Prima mea carantină. Trei eleve ne povestesc despre școala de acasă și modul în care sunt organizate lecțiile online

carantina

Carantina ne-a prins pe toți așa cum ne-a prins: fără pregătire psihologică sau emoțională și cu multe alte neajunsuri. În această situație, indiferent de vârstă, statut social sau job, majoritatea oamenilor trăiesc și experimentează același lucru: prima carantină din viața lor. În acest context, echipa #diez și-a propus să afle cum reușesc să facă față diferite persoane acestor circumstanțe, care de altfel ne-au pus pe toți în aceeași barcă.

Primele experiențe le-am cules de la elevi. Vacanța forțată nu i-a bucurat, iar incertitudinea în ceea ce privește sistemul de predare în carantină le-a cam dat bătăi de cap. Până una alta, lucrurile s-au mai aranjat. Autoritățile au anunțat că elevii nu vor recupera orele, bazându-se pe învățământul de la distanță.

Cum arată școala de acasă, ce le lipsește cel mai mult elevilor în această carantină și ce lucruri noi au reușit să învețe din toată această criză epidemiologică, aflați din istorioarele de mai jos.

Nicoleta Marga, elevă în clasa în clasa a X-a, Instituția Publică Liceul Teoretic „Gheorghe Asachi”, Chișinău: „Carantina. Cum îmi organizez timpul? Avantaje și dezavantaje. Cum decurg orele online?

# Când am aflat vestea despre carantină, eram destul de stresată și nu doar din cauza situației legate de virus, dar și fiindcă eu, de obicei, îmi fac planuri din timp și îmi structurez activitatea destul de amănunțit. Iar de data aceasta a trebuit să o fac mult mai rapid, dat fiind faptul că în ziua următoare începea perioada propriu-zisă de carantină.

# În prima zi de carantină, am fost anunțați că perioada în care urmează să stăm acasă nu e de fapt o vacanță, așa cum ne așteptam toți, ci o să primim regulat îndrumări și teme pentru acasă din partea profesorilor, ceea ce pentru mine a fost o ușurare, pentru că nu aveam stabilite niște scopuri concrete, iar vestea despre autoinstruirea la domiciliu m-a cam salvat din a nu pierde timpul.

# De cum am început să primim teme pentru acasă, mi-am întocmit un plan de acțiune în care mi-am structurat activitatea pe zile, astfel încât să reușesc să ofer atenția necesară fiecărei materii.

Imagine din carantina Nicoletei

Cred că cel mai mare beneficiu al studiului individual este că nimeni nu te îngrădește sau presează să utilizezi o tehnică anumită pentru a învăța, la fel cum se întâmplă la școală, ci ești liber să-ți adaptezi întregul proces de învățare după propriile standarde, ceea ce pentru mine este într-adevăr eficient. De asemenea, am avut posibilitatea să includ în planul și meu și o serie de cărți pe care mi le-am propus să le citesc până la sfârșitul carantinei, dar și alte proiecte ce nu țin de școală și pe care le pot realiza de-acasă.

Totuși, este mult mai complicat să-ți însușești anumite teme fără explicațiile de rigoare ale unui profesor și durează mai mult timp decât 45 minute să studiezi o temă oarecare. În astfel de situații chiar înțelegi care este diferența dintre materialul prezentat de manualul școlar și cel expus de un profesor, mai ales prin faptul că limbajul utilizat la școală este mult mai accesibil pentru elevi.

Imagine din carantina Nicoletei

# Personal, am început să facem lecții online de matematică săptămâna aceasta, dar și până atunci eram bine monitorizați de către dirigintă. Orele decurg pe Skype, deoarece această platformă permite realizarea unui apel cu un număr mai mare de persoane. Acestea au loc în zilele în care avem conform orarului de la școală materia propriu-zisă, de obicei la ora 12.00. În ceea ce privește programul unei lecții online, acesta este foarte asemănător unei ore obișnuite, începem cu verificarea temei pentru acasă, și aici ne oprim mai mult la întrebările pe care le avem, fiindcă tema propriu-zisă o transmitem personal profesorului înainte de lecție. După, trecem la tema nouă și, în continuare, rezolvăm exerciții împreună în baza materialului studiat. Mă bucură faptul că colegii mei sunt destul de receptivi și tratează cu seriozitate orele online. În cadrul unei astfel de ore, sunt prezenți aproximativ 85 % dintre elevi.

Cred că astfel de ore sunt necesare pentru această perioadă, mai ales pentru a reaminti elevului că autoinstruirea la domiciliu implică de fapt multă muncă și responsabilitate, dar sunt și benefice pentru a monitoriza activitatea elevilor și a răspunde la întrebările lor referitoare la materialul studiat individual. Este mai dificil de organizat decât o lecție tipică, deoarece nu se mai aplică principiul «ridică mâna când ai ceva de spus» sau simpla lipsă a contactului vizual împiedică stabilirea unei atmosfere liniștite de fiecare dată.

Imagine din carantina Nicoletei

# Deși nu au trecut foarte multe zile de carantină și țin legătura permanent cu colegii și profesorii, îmi doresc să mă întorc cât mai repede la școală, simt lipsa unui grup de profesori îndeosebi, dat fiind faptul că, în afară de relațiile profesionale pe care le avem, suntem și prieteni, iar conversațiile pe rețele de socializare nu oferă aceleași senzații ca o discuție față în față. Însă până atunci, respectăm cu strictețe carantina și nu pierdem timpul, se poate de studiat/lucrat eficient și de acasă.”


Beatricia Petrașcu, elevă în clasa a XI-a, liceul „Spiru Haret”, Chișinău:  „Îmi lipsesc îmbrățișările prietenilor și glumițele colegilor, dar în această perioadă am reușit tare multe. Pe lângă lecțiile pe care le fac acum și temele care mi se par duble, am terminat în sfârșit cărțile începute în iarnă, am aflat ce e ăla mic-dejun și nu mai trebuie să duc contul absențelor.

O zi obișnuită e plină de jocuri cu fratele mai mic, live-uri cu ore de matematică/chimie, experimente culinare și sesiuni foto prin toate colțurile casei. Și seriale, desigur.

Ce ține de școala online, ea constă, la momentul actual, în multe teme date de profesori prin intermediul studii.md și proiectele lor referitoare la temele pe care le pierdem acum.

P.S. Vreau la școală «pe viu».”

Imagini din carantina Beatriciei

Nicoleta Lisevici, elevă în clasa a XI-a, liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, Leova: „Lecțiile online mi se păreau mereu rupte din viitor, însă nu atât de departe a fost viitorul, astfel încât expresia «am ora online la 12» e o normalitate deja. E foarte bine că era tehnologiilor permite realizarea orelor în mediul online pe platforme speciale precum Classroom sau Zoom, astfel recuperarea orelor se face în timp real și «vacanța forțată» devine școală la domiciliu. Profesorii s-au acomodat rapid cu noile condiții și te simți exact ca la școală: referat la biologie de transmis până la 14.00, formular la informatică de completat până luni și probleme la chimie până marți.

Îmi permit să-mi citez prietenii: «pentru a preveni răspândirea virusului, învățăm și online», astfel se accentuează noțiunea de responsabilitate, de care trebuie să dăm dovadă toți.

Într-adevăr, avem mai mult timp liber, plecăm după produse alimentare cu frică și ne distrăm dezinfectând mâinile, în schimb prevenim împreună răspândirea virusului periculos.”

Imagine din carantina Nicoletei

Dacă ai și tu o istorioară despre prima ta carantină, pe care ai vrea să o împarți cu cititorii noștri, nu ezita să ne scrii!

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Elena Baranov
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente