(partea II) Cum ar fi arătat Chișinăul dacă toate ideile ar fi devenit realitate: cumpărături la Piața Centrală și la Unic

unic1

În fiecare an apare o idee nouă despre cum ar putea arăta Chișinăul. Echipa #diez și-a propus să le găsească pe toate care au fost și pe toate care vor fi într-o serie de materiale „Cum ar fi arătat Chișinăul dacă toate ideile ar fi devenit realitate”. Vedeți mai jos o mică retrospectivă a ideilor despre unde fac cumpărături chișinăuienii.

Planul Pieței Centrale din mai 2010

Primăria capitalei şi-a pus drept scop reconstrucţia Pieţei agroalimentare centrale din Chişinău, până în anul 2025. Aceasta prevede mai multe centre comerciale, parcări auto supraetajate, amenajarea unei intrări din strada Bulgară şi câteva blocuri de locuinţe. Pentru a începe lucrările de implementare a proiectului, el urmează a fi aprobat de către CMC, scria Max Pulber pe blogul său.

Planul urbanistic de detaliu al pieţei a fost prezentat în cadrul şedinţei operative a primăriei, de către viceprimarul Nistor Grozavu. După cum a menţionat el, proiectul va fi realizat în trei etape, până în anul 2025, fără a afecta activitatea pieţei. Astfel, în prima etapă, între 2010 și 2015, vor fi realizate lucrări de construcţie a unui centru comercial în partea pieţei dintre strada Mitropolit Varlaam, în partea pieţei din spatele blocurilor de locuinţe din bulevardul Ştefan cel Mare, între str. Tighina şi până în drept cu str. Bulgară. Tot în această perioadă, pe teritoriul Gării auto centrale, va fi construită o parcare supraetajată cu circa 850 de locuri.

În a doua etapă, 2015-2020, primăria îşi propune drept scop construcţia unui al doilea obiectiv de utilitate publică şi social-culturală, care e prevăzut cu o parcare subterană pentru comercianţi şi cumpărători. Tot aici vor apărea două blocuri de locuinţe între piaţă şi blocurile de pe Ştefan cel Mare şi o intrare în piaţă, printr-o continuare a străzii Bulgare, sub blocul de locuinţe de pe bd. Ştefan cel Mare.

Etapa finală, care se prevede a fi finalizată în 2025, prevede reconstrucţia întregului teritoriu aferent pieţei. Potrivit proiectului, Gara auto va fi strămutată, iar în locul ei va mai fi construită o parcare supraetajată cu peste 1 400 de locuri. Astfel, în Chişinău nu va mai exista o Gară auto centrală, ci mai multe autogări la principalele intrări în oraş, dinspre Ungheni, Orhei, Anenii Noi şi Vadul lui Vodă.

Potrivit primarului general de atunci al capitalei, Dorin Chirtoacă, după prezentarea proiectului, „ar fi bine ca toate acestea să devină realitate, dar nu m-aş grăbi să dau termene de implementare”. El a mai menţionat că într-o lună proiectul ar putea ajunge în discuţia consilierilor municipali.

Planul Pieței Centrale, idei din 2013

Primarul general de atunci al municipiului Chișinău, Dorin Chirtoacă, s-a întâlnit cu un grup de comercianţi de pe teritoriul Pieţei Centrale. În cadrul întrunirii, a fost prezentată schiţa proiectului de reconstrucţie a sectorului meşteşugăresc de pe teritoriul întreprinderii municipale.

Edilul capitalei a ţinut să menţioneze că prin reconstrucţia sectorului meşteşugăresc din cadrul Pieţei Centrale, vor fi create condiţii civilizate de organizare a comerţului. „Urmează să avem o serie de întâlniri pentru a explica necesitatea modernizării acestui sector din piaţă, prin crearea mai multor locuri de muncă şi a condiţiilor civilizate pentru cumpărători”, a comunicat Dorin Chirtoacă.

Lucrările de modernizare a sectorului de piaţă din str. Mitropolit Varlaam, în perimetrul străzilor Bulgară şi Tighina, vor demara în vara 2013, scria site-ul primăriei în 2013.

Planul Pieței Centrale, idei din 2016

În cadrul etapei locale EBEC 2016, ce a avut loc la Chișinău pe 26 și 27 martie 2016, echipele ce au concurat pentru proba Case Study au realizat fiecare câte un proiect de restructurare și amenajare a teritoriului Pieței Centrale și a gării situate în imediata apropiere, astfel încât această zonă să fie confortabilă atât pentru cumpărători, cât și pentru comercianți și șoferi. Vă prezentăm în continuare planul echipei câștigătoare.

Echipa Spinner, formată din Maxim, Victor, Diana și Dragoș, a lucrat timp de opt ore pentru a ajunge la schema finală. Tinerii sunt studenți la UTM și au identificat următoarele probleme legate de această zonă:
# ambuteiajul de pe strada M. Varlaam;
# lipsa locurilor de parcare;
# lipsa unei zonări adecvate a categoriilor de produse care se vând la piață.

Și în concluzie avem:
# nemulțumirea vizitatorilor pieței;
# nemulțumirea șoferilor;
# nemulțumirea tuturor.

Pentru rezolvarea tuturor acestor probleme și pentru transformarea Pieței Centrale într-un loc atractiv pentru locuitorii orașului și nu numai, tinerii au gândit următorul plan.

Ambuteiajul de pe strada M. Varlaam va dispărea datorită excluderii tuturor automobilelor care stau parcate în prezent. Sub o anumită suprafață de piață se va construi o parcare subterană. Accesul la parcarea subterană se va face pe un drum adiacent, dar cu ieșire la strada M. Varlaam. Astfel transportul gării va circula mult mai ușor.

Cu scopul de a crește accesul la strada M. Varlaam și pentru a omogeniza fluxul de clienți, tinerii au propus introducerea mai multor porți și sortarea spațiilor comerciale pe categorii de produse, așa cum puteți vedea din schema următoare.

proiect

În fiecare hală va fi implementat un sistem de entități de comercializare organizate după modelul tablei de șah.

Pe lângă zonare, echipa a introdus în schemă și unele elemente inovative.

Astfel, pentru a economisi timp, la fiecare poartă vor fi instalate terminale. Acolo, clientul își va putea introduce lista de produse pe care vrea să le cumpere. Astfel, terminalul îi va calcula calea cea mai optimă astfel încât clientul să parcurgă o distanță minimă, un timp redus, la preț de ofertă și având în vedere camerele de luat vederi instalate – cumpărătorul va fi direcționat pe acolo pe unde trecerea nu este aglomerată. Aceeași aplicație va fi disponibilă și în versiunea mobilă.

DSC_4167

Fiecare hală va fi dotată cu ascensoare, astfel încât clienții care au făcut cumpărături mari să aibă acces la mașina din parcare și, în același timp, vânzătorilor să le fie mai ușor să-și aducă marfa la locul de comercializare.

În interior, halele vor avea două structuri speciale ale aranjamentului tarabelor.

În ambele cazuri vor fi tarabe rectangulare, însă pentru primul tip de amplasament fiecărei fețe a tarabei îi aparține o anumită clasă de produse cum ar fi, de exemplu, fructe, ciuperci, legume și verdețuri. Tarabele se vor așeza astfel încât vânzătorii din fiecare clasă de produse să stea față în față obținând rânduri care vând numai câte un tip de produse. Astfel, cumpărătorii vor avea posibilitatea să aleagă calea cea mai avantajoasă pentru a-și face cumpărăturile și pentru a compara prețurile.

proiect3

Al doilea tip de amplasament al vânzătorilor în tarabe este conceput pentru produsele care au nevoie de condiții speciale de depozitare. Din nou, vânzătorii vor sta față în față, numai că de data aceasta se va forma un sistem de pătrate concentrice căruia îi corespunde câte un tip de produs. Astfel, ar putea fi așezat, de exemplu, peștele, care este mai problematic – în pătratul central, carnea crudă – în pătratul circumscris acestuia și carnea prelucrată – la periferie, pentru a evita răspândirea de mirosuri în restul pieței. Fiecare pătrat poate fi delimitat prin pereți și uși pentru o funcționare mai eficientă a sistemului.

Planul Pieței Centrale din 12 mai 2020

Primarul municipiului Chișinău a prezentat la 12 mai conceptul de modernizare a Pieței Centrale. Astfel, conform planului de modernizare, este planificată crearea a patru sectoare: legume, fructe, agro și meșteșugărit. La fel, este planificată crearea unei parcări și demontarea tuturor gheretelor amplasate ilegal. Estimativ, după modernizarea acestor sectoare, întreprinderea va obține o creștere a cifrei de afaceri de 1 037 500 de lei pe lună.

Vezi mai jos care este conceptul.

 

Parcarea etajată din Piața Centrală, idei din 2021

În rezultatul edificării construcției capitale, suprafața totală destinată parcării autovehiculelor va fi de 10 000 de metri pătrați, dintre care subsolul va cuprinde – 2 000 de metri pătrați (spațiu depozitare), parter – 2 400 de metri pătrați, destinat locurilor de comerț în chioșcuri modulare și blocul administrativ al instituției cu o suprafață de 600 de metri pătrați.

Unic, idei din 2019

„Centrul comercial Unic anunță că, în scurt timp, va începe implementarea unui proiect de renovare a scuarului amplasat pe terenul aferent centrului.

Scopul acestui proiect este de a oferi locuitorilor și oaspeților capitalei un scuar modern în care să poată petrece plăcut timpul liber.

Administrația centrului menționează că pe această cale dorește să contribuie la modernizarea capitalei – obiectiv anunțat de către autoritățile municipale cu diverse ocazii.

Proiectul de renovare a scuarului a fost elaborat de către compania germană Chapman Taylor. Pentru cei ce doresc să vizualizeze cum va arăta terenul aferent centrului comercial Unic, atașăm imagini relevante”, scria ZDG în 2020, deși planul a fost elaborat în 2019.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente