Fiind adolescenți, trecem prin numeroase schimbări, ne maturizăm, învățăm din greșeli și deseori luăm decizii imprevizibile în momente în care ni se pare că nimic nu ne-ar putea perturba liniștea juvenilă. Exemplul Teodorei Drucec, povestea căreia urmează să o cunoașteți în cele ce urmează, ne demonstrează cât de spontani putem fi în unele situații vulnerabile și ce întorsături drastice poate lua viața noastră. Teodora este studentă la Universitatea de Științe Aplicate din Haga, iar în această toamnă a început anul II în cadrul Facultății de Studii Europene. Încă din perioada liceului, datorită numeroaselor activități de voluntariat în care se implica, a înțeles că este pasionată de diplomație și relații internaționale. În această vacanță de vară, studenta a decis să-și petreacă timpul util participând la stagiul de practică lansat de #diez – Moldova Brain Gain – în colaborare cu Ambasada Țărilor de Jos.
Adolescența este perioada în care pasiunile noastre se schimbă diametral opus de la o zi la alta și ajungem într-un final să studiem domenii care la prima vedere nu au nicio tangență cu ceea ce ne-am fi dorit să facem în anii de gimnaziu. Teodora ne-a povestit că după clasa a IX-a și-a dorit să devină cofetară și intenționa să urmeze și un colegiu în România. Cu toate acestea, a hotărât să continue liceul, acolo unde au și început activitățile de voluntariat conexe cu domeniul de studii actual al Teodorei. „Am descoperit proiectul Parlamentul Tinerilor, apoi Inițiativa Tinerilor Ambasadori Europeni și așa am înțeles că sunt pasionată de diplomație și relații internaționale.”
Decizia de a urma o universitate peste hotare a apărut spontan. Chiar dacă atunci când Teodora urma să finalizeze clasa a XII-a a început războiul din Ucraina și a luat în considerare opțiunea de a lua o pauză de la studii, totuși ea spune că lucrurile au decurs natural și a reușit să găsească motivația necesară pentru a se înscrie la o facultate: „Am zis să încerc și apoi voi decide ce fac, dacă rămân sau plec”. Această spontaneitate este dovedită și de incertitudinea studentei referitor la țara în care și-ar dori să învețe.
La început, a analizat mai multe variante, printre care Italia, Germania sau Ungaria. „O țară în care îmi doream cel mai mult să ajung era Ungaria, ei ofereau și burse pentru studenți, dar motivul pentru care nu am aplicat este că am trecut peste termenul-limită de depunere a dosarelor pentru bursă.” Cu toate că în fața Teodorei s-a închis o ușă, Țările de Jos au devenit opțiunea optimă pentru inițierea în diplomație. „Programul meu se bazează pe studiile europene și conține două părți. Ne concentrăm pe domeniul public și domeniul privat. Ceea ce îmi place este că reușești să guști câte un pic din ambele și deja poți să te specializezi ulterior în ceea ce te regăsești mai mult.”
„Orice idee îți este auzită, iar profesorii sunt deschiși către proiectele și conceptele tale”
Toate cunoștințe acumulate în timpul liceului, datorită programelor în care se implica, i-au servit drept motivație, iar în prezent Teodora reușește să descopere domeniul drepturilor omului la un nivel internațional. Pentru ea procesul de adaptare nu a fost unul complicat la prima vedere, dar treptat a înțeles că a fost greu din cauza vremii sau a condițiilor climaterice nefavorabile. „Este foarte bine să cunoști pe cineva care deja a trecut prin acest proces, fiindcă totul este destul de dificil și întortocheat, dar odată ce treci peste asta, lucrurile devin mai ușoare.” Distanța față de familie a fost, de asemenea, un moment dificil de depășit. Pe alocuri, Teodora avea nevoie chiar să plece pentru câteva zile din oraș pentru a se încărca cu energie și forțe noi. „Relația mea cu acest oraș se îmbunătățea atunci când eu plecam de acolo. Câteodată este bine să înțelegi că este nevoie să pleci. Eu cred că te consumi, în special pentru că aveam un program foarte încărcat.” Dorul de casă și vremea care influența într-o mare măsură starea Teodorei au fost ameliorate de relații călduroase cu profesorii de la facultate. „Acolo profesorii într-adevăr îți doresc binele și te ajută în orice situație. Orice idee îți este auzită, iar ei sunt deschiși către proiectele și conceptele tale.” Cu toate că mediul universitar al studentei este unul internațional, Teodora ne spune că în mare parte își petrece timpul cu moldovenii de acolo. „Neerlandezii sunt foarte diferiți, dar totuși am reușit să-mi fac doi prieteni originari din Țările de Jos. Chiar în februarie, când am venit acasă, ei au venit împreună cu mine în Moldova, au vizitat unele locuri și le-a plăcut foarte mult.”
Pe lângă relația frumoasă cu profesorii și colegii, studenta ne-a povestit și despre amalgamul oportunităților pe care îl oferă universitatea la care își face studiile. Începând cu sală pentru sport, cameră pentru înregistrarea podcasturilor, până la cluburi și asociații de studenți. „Îmi place că cel puțin pentru programul meu de studii, pe lângă cursurile noastre de bază, trebuie să realizăm și o activitate de voluntariat care este legată de domeniul nostru de studii.” De exemplu, Teodora a lucrat la subtitrările unui film al unui regizor neerlandez. „Am tradus un documentar despre o femeie din Ucraina care a emigrat în Lituania după ce a început războiul, împreună cu copii ei. Este un film documentar despre jobul femeii la un salon de frumusețe. Eu eram una dintre cele trei persoane care a lucrat la subtitrările pentru acest film.”
„Am fost fericită că am ajuns într-un ONG, deoarece am înțeles că aici poți avea un impact foarte mare”
Fiind o fire activă și dornică de a se implice permanent în activități care țin de domeniul pe care îl studiază, Teodora a decis în această vară să se înscrie la stagiul lansat de #diez, Moldova Brain Gain. Tânăra a aflat despre această oportunitate datorită unei prietene și era sigură că este creată pentru ea. „Am aplicat, pentru că mi-am zis că este un program atât de specific și se potrivește domeniului pe care îl studiez.” O altă motivație din spatele intenției de a se înscrie la acest stagiu a fost dorința Teodorei de a descoperi situația din Republica Moldova. „Când am plecat, am zis că mă voi întoarce după studii. Eu merg să acumulez experiență, să învăț, să văd niște practici din alte state și mă întorc acasă pentru a face ceea ce am învățat. Când este vorba despre practică, aș fi vrut să văd cum stau lucrurile în Republica Moldova, de asta pentru mine să fac stagiul acasă este cu mult mai benefic și important.”
Timp de șase săptămâni, Teodora a devenit membră a echipei Centrului de Resurse Juridice din Moldova (CRJM), o organizație neguvernamentală care contribuie la consolidarea democrației și a statului de drept. „Am fost surprinsă și fericită că am ajuns într-un ONG, deoarece am înțeles că aici poți avea un impact foarte mare chiar dacă nu ești direct implicat în domeniul public.” Fiind primul stagiu la care a participat, pentru Teodora a contat faptul că a fost înconjurată de colegi deschiși, de o echipă prietenoasă și unită. Pe lângă un mediu de lucru favorabil, a experimentat activități variate în fiecare zi. „Am lucrat cu un sondaj și am redactat un scurt articol pentru buletinul pe care CRJM îl publică în fiecare lună.” Una dintre sarcinile care i-a plăcut a fost analiza unui raport de activitate al planului național de apărare a drepturilor omului. „Mentorul meu chiar m-a luat la conferința de prezentare a raportului, unde am și pus întrebări pentru cei care l-au dezvoltat sau l-au implementat și am dat sugestii pentru dezvoltarea următorului plan.” O altă sarcină despre care ne-a relatat Teodora a fost lucrul cu un document privind toate cazurile pe care le are Republica Moldova la Curtea Europeană a Drepturilor Omului. „În timp ce analizam documentul, deschideam și citeam aceste cazuri. Nu eram atât de conștientă de gravitatea și de numărul lor, în special a celor de pe 7 aprilie.”
Toate activitățile Teodorei la CRJM au fost coordonate de către un mentor, dar și de restul colegilor. Pe parcursul celor șase săptămâni, a fost mereu încurajată să vină cu sugestii și să-și expună punctul de vedere în raport cu orice subiect: „Oricând puteam să le adresez întrebări și de fiecare dată colegii mi-au explicat anumiți termeni sau anumite fenomene”. Tânăra este sigură că experiența acumulată în cadrul acestui stagiu de practică îi va fi utilă chiar și la facultate. „Stagiul m-a motivat să continui și aș vrea să-mi aleg cursurile la facultate în legătură cu protecția drepturilor omului.”
„Este ok să te întorci acasă, să începi aici o facultate”
Exemplul Teodorei ne demonstrează că putem reuși să ne manifestăm capacitățile și acasă, într-un mediu de lucru în care opiniile și ideile noastre sunt acceptate și valorificate. Făcând o comparație cu Țările de Jos, Teodora spune că în Republica Moldova este mult mai ușor să găsești oportunități în calitate de student. „În Chișinău poți să-ți găsești un job în domeniul de specialitate chiar de la începutul studiilor.” Pe de altă parte, ea subliniază și importanța deschiderii față de tineri a angajatorilor. „Dacă toți angajatorii vor cere experiență la angajare, atunci noi, tinerii, de unde să o acumulăm? De ce atunci când intrăm pe piața muncii suntem obligați să avem deja această experiență?”
Chiar dacă majoritatea angajatorilor cer experiență la angajare sau alte cerințe pe care un tânăr nu le poate îndeplini, Teodora le sugerează celor care își caută un job în perioada studenției să nu rămână descurajați și să nu renunțe în favoarea posibilităților de peste hotare. „Eu cred că este important să înțelegem că nu trebuie să romantizam studenția peste hotare, căci nu e într-adevăr atât de frumoasă și lipsită de griji. Nu este un act de eroism să rămâi acasă la fel cum nu este un act de eroism să mergi să înveți peste hotare.”
Teodora le sugerează tinerilor să gândească la rece orice decizie, iar dacă conștientizează că nu își doresc să rămână în țara în care au ales să meargă la studii, este normal să se întoarcă. „Este ok să te întorci acasă, să începi aici o facultate sau să iei o pauză pentru a determina ceea ce vrei să înveți și unde te regăsești. Este bine să ai și o viziune a cuiva care trăiește deja acolo, un nativ, dar și viziunea unei persoane din Moldova care a plecat acolo la studii.”
Moldova Brain Gain este o campanie educațională lansată de #diez și Ambasada Regatului Țărilor de Jos în Republica Moldova. Prin intermediul acesteia, ne dorim să reconectăm studenții și studentele care-și fac studiile la universități neerlandeze cu potențialul și oportunitățile de acasă, încurajându-i/încurajându-le astfel să revină după studii pentru a implementa bunele practici învățate peste hotare, contribuind astfel la schimbări pozitive acasă.