În noua realitate configurată de pandemia de COVID-19, turismul local ocupă o nișă tot mai mare, iar agenții economici din domeniului turismului din Republica Moldova trebuie să-și ajusteze pachetele turistice conform cererii locale. Readaptarea ofertelor, cu includerea noilor măsuri de siguranță, care permit realizarea călătoriilor au fost principalele subiecte abordate în cadrul webinar-ului cu numărul 7 „Pastila după COVID-19 – Răspunsuri la provocările turismului intern”. Sesiunea online a avut loc la inițiativa Agenției de Investiții, administrator al brandului turistic de țară „Pomul Vieții” și promotor al experiențelor turistice autentice, în parteneriat cu Asociația Națională pentru Turism Receptor din Moldova și cu sprijinul Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID, Suedia și UK Aid.
Evenimentul a avut loc în cadrul campaniei naționale #NeamPornit, care continuă cu hashtag-ul #Protejați. Aceasta promovează și susține relansarea graduală a turismului autohton prin respectarea măsurilor de protecție necesare pentru prevenirea răspândirii virusului.
Rodica Verbeniuc, directoare generală, Agenția de Investiții: „Situația epidemiologică este cu regret incertă și nu ne oferă o stabilitate, de aceea toți am trecut printr-un exercițiu de regândire a strategiilor. Odată ce turismul din țara noastră a fost axat cu precădere pe cel emițător și receptor, am reconsiderat criza pandemică drept o oportunitate pentru a veni cu un sprijin sistemic pentru relansarea turismului intern. Astfel, în cadrul campaniei naționale #NeamPornit, am elaborat instrumente în susținerea agențiilor de turism și a prestatorilor de servicii turistice pentru a-și reactualiza produsele, a le ajusta preferințelor și posibilităților cetățenilor noștri, generând un consum intern sporit”.
În cadrul webinar-ului, Magenta Consulting a prezentat rezultatele sondajului național realizat pe parcursul campaniei #NeamPornit. Studiul a pus accent pe așteptările cetățenilor, pe cererea reală și pe oportunitățile din turismul intern și a arătat că 71 % dintre moldoveni sunt interesați să viziteze destinațiile turistice autohtone, iar doi din trei respondenți preferă odihna activă. La studiu au participat 2 109 respondenți, cu vârstele cuprinse între 25 și 55 de ani.
Dumitru Slonovschi, director Magenta Consulting: „Acesta este un studiu complet care are concluzii interesante pentru agențiile de turism. De exemplu, 56 % dintre respondenți au copii, respectiv sunt interesați de călătorii cu activități pentru cei mici, iar o bună parte nu au automobil și agențiile de turism le pot acorda transport. De asemenea, e important de luat în considerare că mulți nu știu unde pot merge și consideră că nu au ce vizita în Republica Moldova, de aceea trebuie de pus mai mult accent pe informare și promovare”.
Concluziile sondajului sunt un reper pentru agențiile de turism care încep să includă în ofertele lor locațiile neexplorate, destinații autentice și experiențe turistice inedite: oenogastronomice, gastronomice, vitivinicole, rurale, agroturistice, de aventură, nostalgice.
Alexandrina Banari, agenția de turism Visit Moldova: „Propunem un șir de activități precum: canotaj pe râul Nistru, plimbări cu bicicleta, drumeții în Codri și camping în zone cu defileuri, stânci, cum ar fi cele din nordul țării. Toate aceste activități sunt completate cu excursii la vinării, muzee sau pensiuni pentru ca turiștii locali să aibă parte de un program complex, interesant și memorabil”.
Azbuca Travel este singura agenție care chiar de la începutul pandemiei s-a orientat pe călătoriile virtuale, sonorizate cu istorii și legende specifice locațiilor prezentate.
Fiodor Evstigneev, agenția de turism Azbuca Travel: „Oamenii sunt gata să achite pentru o experiență unică ce să includă activități diverse și degustări, dar și o persoană care nu doar să îi însoțească, dar să le dezvăluie o nouă Moldovă, să ofere sens și context locațiilor pe care le vizitează”.
Este important ca operatorii din turism să organizeze călătorii în siguranță cu respectarea tuturor normelor de protecție și igienizare, pentru a preveni răspândirea COVID-19.
Mihaela Sîrbu, vinăria Asconi: „La momentul actual, dezinfectăm toate spațiile, monitorizăm starea de sănătate a tuturor angajaților, măsurăm temperatura vizitatorilor, igienizăm cauciucurile mașinilor care intră pe teritoriu, asigurăm dozatoare cu dezinfectanți la fiecare terasă și respectăm toate normele necesare pentru siguranța angajaților și vizitatorilor noștri”.
Campania națională #NeamPornit a fost inițiată la sfârșitul lunii aprilie de către Agenția de Investiții, partener de dezvoltare al sectorului turismului și care promovează Moldova drept o destinație turistică cu experiențe autentice și neexplorate. Inițiativa are ca scop stimularea creării de oferte turistice locale și creșterea consumului produsului intern, în contextul în care sectorul ospitalității a fost dur lovit de efectele pandemiei de COVID-19. Startul campaniei a fost dat pe rețelele de socializare pentru a stimula crearea noilor oferte turistice locale și pentru a crește consumul de produs intern, în contextul în care sectorul ospitalității a fost lovit dur de efectele pandemiei. Pentru informații, urmăriți pagina de Facebook #NeamPornit și pagina web neampornit.map.md.