Avocatul Poporului pentru drepturile copilului, Vasile Coroi, a comentat difuzarea filmului „Siberia din oase” în gimnaziile și liceele din Republica Moldova. El consideră că filmul poate fi un instrument util pentru promovarea respectului față de drepturile omului, însă subliniază că este important ca psihologii să se pronunțe cu privire la vârsta adecvată pentru vizionarea acestuia.
Vasile Coroi a menționat că filmul „Siberia din oase” este un instrument valoros pentru dezvoltarea respectului față de drepturile omului, întrucât reflectă crimele regimurilor totalitare — exemple grave de încălcare a drepturilor fundamentale.
Oportunitatea vizionării filmului este evidentă, în special în cadrul orelor de educație pentru societate, disciplină obligatorie care dezvoltă copiilor competențe pentru cultură democratică, printre care se numără valorizarea demnității umane și a drepturilor omului; valorizarea democrației, justiției, echității, egalității și statului de drept; empatia.
Prilejul dat de Ziua Europei este cu atât mai relevant, cu cât competențele pentru cultură democratică reflectă valorile pe care este întemeiată Uniunea Europeană.
Vasile Coroi
Pe de altă parte, Vasile Coroi a subliniat că „metodele și instrumentele folosite pentru dezvoltarea acestor competențe trebuie să țină cont de particularitățile individuale și de vârstă ale fiecărui copil”.
Cât privește particularitățile de vârstă, dubii asupra oportunității vizionării acestui film au apărut în spațiul public în privința elevilor de la clasele gimnaziale. Consider că în acest sens este relevantă opinia specialiștilor din domeniul psihologiei, iar Ministerul Educației și Cercetării are în subordine o instituție cu amplă expertiză în acest domeniu, Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică.
Vasile Coroi
Ombudsmanul a specificat că gestionarea eventualelor reacții emoționale puternice pe care filmul le-ar putea provoca la unii elevi a fost, în mod corect, lăsată la discreția fiecărei instituții de învățământ. El a subliniat că profesorii trebuie să fie pregătiți să facă față unor astfel de reacții în orice context educațional, deoarece factorii declanșatori pot varia semnificativ de la un copil la altul și nu sunt întotdeauna legați de tema lecției.