„Nu poți ști tot, trebuie să știi unde să cauți ca să poți rezolva problema care apare în fața ta.” Istoria profesorului Iurie Subotin, care predă chimie la liceu și universitate

subotin

Iurie Subotin este de 24 de ani conferențiar universitar, doctor în chimie la Universitatea Tehnică a Moldovei și, de câțiva ani, și profesor de chimie la Liceul Teoretic „Ion Creangă” din Capitală.

Iurie Subotin ne povestește că și-a dorit mereu să fi profesor. Susține că acest lucru se simte, se vede, dar pentru aceasta e nevoie de talent. „Când îți reușește și observi asta, ai rezultate și reușite, atunci într-adevăr primești plăcere de la lucrul pe care-l faci. Dar dacă nu o să-ți placă ce faci, atunci nu o să-ți meargă nici în carieră, nici din punct de vedere financiar”, le spune mereu profesorul absolvenților din clasele a XII-a. Chimia i-a plăcut dintotdeauna, încă din școală era pasionat de biologie și chimie, dar într-un final destinul l-a dus spre facultatea de chimie și nu îi pare rău deloc.

Dascălul consideră că fiecare profesor își are calea sa spre elev. Abordarea sa este de a fi cu elevul de la egal la egal, în măsura potrivită, dar este important să vezi în elev un om; nu contează că e în clasa a VII-a sau a XII-a, trebuie să vorbești cu el corespunzător și respectuos: „Eu niciodată nu o fac pe șeful. Eu consider că nimeni nu poate ști totul, asta e imposibil. Când nu cunosc ceva, recunosc, mă informez și revin. Nu văd o problemă să spun că nu știu ceva.” Ca metodă de predare, Iurie Subotin are abordări diferite pentru fiecare elev. Acesta încearcă să vorbească cu elevii săi sincer și ca de la egal la egal pentru a stabili un contact cu discipolii.

În învățătură, pentru profesor sunt importante atât teoria, cât și practica, dar, ne povestește el: „Atunci când eram student aveam probleme cu fizica, ca majoritatea, și profesorul ne-a dat 10 probleme pentru lucrul individual. Eu nu știam cum să le rezolv și am întrebat profesorul ce să fac, iar acesta mi-a spus că nici el nu știe să rezolve toate problemele, dar că el trebuie să știe în ce carte să se uite pentru a putea rezolva problema. Atunci nu prea am memorat cuvintele acestea și au trecut pe alături, acum îmi dau seama că a avut dreptate. Nu poți ști tot, trebuie să știi unde să cauți ca să poți rezolva problema care apare în fața ta”. Profesorul de chimie crede că elevul trebuie să cunoască repere de bază și câteva aspecte mai importante, iar pentru toate detaliile care apar se poate deschide manualul și reîmprospăta memoria, deoarece orice informație care nu se repetă se uită cu siguranță, creierul nostru nu le poate ține minte pe toate. 

Una dintre cele mai marcante amintiri din experiența sa este din primul an de predare în liceu, din timpul unei lecții de-ale sale. În clasa în care avea ore, un elev curta o domnișoară care îl ignora, iar la un moment dat acesta a insultat-o de față cu toți colegii și cu profesorul. „Eu i-am zis așa: ori mergi acum la director și îi explici ce s-a întâmplat aici ori te duci acum la stație după flori și îți ceri scuze de la domnișoară”, își amintește profesorul. Iar elevul a revenit în scurt timp cu un buchet enorm de trandafiri, s-a pus în genunchi și și-a cerut scuze de la colegă de față cu toți. A fost un moment frumos, emoționant, dar și o lecție de viață.

Diferența dintre generația când eram eu copil și copiii de acum este că astăzi, cu regret, nu îi mai poți impresiona pe copii cu nimic”, relatează dascălul. Acesta își amintește cum copiii erau impresionați când au apărut televizoarele color sau când apărea o publicitate interesantă. Acum însă, în tot acest progres tehnologic, e greu să-l mai miri cu ceva pe copil. Profesorul crede că copilul este așa cum este și societatea în care trăiește – așa este viața acum și copiii nu pot fi altfel. Întrebat ce dificultăți întâlnește zilnic în meserie, Iurie Subotin ne mărturisește că nu lucrul cu elevii provoacă dificultăți, ci lucrul ca și cadru didactic. Zilnic, profesorii sunt nevoiți să completeze sute de formulare, documente, cataloage etc. Acest lucru poate fi foarte obositor și răpește timpul și energia pe care, susține profesorul, ar putea să le investească în perfecționarea sa.

Pentru mine, a fi profesor înseamnă să intri cu plăcere în clasă și cu plăcere să ieși. Trebuie să te duci la serviciu cu plăcere, pentru mine asta înseamnă a fi profesor”, subliniază dascălul. În opinia sa, profesorul trebuie să lucreze cu plăcere indiferent de clasă și să încerce să se facă auzit de cât mai mulți elevi. Consideră că educația are un rol crucial în societate, deoarece profesorii încearcă să formeze omul. Contează foarte mult cum va ieși copilul din școală – cu ce sentimente, ce a memorizat din timpul lecțiilor. Profesorul susține că tot ce se întâmplă în școală se răsfrânge apoi în viața și viitorul elevului. „Eu aș spune că, pentru a obține o societate sănătoasă, noi ar trebui să avem într-adevăr o selecție foarte bună a profesorilor. Profesorul trebuie să fie, într-adevăr, bine salarizat și să treacă un concurs pentru locul de muncă, iar în acest concurs un punct foarte important trebuie să fie opinia elevilor despre profesor”, mai susține Iurie Subotin.

„Eu le-aș dori tuturor profesorilor sănătate, în primul rând; sănătatea contează foarte mult. Le doresc să intre în școală cu plăcere, să vină acasă cu plăcere și cu zâmbet și le doresc să primească satisfacție și de la serviciu și de la familiile lor. Și La mulți ani!”, vine cu un mesaj de felicitare profesorul de chimie de la Liceul Teoretic „Ion Creangă”, conferențiar universitar și doctor în chimie, Iurie Subotin.

###

Acest articol este realizat cu suportul Primăriei municipiului Chișinău în cadrul campaniei de informare „Profesorul meu”, care are scopul de a aduce recunoștință și mulțumiri cadrelor didactice din capitală, cu ocazia Zilei Profesionale a lucrătorului din învățământ.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente