeul Național de Artă al Moldovei, intrarea din str. Pușkin. În acest sens, veți descoperi creațiile a 25 de artiști plastici din Republica Moldova.
 
Mai jos vă invităm să vedeți picturile care vor înfrumuseța aspectul orașului Chișinău: