Celor care stau acum acasă, specialiștii le recomandă să ducă un regim de viață cât mai sănătos, întrucât sedentarismul ar putea avea efecte neplăcute asupra sănătății noastre fizice și psihologice. Dacă până nu demult scopul de 10 000 de pași pe zi era o sursă sigură de mișcare pentru mulți dintre noi sau mersul la sală era respectat cu strictețe de câteva ori pe săptămână, acum ne dăm seama că motivația de a face sport în cei 30 de metri pătrați de acasă se găsește mai greu. Am rugat-o pe Cristina Burdulescu, instructoare de fitness, să ne sfătuiască cum să ne găsim motivație să facem mișcare acasă.

Pe lângă efectele fizice, mișcarea ne poate igieniza și psihologic. Potrivit sfaturilor date de către directorul general al OMS, dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, în cadrul stilul de viață adoptat acasă pe parcursul carantinei trebuie:

# să mâncăm sănătos pentru a îmbunătăți sistemul imunitar;

# să limităm aportul de alcool și băuturi zaharoase;

# să nu fumăm;

# să facem exerciții/sport pentru cel puțin 30 de minute pe zi;

# să dansăm/facem yoga/mergem pe scări;

# să nu stăm pentru o perioadă îndelungată în aceeași poziție;

# să facem o pauză de trei minute la fiecare jumătate de oră;

# să ascultăm muzică, să practicăm un joc, să citim o carte.

„Riscăm să pășim neobservat peste pragul sedentarismului”, ne spune Cristina Burdulescu despre riscurile la care ne supunem dacă nu facem un mic efort în fiecare zi pentru a ne menține corpul activ. „Iar acest lucru aduce cu sine alte probleme. Scade imunitatea, încetinește metabolismul, încep a se depozita grăsimi, se atrofiază mușchii, apar dureri osoase, musculare etc. Deci mai bine să nu riscăm, dar să găsim o oră din zi pentru sport și vom trece mai ușor, poate, peste această perioadă dificilă”, mai spune antrenoarea.

# Cum să ne explorăm creativ spațiul din casă?

„Pentru a face sport acasă nu e nevoie de mult spațiu sau de aparate speciale. Bineînțeles că ar fi binevenite câteva accesorii pentru fitness, dar dacă nu-s, improvizăm! Un scaun, de exemplu, ne-ar permite să executăm diverse exerciții pentru picioare, posterior, abdomen și chiar brațe. În calitate de greutăți, putem folosi sticle cu apă. Greutatea și-o potrivește fiecare după propriile forțe și rezistență. Dar trebuie să știți că, cu cât e mai mare greutatea, cu atât mai multe calorii ardem”, explică Cristina.

# Când să ne facem timp pentru asta?

„Cred că fiecare dintre cei care #stauacasa acum a visat la un astfel de orar cel puțin pentru o zi. Acum avem tot timpul la dispoziție pentru a-l împărți după propriile plăceri și necesități. Însă din propria experiență recomand ca sportul/gimnastica să se facă de dimineață, când suntem plini de energie. Mai târziu încep treburile casnice, rutina gătitului sau privitul televizorului și nu mai apucăm să acordăm timp sportului.”

# Cât timp pe zi ar trebui să acordăm activității fizice?

Totul depinde de intensitatea antrenamentului, explică instructoarea. „Poate fi ca într-un antrenament de 30-40 de minute să ardem până la 300-400 kcal. Sau putem executa același antrenament în două ore, arzând doar 200 kcal (cifrele sunt relative).” Cristina ne recomandă să ne setăm intensitatea în funcție de scop. „Pentru mine, cel puțin, ideal ar fi să reușesc să mă antrenez câte o oră în fiecare zi: într-o zi – antrenament cu greutăți, în altă zi – cardio, a treia zi – stretching și tot așa.”

View this post on Instagram

ANTRENĂM PICIOARELE ȘI POSTERIOUL ACASĂ 1️⃣4 set * 25 rep 2️⃣4 set * 20 rep 3️⃣4 set * 25 rep 4️⃣4 set * 15 rep (15 combinații) 5️⃣4 set * 30 rep (fiecare picior) 6️⃣4 set * 25 rep (fiecare picior) 7️⃣4 set * 25 rep (fiecare picior) Salvăm, executăm și dacă sunt neclarități, întrebăm! P.S. Sorry pentru calitate. Aplicațiile în care montez filmulețele, îmi reduc mult din calitate🤷🏼‍♀️😔 #homeworkout #traininglegs #legsworkout #bootyworkout #squats #personaltrainer #staiacasa #neantrenamacasa #fitnesscoach #onlinetraining #legsandbooty #crissfitness #fitnessgirl #fitnessmotivation #trainingday #hometraining

A post shared by 𝕮𝖗𝖎𝖘𝖙𝖎𝖓𝖆 𝕭𝖚𝖗𝖉𝖚𝖑𝖊𝖘𝖈𝖚 (@criss.fitness) on

# Cum să facem cei 10 000 de pași pe zi?

„Nu știu cât de real ar fi să facem același număr de pași stând doar în casă, dar sunt o mulțime de exerciții care pot aduce mai multe beneficii și pot arde mai multe calorii decât mersul pe jos. Și-apoi, de ce să ne fixăm doar pe numărul de pași când întreg corpul are nevoie de exerciții. Este adevărat, acum nu ne mai putem plimba sau alerga în parc, dar asta nu înseamnă că nu ne putem menține corpul în formă stând acasă. Ținând cont de situația în care am fost supuși cu toții, eu vă îndemn să alegeți exerciții care implică mai multe grupe musculare, astfel arzând și mai multe calorii. Important este ca să nu vă odihniți prea mult de la un exercițiu la altul.”

Pe pagina Cristinei de Instagram puteți urmări un set de exerciții pe care le puteți face de acasă. Mai mult, instructoarea ne mai recomandă și alte pagini pe care le urmărește la rândul său.

# Ana Ureke. Ana este stabilită la Ungheni. Deși sala sa e acum închisă, tânăra postează antrenamente de acasă.

# Cristina Rusu. Cristina locuiește în Chicago și e mamă a doi copii. Se antrenează, dar postează și diverse rețete.

# Lilly. Tânăra e antrenoare la un club sportiv din Chișinău.

# Lidia Buza. Tânăra e antrenoare în Londra de aproape un an. Continuă să posteze antrenamente și în carantină.