Maria Barburoș este o tânără pasionată de științele exacte. Din dorința să aducă o schimbare în viața sa și să-și dezvolte cunoștințele, a decis să-și continue studiile în străinătate. În prezent, tânăra este studentă la specialitatea Econometrie și Cercetare Operațională de la Universitatea Maastricht. În vara acestui an, tânăra a avut oportunitatea de a participa la programul Moldova Brain Gain, o inițiativă susținută de #diez și Ambasada Țărilor de Jos.
„Econometria nu este un program pe larg cunoscut în Republica Moldova”
Maria e pasionată de economie, respectiv, când a venit momentul să aleagă universitatea a reflectat mult și a decis să depună dosarul la mai multe instituții. Universitatea Maastricht era una dintre puținele care aveau specializarea Econometrie, respectiv, aceasta era în topul preferințelor tinerei.
„Mă bucur că am luat această decizie, pentru că mă regăsesc mult mai mult în ceea ce fac acum decât dacă aș fi învățat economia. Econometria nu este un program pe larg cunoscut în Republica Moldova. Este un domeniu care combină economia cu statistica și are legătura cu știința datelor.”
La Universitatea din Maastricht, sistemul de învățare utilizat este Feedback Based Learning, respectiv, studiile sunt bazate pe oferirea unui feedback constant din partea profesorilor.
„Este un sistem în care toți trebuie să fie implicați în discuții și în rezolvarea problemelor. Acesta încurajează studentul să depună efort și să se implice.”
Maria a povestit că profesorii și studenții din cadrul universității sunt deschiși și prietenoși. De exemplu, nu există o relație profesor-student clasică, totul funcționează pe principiul egalității. De asemenea, tânăra menționează că, în calitate de student internațional, dacă depui efort să înțelegi mentalitatea societății locale, poți să te integrezi cu succes și în cercul studenților nativi.
„Mi-a fost dificil, deoarece nu mai lucrasem niciodată astfel”
Despre stagiul Moldova Brain Gain, tânăra a aflat din articolele publicate pe #diez. Totodată, datorită experienței pozitive a unei studente moldovence de la Universitatea din Maastricht, care a participat la una dintre edițiile anterioare ale proiectului, Maria a prins curaj și a depus dosarul.
Tânăra spune că a face un stagiu în țara sa de baștină este un prilej excelent de a împărtăși cunoștințele dobândite.
„Este foarte important să observăm diferențele dintre sistemele de lucru și de predare din cele două țări.”
Maria a efectuat un stagiu de șase săptămâni la Biroul Național de Statistică (BNS).
La începutul stagiului, Maria a participat la o mini ședință cu bordul principal al biroului, în cadrul căreia s-a discutat despre nivelul ei de implicare în activitatea echipei și despre sarcinile potrivite pentru ea. Astfel, tânăra a ajuns să lucreze cu limbajul de programare R, utilizat pentru calcule statistice și grafică.
Maria povestește că a studiat despre acest sistem de programare la sfârșitul primului an universitar și a fost încântată să-și pună în practică cunoștințele teoretice.
„Totuși, ceea ce am învățat la universitate a fost diferit de ceea ce am făcut la BNS, deoarece echipa din Moldova lucra cu programe avansate, utilizând pachete foarte nișate. Mi-a fost dificil, deoarece nu mai lucrasem niciodată astfel. Din acest motiv, mi-a luat ceva timp să mă obișnuiesc cu noile pachete, pentru a le putea folosi și integra în munca mea. Într-un final, am reușit.”
Tânăra a modelat, structurat și analizat, cu ajutorul programului R, informațiile din baza de date de la BNS. În perioada în care Maria era stagiară la birou, echipa lucra cu datele de la recensământ, respectiv, și Maria a avut tangență cu proiectul.
„Am înțeles că este important să discuți cu mentorii tăi”
Tânăra a menționat că șase săptămâni de stagiu e o perioadă scurtă. De exemplu, acest interval nu i-a fost suficient pentru a finaliza toate sarcinile care i-au fost încredințate.
„Am mai înțeles că este foarte important ca, atunci când apar neclarități sau blocaje, trebuie să le discuți cu mentorii tăi. De asemenea, am învățat multe din cultura organizațională, care promovează deschiderea față de lumea înconjurătoare și susține viziunile clare asupra viitorului.”
Inițial, Maria s-a confruntat cu mai multe provocări, însă echipa receptivă de la BNS a ajutat-o să le depășească. Tânăra a folosit pe larg toate cunoștințele pe care le avea de la universitate despre teoria probabilității, iar rezultatele frumoase nu s-au lăsat așteptate. Totodată, locul de stagiu s-a dovedit a fi spațiul de unde Maria a reușit să învețe lucruri noi, care au ajutat-o să conceptualizeze mai bine ceea ce studiază anul curent la facultate.
Tânăra afirmă că econometria este folosită în Moldova, dar există puțini specialiști în acest domeniu. Este un sector foarte necesar și cu perspective bune în viitor.
„Un spațiu de muncă perfect pentru mine este locul unde colegii mereu comunică productiv. De asemenea, cred că fiecare persoană trebuie să dea cât mai frecvent curs noilor provocări pentru a-și testa cunoștințele și a crește constant.”
Moldova Brain Gain este o campanie educațională lansată de #diez și Ambasada Regatului Țărilor de Jos în Republica Moldova. Prin intermediul acesteia, ne dorim să reconectăm studenții și studentele care-și fac studiile la universități neerlandeze cu potențialul și oportunitățile de acasă, încurajându-i/încurajându-le astfel să revină după studii pentru a implementa bunele practici învățate peste hotare, contribuind astfel la schimbări pozitive acasă.