Reacția Agenției Navale la informația potrivit căreia nava transportatoare de nitrat de amoniu aflată la Beirut a fost sub pavilionul Moldovei

RHOSUS
Foto: fleetmon

În această dimineață, postul de televiziune LBCI din Liban a susținut că la şedinţa Consiliului Suprem de Apărare a ţării s-a anunţat că explozia din portul Beirut a avut loc din cauza celor 2 750 de tone de nitrat amoniu stocate în depozitul portului din Beirut şi transportate acum șase ani de cargoul Rhosus sub pavilionul Republicii Moldova, dar proprietate a unui afacerist rus. Agenția Navală a Republicii Moldova vine o reacție la informațiile prezentate.

„La momentul actual, este prematur de indicat cauza și sursa deflagrației. Asupra acestui fapt trebuie să se expună, după finalizarea investigațiilor corespunzătoare, autoritățile competente din Liban, iar declararea faptului că deflagrația a avut loc din cauza unei nave sub pavilionul Republicii Moldova nu este corectă.

Nava Rhosus (IMO 8630344) a fost înregistrată în Registrul de Stat al Navelor în data de 23 februarie 2012, iar din anul 2014, nu mai naviga sub Pavilionul de Stat al Republicii Moldova și a fost radiată forțat din Registrul de Stat al Navelor al Republicii Moldova din cauza expirării documentelor de înregistrare.

Proprietarul navei, conform informației din Registrul de Stat al Navei al Republicii Moldova, este o companie înregistrată în Panama. Totodată, această navă a fost transmisă în navlosire conform contractului (bareboat charter) la o companie din Insulele Marshall.

Conform informației deținute, nava Rhosus a fost antrenată în voiaj între portul Batumi (Georgia) spre Mozambic. Pe durata voiajului, echipajul a depistat o defecțiune tehnică, remedierea căreia nu a fost posibilă pe parcursul voiajului și în data de 21 noiembrie 2013 a intrat în portul Beirut (Liban) cu scopul remedierii acesteia și continuarea voiajului în siguranță. Datorită faptului că armatorul navei avea probleme financiare, au apărut revendicări comerciale care a adus la reținerea navei și a mărfii în portul Beirut. Este de menționat că nava nu a fost reținută din cauza deficiențelor tehnice, ci din cauza aplicării reținerii pentru datoriile armatorului. Conform rapoartelor de inspecție ale Memorandumului de înțelegere privind controlul statului port la Marea Mediterană, a cărui stat membru este Libanul, nava Rhosus a fost inspectată ultima oară în data de 8 iunie 2013 în portul Saida, fără a fi reținută, iar informații privind reținerea navei Rhosus în portul Beirut în noiembrie 2013 nu figurează. Conform uzanțelor din domeniul transportului maritim comercial, autoritățile portuare pot reține nava sau marfa din cauza unor revendicări apărute. Reținerea a fost aplicată navei și mărfii, cea din urmă fiind stocată într-un depozit portuar din portul Beirut. În rezultatul celor menționate, proprietarul navei a abandonat nava și echipajul. Menționăm că marfa transportată de această navă la care se face referință în sursele mass-media a fost depozitată de autoritățile din Liban în depozitele portuare și nu erau la bordul navei Rhosus.

Având în vedere cele menționate, Agenția Navală a Republicii Moldova s-a autosesizat pe acest subiect și va oferi toată informația de care dispune autorităților interesate pentru desfășurarea investigațiilor pe subiectul dat”, se menționează într-un comunicat al instituției.

Mai multe detalii despre navă și conținutul acesteia vedeți aici.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente