Cum gestionezi emoțiile și stresul copilului tău de clasa a IV-a care susține testarea națională

elevi, clasa I
Foto:Koba Samurkasov/Dreamstime.com

Testările naționale sau, cum le mai zicem noi, examenele din clasa a IV sunt primele teste „mai diferite și mai serioase” pe care le susțin elevii. Acestea evaluează cunoștințele pe care elevii le-au acumulat până în clasa a IV-a și capacitatea lor de a lucra independent. Pentru a nu veni la pachet cu multe emoții și stres, copiii trebuie să înțeleagă ce înseamnă un examen și ce se întâmplă în ziua testării.

Principalul rol în a-i ajuta pe elevi să se pregătească de testarea națională le revine învățătorilor. Virginia Vangheli, învățătoare la Liceul Teoretic „Ștefan cel Mare” din Chișinău, spune că în primul rând nu face „o sperietoare” din aceste teste. „Eu nu văd de ce i-ar stresa. Din contra, ar trebui să îi responsabilizeze. Evaluarea este parte integrantă a învățării și se realizează în strânsă legătură cu conținuturile predate.”

Sursă: Facebook/Virginia Vangheli

Învățătoarea povestește că evaluările naționale sunt formulate pentru un nivel mediu de dificultate și de multe ori pentru elevii săi elaborează teste mai complexe pentru a le dezvolta gândirea critică și pentru a-i obișnui cu testul final.

Virginia Vangheli este de părere că pregătirea copiilor de testarea națională trebuie să aibă loc pe parcursul celor patru ani de ciclul primar. Una dintre acțiuni este elaborarea evaluărilor tipizate. Cu alte cuvinte, elevii trebuie să îndeplinească teste în stilul celor pe care le vor avea la testarea națională. „Practic, în fiecare an se construiesc treptat competențele care vor fi evaluate la finalul clasei a IV-a.”

Învățătoarea menționează că datorită unei astfel de practici copiii scriu foarte bine testele finale: la matematică și la limba și literatura română.

Virginia Vangheli

Virginia Vangheli mai adaugă că zilele de testările naționale devin mai speciale doar din motiv că au loc la o oră stabilită și rezultatele sunt colectate centralizat.

Virginia Vangheli

Învățătoarea nu vede niciun motiv ca testarea din clasa a IV-a să fie privită ca un moment de cumpănă. De asemenea, crede că ar fi poate mai potrivit ca testele să se aplice la nivel de clasă sau de școală, pentru comparații interne, pentru identificarea punctelor slabe și a direcțiilor de îmbunătățire – nu neapărat la nivel național, „cu toată această greutate formală”.

Cât de importantă este implicarea părinților

Chiar dacă mulți dintre părinți cunosc despre desfășurarea testărilor naționale încă din clasa întâi, la prima ședință din clasa a IV-a învățătoarea le explică ce înseamnă această evaluare, care sunt cerințele pentru anul de studii respectiv, ce ar trebui să știe elevii și cum îi pot ajuta să se pregătească.

La sfârșitul semestrului întâi, învățătoarea discută cu părinții despre rezultatele testelor sumative. „Discuțiile se poartă individual, la orele de consiliere, pentru a nu afecta imaginea copilului. Mai organizăm și discuții de grup sau ateliere în care părinții pot înțelege cum să își sprijine copiii la învățare.”

Un părinte implicat nu se limitează la întrebări de tipul: „Cum a fost azi la școală?” sau „Te-a supărat cineva?”, ci merge mai departe:
# „Ce ai învățat?”;
# „Ce ai înțeles?”;
# „Ce ți-a reușit?”;
# „Unde mai trebuie să lucrăm?”.

Dacă părintele urmărește însemnările din agendă, semnalele din partea cadrului didactic și comunică regulat, el va înțelege clar care sunt cerințele și ce se așteaptă de la copil.

În perioada testărilor naționale se întâmplă foarte des ca părinții și mai ales copiii să fie stresați. Stresul influențează semnificativ atât procesul de învățare din preajma testărilor, cât și percepția elevilor față de testările viitoare. Psihologul și trainerul Andrei Didenco menționează că „cel mai mult contează în această perioadă o relație frumoasă între părinți și copii”.

Sursă: Facebook/Andrei Didenco

Andrei Didenco

E bine de știut că stresul și asocierea negativă pe care și-o pot crea elevii din clasa a IV-a cu testarea națională riscă să îi însoțească pe parcursul anilor viitori de studiu.

Andrei Didenco

Andrei Didenco îndeamnă părinții ca în pragul testării naționale să spună copiilor cât de bine le-ar prinde și cât de mult contează această testare anume pentru dânșii în evaluarea unor competențe proprii: „Pentru tine e o testare, un moment nou în care vei vedea cum te vei descurca și în această situație.”

Psihologul mai sugerează părinților să studieze alături de copiii lor și să le ofere în această perioadă mai mult timp liber, menționând că sunt binevenite plimbările și timpul petrecut alături de cei dragi.

Mai multe detalii despre impactul testării naționale din clasa a IV-a asupra copiilor citește aici.

La sesiunea din acest an, elevii de clasa a IV-a vor susține testările în perioada 13-22 mai 2025. Aici găsești răspunsuri la 10 întrebări despre aceste evaluări.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Ana Mărgineanu
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente